A Study of Butlerian Gender Performativity in Azar Nafisi’s Reading Lolita in Tehran

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دانشگاه گیلان

2 عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

چکیده

مطالعه‌ی حاضر بر آن است که به مفهوم اجراگری جنسیتی جودیت باتلر در لولیتا خوانی در تهران)1382) اثر آذر نفیسی بپردازد. این اثر، که شامل مجموعه خاطرات نویسنده می‌شود، تجربیات و زندگی نفیسی در ایران را در دهه‌های 1350 و 1360 به‌تصویر می‌کشد و سعی دارد با تکیه بر نظرات باتلر پیرامون اجراگری، هم ویژگی‌های اجراگریِ اثر منتخب و هم رفتارها و هنجارهای جنسیت-مدار غالب در بازه زمانی این اثر را معرفی نماید. پرسش‌های محوری این پژوهش عبارتند از: 1. چه هنجارسازی‌های رفتاری و هویتی در شکل‌گیری اجراگری‌ِ جنسیتی در شخصیت‌های اصلی اثر برگزیده نقش دارند؟ 2.. شخصیت‌ها چگونه در برابر اجراگریِ جنسیتی مقاومت می‌کنند و نتیجه‌ی آن چیست؟ برای پاسخ به سوالات مطرح شده, مطالعه‌ی حاضر کاربردپذیری شاخص‌های نظریه‌ی اجراگری جنسیتیِ جودیث باتلر و برداشت او از جنسیت به‌عنوان یک بر ساخت فرهنگی-اجتماعی را در اثر روایی نفیسی بررسی می‌کند. این جستار نشان می‌دهد که پس از انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، قوانین نظارتی، سیاست‌‌های همگون‌ساز، هنجارسازی‌های نظام‌مند، نقش‌های جنسیت‌مدارانه جدیدی را عادی‌سازی می‌نمایند و ترویج می‌دهند. برخی از هنجارهای جنسیت‌مدار دچار تغییراتی بنیادین شدند و جای خود را به هنجارهای جنسیت‌مدار جدیدی دادند. در مواردی نیز، مقاومت شخصیت‌ها یا تلاش آن‌ها برای واژگون‌سازی هنجارهای جدید خود منجر به رفتارهای جنسیت‌مدار دیگری می‌شوند، که عمدتاً از الگوهای اجراگرایی و کلیشه‌های جنسیتی غربی اقتباس شده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Study of Butlerian Gender Performativity in Azar Nafisi’s Reading Lolita in Tehran

نویسندگان [English]

  • Atie Razzaghi Ghaziani 1
  • Alireza Farahbakhsh 2
1 Graduate Student, University of Guilan
2 Associate Professor University of Guilan
چکیده [English]

The present study intends to investigate the contours of gender performativity in Azar Nafisi’s Reading Lolita in Tehran (2003), which depicts Nafisi’s life experiences in Iran in the 1970s and the 1980s. Drawing upon Judith Butler’s conceptualization of gender performativity, this research probes into the notion of gender roles and gendered subjectivity during the time span Nafisi’s narrative covers. The central questions of this research are: 1. How does the contemporary codes of normativity define gender performativity in Nafisi’s Reading Lolita in Tehran? 2. How do the major characters of Nafisi’s memoir react to their gender roles, and to what effect? In order to answer the stated questions, this study adopts Judith Butler’s theory of gender performativity, which pivots around her view of gender as a social construct. The study reveals that the regulative social structure defines certain gender-oriented roles for both sexes and monitors their implementation. It also shows that the contemporary political system, with its regulative and punitive laws and homogenizing strategies, normalizes and bolsters male domination, and propagates stereotypical gender roles. The characters’ resistance, however, usually ends in the consolidation and absorption of a new set of gender clichés, which is mostly westernized; put differently, the rejection of certain gender-based performances generally lead to the performance of another set of gender roles.

کلیدواژه‌ها [English]

  • gender performativity
  • gendered subjectivity
  • normativity
  • homogenization
  • and resistance