دانشگاه گیلاننقد و نظریه ادبی2476-73870120160121The Stand of Hidden Author in the Stories ofKalīla va Dimna (Panchatantra)
(From the Perspective of Space Distribution Signs)موضع مولفپنهان حکایتهای کلیله و دمنه از منظر نشانگان توزیع فضا1302645FAپارسایعقوبی جنبه سراییعضو هییت علمی دانشگاه کردستان0000-0001-6017-924XJournal Article20160903There is a hidden ideological overtone in each of the functionalist classical Persian texts including moral and political writings.Although different in form and various in subject, these writings accommodate such an overtone within their every and each parts or stories.The overtone originating from the stand of hidden author highlights incessantly but suggestively a leave-taking and hierarchical relationship in various social relations in KalīlavaDimna.Acoordingly, space distribution signs penetrating through the language of intertextual elements within different layers; register the production and promotion of a discourse that is built upon retaining the pre-established order as well as the originated borderings within the framework of carrots and sticks systems; in a way that retaining the order and keeping the border is supposedly awarded with everlasting life and salvation, averting them, on the other hand, is punished with loss or death. The present paper seeks to investigate the stand of hidden author in KalīlavaDimnaconsidering the two constitutive elements –situational and verbal– of the text.Hindu caste ideologies and Ērānšahr political thought have been approached as the epistemological-situational context of the work. The space distribution signs in the works of Nasrallah Munshi's are also mentioned to help to introduce, classify, and analyze the verbal context.در هر یک از متنهای کارکردگرای کلاسیک فارسی همچون نوشتههای سیاسی- اخلاقی، صدایی ایدئولوژیک و پنهان وجود دارد که به رغم تفاوتهای ظاهری حکایتها و تنوع موضوع آنها، در تک تک بخشها یا قصههای هر متن جاریست. صدای مذکور که برآمده از موضع مؤلف پنهان متن است، در کتاب کلیله و دمنه به شکل ضمنی اما مؤکد و مداوم بر رابطهای فاصلهگرایانه و سلسلهمراتبی در انواع روابط اجتماعی پای میفشارد. بر همین اساس نشانگان توزیع فضا که بر زبان کارگزاران درونمتنی در سطوح مختلف جاری شده؛ حاکی از تولید و رواج گفتمانی مبتنی بر حفظ نظمِ از پیشتثبیتشده و مرزبندیهای برآمده از آن در قالب نظام تنبیه و تشویق است؛ بطوریکه پاداشِ حفظ نظم و رعایت مرز؛ بقا و رستگاری و عدول از آنها مرگ یا خسران فرض شده است. در این نوشتار موضع مؤلف پنهان حکایت-های کلیله و دمنه با تکیه بر دو بافت برسازندۀ متن- موقعیتی و کلامی- تبیین خواهد شد. بنا به سابقه تاریخی تکوین و تدوین حکایتها، ایدئولوژیهای کاستیِ هندی و اندیشه سیاسی ایرانشهری به مثابه بافتِ موقعیتی- معرفتیِ متن مفروض گردیده و برای معرفی، طبقهبندی و تحلیل بافتِ کلامی نیز بر نشانگان توزیع فضا در نوشتار نصرالله منشی تکیه شده است.دانشگاه گیلاننقد و نظریه ادبی2476-73870120160121The sociological criticism of Four Boxes drama by Bahram Beyzaeeنقد جامعهشناختی نمایشنامه «چهار صندوق» بهرام بیضایی1302646FAفرزانهحیدریدانشجوی دانشگاه آزاد واحد نجف آبادJournal Article20161005The Four Boxes drama, Bahram Beyzaie, is one the most appropriate sample of his works with a social _ political theme in forties for a sociological review of literature. The sociological review of literature has been able to prove and make stable his place and position among the various kinds of criticism by making connection between literary works and society. It has been one of the most beneficial and common method in the study of literal works. The genetic structuraliste , Lucien Goldman, is picked and selected for this study because of it’s extensible and practical bases. By using this method, the play will be analyzed according to the characters that each one is the representative of a particular class of the people. Finally it’ll be shown that how Bahram Beyzaie presented the political and social events happening in the contemporary history in a form of artistic work with his exact look. And as an social critic can influence the public awareness.نمایشنامه چهار صندوق نوشته بهرام بیضایی با درونمایه سیاسی _ اجتماعی در دهه چهل یکی از مناسبترین نمونههای آثار این نمایشنامهنویس برای نقد جامعهشناختی ادبیات است. نقد جامعهشناختی ادبیات با ایجاد پیوند میان اثر ادبی و جامعه توانسته جایگاه و اهمیت خود را در میان انواع نقد نشان دهد و در حال حاضر یکی از روشهای سودمند و کاربردی در بررسی آثار هنری به شمار میرود. روش مورد استفاده در این نوشتار روش ساختگرای تکوینیِ لوسین گلدمن است که ارکان و اصولی قابل ارتباط و تعمیم پذیر دارد. با بهرهگیری از این روش، نمایشنامه بر اساس شخصیتها که هر کدام نماینده طبقهای خاص از مردم جامعه هستند، تحلیل شده و نهایتاً مشخص می شود که چگونه بهرام بیضایی با نگاه موشکافانه، دریافت خود را از حوادث اجتماعی و سیاسی که در بستر تاریخ معاصر در جریان است، در قالب یک اثر هنری متعهد و جهتبخش به مخاطب ارائه میدهد و در نقش منتقد اجتماعی باعث گسترش آگاهی جمعی میگردد.دانشگاه گیلاننقد و نظریه ادبی2476-73870120160121Review postmodern narratives in fiction for children and teensبررسی روایتهای پسامدرن در داستاننویسی برای کودکان و نوجوانان1302647FAعمرانصادقیدانشجوی دکترابیِژنظهیریدانشیار دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20161010Although the use of post-modern elements in the stories of children with difficulties because the audience may have experienced an understanding of the elements and the process of understanding the story would be. However, many postmodern characteristics can be childish stories Mohammad Reza Shams, Siamak Golshiri see. Such as a break in the plot, creating another world, characters, fantasy and illusion, unreliable narrator and the suspension of disbelief conscious. In this study, we can distinguish the postmodern stories against conventional fiction show, tried to postmodern fiction MR Shams and "Tehran alley phantom" Siamak Golshiri to deal with narratology thought Maria Nikolajva review. Nikoljeva trends that are post-structuralism, narratology tool that can be used to study children's literature provide us, show us. Our study demonstrates that the authors of these stories have tried to deliciously damaged homage to linear and non-complicated plot into a story postmodern approach.At the end of the story also saw the opening to the beginning of a new story both writers have used the stream of consciousness and unreliable narratorگرچه استفاده از عناصر پسامدرن در داستانهای کودکان با دشواریهایی همراه است؛ زیرا ممکن است مخاطب کمتجربه درک درستی از این عناصر نداشته باشد و روند درک داستان برایش کند شود. با این اوصاف، بسیاری از شاخصههای پسامدرن را میتوان در داستانهای کودکانۀ محمدرضا شمس و سیامک گلشیری دید. مانند: گسست در پیرنگ، خلق دنیایی دیگر، شخصیتهای تخیلی و توهمی، راوی غیر قابل اعتماد و تعلیق آگاهانۀ ناباوری. در این پژوهش برای آنکه بتوانیم تمایز داستانهای پسامدرن را در برابر داستانهای متعارف نشان دهیم، کوشیدهایم داستانهای پسامدرنی محمدرضا شمس(«من، زنبابا و دماغ بابام» و «منمن کلّه گنده») و «تهران کوچۀ اشباح » سیامک گلشیری را در مقابله با اندیشههای روایتشناختی ماریا نیکولایوا بررسی کنیم. نیکولایوا که خود گرایشهای پساساختارگرایی دارد، ابزاری که روایتشناسی میتواند برای بررسی ادبیات داستانی کودکان در اختیار ما بگذارد، را به ما نشان میدهد. بررسی ما نشان داد که نویسندگان در این داستانها سعی کردهاند با سنتشکنی در پیرنگ خطی و غیر پیچیده به یک داستان پسامدرن نزدیک شوند. روایت همزمان سه داستان در آثار شمس و تجویف در داستان گلشیری، نمونهای برای گسست و شکاف در روایت است. در پایان داستان نیز شاهد روزنهای به آغاز یک داستان تازهایم. هردو نویسنده از جریان سیال ذهن و راوی غیر قابل اعتماد بهره گرفتهاند. از نظر زمانی نیکولایوا به تبعیت از ژرار ژنت به نظم و ترتیب معتقد است ولی در روایتهای پسامدرن، زمان به بازی گرفته میشود. گاهی یک داستان از پایان به آغاز روایت میشود.دانشگاه گیلاننقد و نظریه ادبی2476-73870120160121ABCDسبک زندگیِ ترجمهشده: تحلیلی نشانه-پدیدارشناختی از مترجم دردها اثر جومپا لاهیری1202648FAکاظمدزفولیانکاظمدزفولیانکاظمدزفولیانکاظمدزفولیانکاظمدزفولیانامیرعلینجومیانJournal Article20161019ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABC ABCمقاله حاضر بازنماییِ سبکِ زندگی مهاجر را در اثری ادبی با استفاده از طرحِ مدلی نظری که از آمیختگیِ اندیشه پدیدارشناسی و نشانهشناسی ابداع شده است، تحلیل میکند. پس از معرفیِ مدلِ نظری نشانه-پدیدارشناسی، تعریفی نو از «سبک زندگی» طرح میشود که در نسبتِ «التفاتیِ» سوژه با ابژهها و کنشها شکل میگیرد و از این رهگذر به هر یک از دو سوی تبادل، دلالت، ارزش و هویت میبخشد. بر این اساس، الگوی معرفی شده در این مقاله برای تحلیل سبک زندگی به چهار کنشِ تفاوت، همسانی، پیوند و ترجمه اشاره میکند. در ادامه، این چهار کنش با تحلیلی نشانه-پدیدارشناختی در مجموعه داستانهای کوتاه جومپا لاهیری با عنوان مترجم دردها پی گرفته میشود. در پایان، این نتیجه پیشنهاد میشود که مهاجر در ارتباط تعاملی یا پدیدارشناختی با دیگران و ابژههای اطراف خود سبکهای زندگی متفاوتی را تجربه میکند. او هم تمایز خود را با دیگری به واسطه حفظِ سبکِ زندگی سرزمین مادری تثبیت میکند، هم کوشش میکند با دیگری با تقلیدِ سبک زندگیِ میزبان همسان شود، هم با دیگری آمیخته میشود و سبک زندگی هیبرید میآفریند و هویتی پیوند خورده میسازد و از همه مهمتر، با عبور و گذر دائم میان دلالتهای سبکهای زندگی سرزمینهای مادر و میزبان، هویتهای خود را مرتب ترجمه میکند.دانشگاه گیلاننقد و نظریه ادبی2476-73870120160121A Cognitive Semantic Perspective on structure of Time in Bozorg Alavi’s “Her Eyes”ساختار زمان در رمان «چشمهایش» از منظر معنیشناسی شناختی1202650FAفرهاددعوت خواهدانشگاه گیلانمحمدامینصراحیدانشگاه گیلانبهزادبرکتدانشگاه گیلان0000-0002-7117-6930Journal Article20160706How do we experience elusive, intangibile and stealthy time in narrative fiction? In this article, the conceptualization of time in language will be considered. Having redefined narrative from cognitive perpective to understanding the role of time, the mechanism of time in Bozorg Alavi’s “Her Eyes” will be examined. Among different aspects of time in narrative, this article looks at structure of time with special attention to structure of events and the way they integrate with each other. Based on “Mental Spaces” and “Conceptual Integration” theories, these two issues will be discussed. Applying these two cognitive semantic theories to fictional narrative suggest that narrative spaces are structured by four elements including Base, Viewpoint, Focus, and Event. Each space then, with respect to its internal parts, blends to another space and the string of events will be built. Consequently, this article explains how meaning creats and emereges at the level of discourse.چگونه زمانِ گریزان، ناملموس و پنهان را در روایت داستانی تجربهمیکنیم؟ در این مقاله، از منظر معنیشناسیِ شناختی، شیوۀ مفهومسازیِ زمان در قلمروی زبان شناساییمیگردد و، پس از بازتعریفِ روایت از نگاهِ متمایز شناختی و آگاهی از نقش زمان در روایت داستانی، سازوکار عنصرِ زمان در رمان «چشمهایش» از بزرگ علوی مورد مطالعه قرارمیگیرد. در بین جنبههای گوناگون زمان در روایت، در این اثر، ساختار زمان بر اساس رویدادهای داستان و نحوۀ پیوندخوردن این رویدادها در زنجیرۀ زمان مورد توجه است. با اتکا به نظریۀ فضاهای ذهنی و گونۀ متاخرِ آن آمیختگیِ مفهومی به بررسیِ این دو مسئله در رمانِ یادشده پرداختهخواهدشد. نتیجۀ بهدستآمده از اعمالِ این دو نظریۀ معناشناختی بر روایت داستانی این است که فضاهای روایی در یک مسیر زمانی بر اساس چهار عنصرِ پایه، زاویهدید، کانون و رویداد ساختارمییابند و هر یک از این فضاها بر پایۀ اجزای درونیِ خود و با توجه به الگویی مفهومی به یکدیگر پیوندمیخورند و زنجیرۀ رویدادهای داستان را شکلمیدهند. بدینسان، این مقاله درصددِ تبیینِ نحوۀ ساخت و پیدایش معنا، در سطح گفتمان، است.دانشگاه گیلاننقد و نظریه ادبی2476-73870120160121From Ricoeur's hermenutical arc to Three steps interpretion Meybodi in Kashf al-Asrarاز قوس هرمنوتیکی ریکور تا نوبتهای سه گانهی تفسیری میبدی در کشف الاسرار1202651FAفرزادبالواستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران0000-0002-0195-0847Journal Article20160823In between the ideas of Paul Ricoeurs hermeneutics, hermeneutical arc has a central place. So that the arc hermeneutic, an interpretation interpreter in three steps ahead: defining, Step "explanation, understanding,” and Appropration .Step "explanation. the rhetorical structure of the text is concerned .In fact, preliminary preparation to the stage of understanding, which is the author's intention is to be in the middle of semantic text (the implied author) realized. But his ultimate goal is to assign interpretation is the fact that by looking at the subjective and involve expectations, likes, and Prejudices and hermeneutical position in the final reading, the text of ownership author comes to the interpreter takeover. However, in the realm of Islamic civilization and culture, hermeneutics as an independent science did not exist, but in some texts, especially interpretative texts, see approachs that in the light of modern hermeneutics, Can be chosen theoretical achievements to be followed. Among them is the interpretation of the Kashf al-Asrar Meybodi. This is based three steps or parliament. Meybodi the first of step deal with the literal translation of verses. At the second steps deals to shane Nuzul and Asbab al – Nuzul with regard to verses and Hadiths until the unveil the validity Has some intentions of the author (God) . But the third steps, - regardless of the author (God) - he does interpretation based on the experience of mystical signs in accordance with the tradition and heritage of Sofia (close to the concept of self-allot Ricoeur).بر اساس نظریه ی قوس هرمنوتیکی پل ریکور، یک مفسر در تفسیر متن سه مرحله پیش رو دارد: تبیین، فهم، و به خود اختصاص دادن. مرحلهی «تبیین»، به بررسی ساختار لفظی متن مربوط میشود و در حقیقت تمهید مقدماتی است تا در مرحلهی «فهم» بتوان به عمق معناشناختی متن، که همانا نیت مؤلف (مژلف ضمنی) است، پی برد؛ اما هدف نهایی تفسیر به «خود اختصاص دادن» است؛ یعنی آنجا که مفسر با نگاهی سوبژکتیو و با دخیل دادن انتظارها، پسندها، و پیش داوریها و موقعیت هرمنوتیکی خویش در خوانش نهایی، متن را از تملک مؤلف به تصاحب خویش در میآورد. اما در سنت تفسیری ما ، تفسیر کشف الاسرار میبدی نیز بر سه نوبت یا مجلس استوار است. میبدی در نوبت اول به ترجمهی تحت الفظی آیات می پردازد. در نوبت دوم به شأن نزول و اسباب نزول آیات، با توجه به احادیث و روایات، میپردازد تا به نوعی از نیت مؤلف (خدا) پرده بر دارد؛ و سرانجام در نوبت سوم - فارغ از نظر مؤلف (خدا) - آیات را براساس بافت (context) و تجربهی عرفانی و مطابق با سنت و میراث صوفیه تفسیر می-کند. ما در این نوشتار بی آنکه بخواهیم تناظر یک به یک میان قوس هرمنوتیکی ریکور و نوبتهای سه گانهی تفسیری میبدی برقرار کنیم، به تحلیل رویکرد تفسیری میبدی در پرتو قوس هرمنوتیکی ریکور میپردازیم.دانشگاه گیلاننقد و نظریه ادبی2476-73870120160121sociology of body in children’s literatureبررسی جنسیت در شعر کودک و نوجوان از منظر جامعه شناسی بدن1202652FAنجمهبهمدی مقدّسمدرس دانشگاه علوم پزشکی خراسان و دانشگاه امام رضاپارسایعقوبی جنبه سراییمعاون آموزشی دانشگاه کردستان و عضو هیات علمی0000-0001-6017-924Xسید مهدیزرقانیاستاد زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20161126The body is the main character of the humanity; whether in social situation or individual level. It may be said that the human body and also daily routine patterns are determined considering person’s cultural background, in which the person is raised. It is visible that the cultural technics out of a specific society “considering cultural concepts” can implement methods in which different types of human bodies act in different special situations. Also it is investigated that how cultural forces can shape bodies’ form, considering sexual methods. Continuously; it is shown that how the society’s character can allocate the specific methods in which the body handle its sexual part automatically and mechanically considering sociology of body theory by David Loberoton. At the first step the women and man’s stereotypical sexuality parts are expanded from the view of children’s literature. The main method of the presented paper is the practical phenomenology, considering quantity and the quality of investigated resources. Results show that the mother’s sexual body is more classical and is even stronger than men.انسان بر حسب دارایی بدن، همیشه در موقعیتی بدنمند بسر میبرد. بر این اساس اگرچه بدن در مقام عنصری هویتساز زندگی فردی و اجتماعی هر فرد را سامان میدهد، خود نیز از تکنیکها و آداب فرهنگی القاء شده از جامعه متآثر میگردد به طوری که جنبۀ فرهنگی بدن بر بعد بیولوژیکی و زیستی آن غلبه کرده؛ کنشها و وضعیتهایی برای هر فرد تجویز کرده؛ یا متصور میشود که باید آنها را نقشهای اجتماعی و اساس هویت افراد خواند. یکی از این موارد، ساماندهی بدنها بر حسب شیوههای جنسی و جنسیتی القاء شده از جانب نیروهای فرهنگی هر جامعه است. در این نوشتار نقشهای جنسی کلیشهای یا همان جنسیت زن و مرد ایرانی نیز تفاوتهای جامعهشناختی آنها در نمایش «بدن آرمانی» و «بدن مطلوب» منطبق با الگوی فرهنگی در شعر فارسی کودک و نوجوان بررسی شده است. مبنای نظری بحث آرای برخی از صاحبنظران جامعهشناسی بدن و روش تحقیق بر شیوه تحلیل محتوای کمی و کیفی- پدیدار شناسی تجربی- استوار است. نتیجه نشان میدهد که الگوی فرهنگی ساماندهی بدن در شعر کودک و نوجوان بیشتر با جهان سنتی ایرانی هماهنگ است و از نگاه مدرن و مصرفی میگریزد و بر همین اساس نقشها میان زن و مرد توزیع شده یا در قالب بدن آرمانی و مطلوب از آنها انتظار میروددانشگاه گیلاننقد و نظریه ادبی2476-73870120160121The Contrast of Kant - Hegel in the Criticism and Theories of Story and Novel in Iran (1933 - 1969)تقابل کانتی_ هگلی در نقد و نظریههای داستان و رمان در ایران(1348_1312)1202653FAفرامرزخجستهدانشگاه هرمزگانمصطفیصدیقیدانشگاه هرمزگان0000-0003-2432-1784یاسرفراشاهی نژاددانشگاه هرمزگانJournal Article20160807If some utterances and introductions of the first novels which are often recommendations are put aside to promote moralism, the first partially serious criticisms in Iran are taken from the forties AD. Although the criticisms which are not systematic in many cases, however, they are important in terms of mainstreamingof Iranian contemporary literature.Most publications printed between the early forties to the late sixties, in some way they are dependent on the Tudeh party of Iran and leftist. Therefore, the comments of the authors for these articles are related from the Marxist aesthetics with Hegelian one.As we know, Hegel in the book of an introduction to aesthetics considers philosophical concept and though superior to artistic form and he considers the purpose of the art as a movement towards philosophy and production of the thought. This idea has been followed by the fans of Marx and they have reduced art as an instrument to combat with capitalism. In Iran, some critics such as FatemehSayyah, Tabari, Sirous Parham etc., have accepted the novel only in the form of Realism. But some critics such as AbolhassanNajafi and HoushangGolshiri prioritized for the first time artistic form and the technique of writing novel from the early years of the sixties AD. As we know modern theories and formalismoriginate from Kant, another philosophical source of German philosopher. Kant did not consider art to any concept and he also did acceptcommitment to art.اگر برخی پاره گفتارها و مقدمههای نخستین رمان ها را، که غالباً توصیه نامههایی هستند برای ترویج اخلاقگرایی، کنار بگذاریم، نخستین نقدهای نسبتاً جدی رمان در ایران، از دههی بیست شمسی، پا گرفته است. نقدهایی که هرچند در بسیاری موارد چندان روشمند نیست، اما به هررو به لحاظ جریان شناسی ادبیات معاصر ایران، حائز اهمیت است. غالب نشریههایی که بین سالهای نخستین دههی بیست تا سالهای پایانی دههی چهل چاپ شدهاست، به نوعی به حزب تودهی ایران و جریان چپ وابسته است . بنابراین نظرات نویسندگان این مقالات، از راه زیباشناسی مارکسیستی با زیباشناسی هگل در ارتباط است. چنان که میدانیم، هگل در کتاب مقدمه بر زیباشناسی، مفهوم و فکر فلسفی را برتر از فرم هنری میداند و غایت هنر را حرکت به سمت فلسفه و تولید فکر میداند. این ایده توسط طرفدران مارکس پیگرفته شده است و آنها هنر را در حد وسیلهای برای مبارزه با سرمایهداری فروکاستهاند. در ایران نیز، منتقدانی چون فاطمه سیاح، طبری، سیروس پرهام و... رمان را تنها در قالب رئالیسم متعهد پذیرفتهاند. اما از سالهای نخستین دههی چهل شمسی، منتقدانی چون ابوالحسن نجفی و هوشنگ گلشیری برای نخستین بار فرم هنری و تکنیک رمان نویسی را در اولویت قرار دادند. چنان که میدانیم نظریههای مدرن و فرمالیسم، از آبشخور فلسفی دیگر فیلسوف آلمانی، کانت، سرچشمه میگیرد. کانت هنر را به هیچ مفهومی مؤول نمیدانست و قید تعهد و التزام را برای هنر بر نمیتابید.دانشگاه گیلاننقد و نظریه ادبی2476-73870120160121The Language of Narrative in Magical Realist Novelsزبان روایت در رمانهای رئالیست جادویی1202654FAمحسنحنیفعضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمیطاهرهرضاییعضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20160912Most Magical Realist novelsists enjoy a powerful imagination and sense of creativity. In order to create an atmosphere different from other literary genres, thesethe writers of these novels try to modify the conventional narrative techniques of traditional realism. This transformation affects different levels of writing ranging from setting to characterization, and narrative language. These writers, therefore, have to develop special techniques at the level of language. They let defamiliarization into their novels albeit in a new way. These novelists literalize both figures of speech and thought and breathe a new life into old and hackneyed metaphors. They also upset the balance between the intensity of an incident and its language of narration. They usually make the common, everyday phenomena look fantastic or the other way around. This way of using language in magical realism helps the writers to flavor their text with a more magical but at the same time concrete and ironic imaginative pictures.اغلب آثار رئالیسم جادویی از تصاویر خیالانگیز و زبان ادبی قابل تحسینی برخوردارند. این نویسندگان، برای ایجاد فضای متفاوت از دیگر ژانرهای ادبی، تحولاتی در سطح زبان روایت مرسوم در رئالیسم سنتی ایجاد میکنند. این تحولات در جنبههای مختلف فنون نویسندگی، از جمله صحنهپردازی، شخصیتپردازی و زبان روایت پدیدار میشوند. نویسندگان رئالیسم جادویی، در سطح زبان روایت، آشناییزدایی از زبان را به نوع دیگری وارد آثارشان میکنند. این نویسندگان گاهی استعارههای مرده و معانی مجازی رنگورو رفته را در معنای تحتالفظیشان به کار میگیرند و جان دوباره به آنها میبخشند. همچنین معمولاً بر خلاف روال معمول در رئالیسم سنتی حسن تناسب بین بزرگی حادثه و زبان روایت را عمداً رعایت نمیکند. به همین خاطر اغلب با توجه خاصی که به لحن روایت دارند عناصر خارقالعاده را عادی جلوه میدهند و یا، بالعکس، عناصر عادی و روزمره را در نگاه شخصیتهای داستان و خواننده خارقالعاده مینمایانند. این نوع استفاده از زبان به نویسنده رئالیسم جادویی کمک میکند تا تصاویر جادویی ولی در عین حال ملموستر و طنازانهای را چاشنی اثر خود کند.دانشگاه گیلاننقد و نظریه ادبی2476-73870120160121Relevance Thematically among death, words and discourse after death
With postmodernism in narratives of Mohammad Reza Kateb.بررسی ارتباط مرگ با کلام و گفتمان پسامرگی در پستمدرنیسم در روایتهای داستانی محمدرضا کاتب1202655FAهدیپژهانندارممحمدعلیمحمودیدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستانمحمدعلیزهرازادهاستاد بازنشتهJournal Article20170221Relevance Thematically among death, words and discourse after death<br /> With postmodernism in narratives of Mohammad Reza Kateb.<br /> <br /> <br /> Astract<br /> <br /> Death is ontological theme of human thought and Compelling experience and common for man. Intellectual history Is seen always Questions and theorizing philosophers and thinkers Several schools of thought within the boundaries and guidelines about this. The motif of death is one of the most important issues for representation in world literature. Postmodernist writing by simulating death and The reader will encounter many worlds and The transition from ontological boundaries The theme of the narrative leads to surfaces and Its undeniable role in shaping human stories emphasized.<br /> Postmodernists scholar Brian McHale, Pointed to Thematic relevance death and discourse at different periods, particularly in the field of postmodernist literature. In this study refreshing narrative Mohammad Reza Kateb We will respond to this question ordained that Is the idea of a link between the death and the words of Mohammad Reza Kateb seen in fictional texts? And Then, in representation of the theme of death associated with postmodernism is preserved?<br /> In this article we have tried to be shown Relevance Thematically with death, speech and discourse after death with Postmodernism and correlation with the thrust of the narrative themes in contemporary novelist Mohammad Reza Kate.<br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> Keywords: Postmodernism, Death, Discourse, Mohammadreza Kateb, Novel.بررسی ارتباط مرگ با کلام و گفتمان پسامرگی در پستمدرنیسم<br /> در روایتهای داستانی محمدرضا کاتب<br /> <br /> <br /> چکیده<br /> مرگ درونمایهی هستی شناسانهی اندیشهی بشر و تجربهی گریزناپذیر و مشترک انسان است. تاریخ تفکر همواره شاهد پرسشگریها و نظریهپردازیهای فیلسوفان و اندیشمندان بسیاری در درون مرزهای مکاتب و خطمشیهای فکری متعدد دراینباره بوده است. درونمایهی مرگ یکی از موضوعات مهم برای بازنمایی در ادبیات جهان است. نوشتار پسامدرنیستی با شبیهسازی مرگ و مواجههی خواننده با دنیاهای متعدد و گذار از مرزهای هستی شناسانه این مضمون را به رویه و سطح روایت سوق داده و بر نقش غیرقابلانکار آن در شکلگیری قصههای بشری تأکید ورزیده است. <br /> اندیشمند پسامدرنیست برایان مکهیل، به ارتباط محتوایی مرگ و گفتمان در ادوار مختلف بهویژه در حوزهی ادبیات پسامدرنیستی اشارهکرده است. در این پژوهش با بازخوانی روایتهای داستانی محمدرضا کاتب به این سؤال مقدّر پاسخ میدهیم که آیا اندیشهی پیوند میان مرگ و کلام در متون داستانی محمدرضا کاتب به چشم میخورد؟ و سپس در بازنمایی مضمون مرگ این ارتباط با پسامدرنیسم محفوظ مانده است؟<br /> در این جستار تلاش شده است پیوند محتوایی مرگ با کلام و گفتار پسامرگی در پسامدرنیسم و تلازم و همبستگی محوری این مضامین در روایتهای داستانی محمدرضا کاتب، داستاننویس معاصر نشان داده شود.<br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> کلیدواژه: پسامدرنیسم، مرگ، گفتمان، محمدرضا کاتب، رماندانشگاه گیلاننقد و نظریه ادبی2476-73870120160121The logic of literary reading & its position in undersdtanding of literatureمنطق خوانش ادبی و جایگاه آن در فهم ادبیات1202656FAراضیهحجتی زادههیات علمی دانشگاه اصفهانJournal Article20170421The literary reading includes in two dimensions: first, approaches & theories of reading, then logic of this activity. the above- mentioned article is devoted to describe the logic & conventions of literary reading which are rarely considered through literary studies independently. The plan of research is as so: 1. the presentation of reading as another treatment of literariness concept, 2. study of differnt methodologies in reading practice, 3. introducing dialectical reading as anti-thesis of two other kinds of reading, 4. to criticize the present methodologies in this subject, 5. to discuss about the reasons of resistance to literary reading, 6. to express the fundamental components in process of reading, 7. to suggest an improved model in order to describe the processes pursued in reading activities. this article investigates for discover the logic of literary reading in addition to declare its function in instruction of the texts.Since, it does not occupy the trends of hermeneutic tendencies except as required.«خوانش» ادبی دارای دو بعد است: اول رویکردها و نظریهها و دوم منطق خوانش ادبی. این مقاله درصدد است تا منطق چنین خوانشی را، که در تحقیقات و مطالعات ادبی به ندرت به عنوان موضوعی مستقل مورد توجه قرار گرفته است، توصیف و تبیین نماید. طرح تحقیق سرفصلهای زیر را در برمیگیرد: 1.معرفی خوانش به عنوان برداشت دیگری از ادبیت متن؛ 2. بررسی شیوههای متداول خوانش؛ 3. معرفی خوانش دیالکتیک به عنوان برابرنهاد روشهای دیگر؛ 4. نقد هر یک از روشهای فوق ؛ 5. ذکر دلایل مخالفت با خوانش ادبی؛ 6. ذکر مولفههای عمده در امر خوانش و 7. ارائه الگویی برای تحلیل فرایندهای به کار رفته در خوانش در جریان آموزش متون. هدف اصلی این مقاله، شناخت ارزش و جایگاه موضوع خوانش در آموزشهای ادبی و دستیافتن به الگویی منسجم برای بررسی منطق خوانشهای ادبی است. از این رو، جز در برخی موارد، به سیر نظریههای هرمنوتیک خوانش ادبی نمیپردازد.دانشگاه گیلاننقد و نظریه ادبی2476-73870120160121What is the Dianoia of Myth?
A Research on a Neglected Area of Frye’s Theory of Mythدایانویای اسطوره چیست؟ پژوهشی در ساحت مغفول نظریۀ اسطورهشناختی نورتروپ فرای112684FAمسعودآلگونه جونقانیعضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان0000-0002-9211-7219Journal Article20170704Frye inspired with Cassirer, Eliade as well as Freud and Frazer’s mythological views, and following the literary theories of New Criticism circle came to a deep understanding about the dialectic and circular structure of myth, according to which myth is the result of two different mechanisms. The first is myth’s inclination towards narration and the second, its orientation toward being a self-contained verbal structure. Frye talks about this second mechanism while discussing the thematic aspect of myth. He believes meaning or dianoia shapes the dialectic structure of myth through configuration, inter-weaving and inter-mingling of imagery. However, almost all of the researches carried out upon Frye’s myth theories has neglected dianoia. As a result, this article, applying a descriptive-analytic methodology, is about to look over Frye’s assumptions in this regard, and at the same time reveal his theoretic sources, and finally clarify the internal mechanism of dianoia. It is finally revealed that dianoia of myth is compatible with the Hieroglyphic, Hieratic and Demotic aspect of language, and myth’s movement towards history through Romance or epic is made possible via the application of the displacement principle. In this way, un-displaced myth is finally oriented towards the objective aspect of naturalism. Thus, myth though being latent is never diminished, and is always alive, so that any historical text could be interpreted on the basis of myth reading.فرای با الهام از نگرشهای اسطورهشناختی کاسیرر و الیاده و با بهکارگیری دیدگاههای فریزر و فروید و از سویی دیگر با پیگیری آرای منتقدان حلقۀ نقد نو به دیدگاهی ژرف در باب ساختار دوری و دیالکتیکی اسطوره نایل شد که به موجب آن شکلگیری اسطوره محصول دو سازوکار متفاوت به شمار میرود: گرایش اسطوره به نقل روایت در نظام دوری و جهتگیری اسطوره به سمت ساختارهای کلامی خودایستا. فرای این سازوکار دوم را ذیل وجه مضمونمدار اسطوره بررسی میکند و معتقد است دایانویا یا معنا ساختار دیالکتیکی اسطوره است که از طریق پیکرهبندی، درهمتنیدگی و امتزاج تصاویر شکل میگیرد. با این همه، در قریببهاتفاق پژوهشهایی که به موضع نظری فرای میپردازند مبحث دایانویا عمدتاً مغفول مانده است. به این ترتیب، هدف از انجام این پژوهش آن است که با استخدام روش توصیفی-تحلیلی مبانی نظری فرای را در این باره نقد و بررسی کند و ضمن توجه به خاستگاههای نظری وی، سازوکار درونی دایانویا را تحلیل کند. در این بررسی مشخص میشود که دایانویای اسطوره با وجوه هیروگلیفی، هیراتیکی و دموتیکیِ بیان متلازم است و گذرگ/ اسطوره به سوی رُمانس، حماسه و نهایتاً تاریخ به واسطۀ عملکرد اصل جابهجایی ممکن میشود. در این گذار، اسطورۀ نامتبدل در نهایت به وجه واقعگرای ناتورآلیستی روی میآورد و اسطوره اگرچه پوشیده و نهفته میماند اما هرگز از میان نمیرود. بنابراین، به زعم فرای حتی آثاری که اساساً با رویکرد تاریخی نگاشته شدهاند این قابلیت را دارند که از طریق قرائت اسطورهشناختی تجزیه و تحلیل شوند.دانشگاه گیلاننقد و نظریه ادبی2476-73870120160121A Typical Analysis of Schizophrenic Women in Persian Postmodern Novelsتحلیل نمونه وار زنان شیزوفرنیک در رمان های پسامدرن فارسی(کولی کنارآتش،ساربان سرگردان و باورهای خیس یک مرده)112685FAفاطمهادراکیدانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهدتقیوحیدیان کامیاراستاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهدJournal Article20170707Schizophrenia meaning spiritual disruption and dissociative identity, is not one of the components of postmodernism personalities which its difference with natural personalities are shown in postmodernism works. As Deleuze and Gotari say, Schizophrenia personalities, opposite to Oedipus personality, do not limit their desire in a special object and think about different objects, consequently they reach to diffusion and disruption. Existential, Nihilism and Straggler personalities reach to this diffusion and disruption, too, but sometimes their spiritual diffusion and disruption tense. <br /> This Article studies on three propounded Iranian novels and considers them as some samples of Iranian postmodern novels. In such a way that all types of women personalities can be found therein. On the other hand, two novels of “Sareban Sargardan (Wandering Cameleer)”, Daneshvar and “Koli Kenare Atash (Gypsy Beside the Fire), Ravanipour who are women writers and the novel of “Bavarhaye Khise Yek Morder (Wet Belief of a Dead), Mohammad Ali who is a man writer, increase on comprehensiveness of our work. This Article pays attention only to women schizophrenic personality in the mentioned novels and states that women have more marginal role in men stories.شیزوفرنیا به معنای گسیختگی روحی و چند شخصیته بودن از مؤلفه های شخصیت های پسامدرنیستی است که تفاوت آن ها با شخصیت های طبیعی در آثار پسامدرن نشان داده می شود. شخصیت های شیزوفرنیا چنان که دلووز و گتاری می گویند، میل خود را بر خلاف شخصیت های ادیپی در ابژه ی خاصی محدود نمی کنند و به ابژه های متفاوتی می اندیشیدند و از همین راه به پراکندگی و گسیختگی می رسند. شخصیت های اگزیستانسیال، پوچ گرا و آواره به این پراکندگی و بیگانگی می رسند، اما پراکندگی و گسیختگی روحی آنان گاهی تشدید می یابد. <br /> این مقاله به سه رمان مطرح پسامدرن ایرانی رو می کند و آن ها را نمونه ی رمان های پسامدرن ایرانی قلمداد می کند. به طوری که همه ی گونه های شخصیتی زنان در آن ها به چشم می خورد. از سویی دو رمان «ساربان سرگردان» دانشور و «کولی کنار آتش» روانی پور که دارای نویسنده ی زن هستند و رمان «باور های خیس یک مرده» محمد علی که دارای نویسنده ی مرد است، بر جامعیت کارمان می افزاید. از نتایج مقاله، شیزویی تر بودن شخصیت اصلی رمان هایی مثل«کولی کنار آتش» است و عامل این ویژگی نیز چه بسا مردان هستند. از اهداف مقاله شناخت شخصیت های زن در رمان های پسامدرن است و روش آن به گونه ای تحلیلی به شخصیت شیزوفرنیایی زنان در رمان های یاد شده می پردازد و بیان می دارد که زنان در داستان های مردان نقش حاشیه ای تری دارند.دانشگاه گیلاننقد و نظریه ادبی2476-73870120160121The methods of criticism based of classical rhetoric in rhetorical criticism of the Bible and the challenges of applying it to the Epistle to the Hebrewsمعرفی روشهای مبتنی بر خطابة باستان در نقد رتوریکی کتاب مقدس و بررسی چالشهای به کارگیری آنها در مطالعات نامه به عبرانیان112686FAمحمداحمدیگروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران0000-0001-8911-7608تقیپورنامداریانعضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانیJournal Article20170903Rhetorical criticism in recent decades has been conducted for analyzing the Christian letters of the Bible and many critics have used this approach for studying the Biblical literature. Other than the structure of letters –which is suitable for rhetorical criticism- the other reason is that it seems epistolary theory in antiquity belonged to the domain of the rhetoricians and thus has been influenced by rhetorical theory. Nowadays there are many scholars who believe that the principles of epistolography in ancient times have been influenced by the teachings of teachers of rhetoric and that’s why there are some similarities between the principles of rhetoric and epistolography. Although this claim is not thoroughly accepted in academic circles, however rhetorical critics have tried to analyze Christian letter base on theoretical basis of classical rhetoric. In these studies though critics have encountered some challenges. In this essay we will not only introduce the most important methods of rhetorical criticism which have been created base on classical rhetoric but also we will analyze the challenge of adopting these methods in the studies of rhetorical criticism of the Epistle to the Hebrews.نقد رتوریکی در چند دهة اخیر به عنوان روشی برای ارزیابی نامههای کتاب مقدس شناخته شده است و منتقدان بسیاری از این رویکرد انتقادی برای مطالعة نامههای مسیحی بهره گرفتهاند. به غیر از ساختار ارتباطی نامهها -که طبعاً برای تحلیل رتوریکی مناسب است- علّت دیگر کاربست نقد رتوریکی برای بررسی نامهها آن است که به نظر میرسد نامههای مسیحی در شیوة نگارش تحت تأثیر قوانین خطابة باستان بودهاند. امروزه برخی از محققان باور دارند که اصول نامهنگاری در دوران باستان تحت تأثیر تعلیمات معلمان خطابه به شیوة خاصی تنظیم شده است و این امر شباهتهایی را میان خطابهها و نامهها در دوران باستان به وجود آورده است. این نظر اگرچه به طور کامل در محافل آکادمیک پذیرفته نیست، امّا گروهی از منتقدان را بر آن داشته است تا بر اساس اصول خطابة باستان به نقد رتوریکی نامههای کتاب مقدس اهتمام کنند. در این مقاله ضمن معرفی مهمترین روشهایی که بر اساس اصول خطابة باستان در نقد رتوریکی کتاب مقدس پدید آمده است، چالشهای موجود در به کارگیری این روشها را در مطالعات نقد رتوریکی نامه به عبرانیان ارزیابی میکنیم.دانشگاه گیلاننقد و نظریه ادبی2476-73870120160121Mimesis and Diegesis from Plato’s Dialogues to Modern Closet Dramasمحاکات و روایت از دیالوگهای افلاطون تا درامهای خواندنی مدرن112687FAمژدهثامتیدانشجوی دکترای دانشگاه هنر تهرانفرزانسجودیدانشیار دانشگاه هنر تهرانکامرانسپهراندکترای پژوهش هنر، دانشیار گروه نمایش دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر تهرانJournal Article20171029Plato’s dialogues have always been subjected to philosophical studies. But they have rarely been analyzed in dramatic studies. Also, having been opposite to mimetic arts especially to theatre and drama, Plato has mainly focused on diegetic elements in his works. Accordingly, his dialogues can be compared to diegetic dramas. Diegetic dramas developed in Europe during modern period and have been confirmed as closet dramas. This research studies the mimetic and diegetic elements in these dramas and compares them to Plato’s dialogues. In order to do that, first, mimesis and diegesis concepts are explained through Plato’s theories. Then Plato’s relation with tragedy and comedy in particular is discussed. After that, it focuses on the place of theatre in modern period and among non-mimetic arts which has resulted in closet dramas. For explaining closet dramas, general structure of Bertolt Brecht and Samuel Beckett’s dramas and also a drama by one of the modernist playwrights have been studied: “Four Saints in Three Acts” by Gertrude Stein. Finally, having gained some specific elements of closet dramas and being compared with Plato’s dialogues, the structure of Plato’s dialogues is defined as a separated genre of drama.دیالوگهای افلاطون همواره در حوزه فلسفه بستر مطالعه و بررسی بوده است. اما در حوزه درام، کمتر توجهی به ویژگیهای دراماتیک این دیالوگها شده است. بهویژه آنکه افلاطون از مخالفان هنرهای محاکاتی بهویژه تئاتر و درام بوده، و همین امر موجب تفوق عنصر روایت در آثار او شده بود. ازاینرو میتوان دیالوگهای او را با معیارهای درامهای روایی بررسی کرد. درامهای روایی در دوره مدرن در اروپا رونق یافت و تحت عنوان درامهای خواندنی به رسمیت رسید. پژوهش پیش رو به بررسی مؤلفههای محاکاتی و روایی در این درامها و تطبیق آن با دیالوگهای افلاطونی میپردازد. ابتدا مفاهیم محاکات و روایت تشریح، و سپس آراء افلاطون درباره محاکات و روایت بیان شده است. رابطه افلاطون با تراژدی و کمدی به طور مشخص مورد بررسی قرار گرفته است. سپس به جایگاه تئاتر در دوره مدرن و در میان هنرهای غیرمحاکاتی پرداختهایم که حاصل آن، درامهای خواندنی هستند. در تفسیر درامهای خواندنی، نمایشنامه «چهار قدیس در سه پرده» اثر گرترود استاین و ساختار کلی نمایشنامههای برتولت برشت و ساموئل بکت، که از نمایشنامهنویسان مدرنیست هستند، بررسی شده است. در انتها با دستیابی به مؤلفههای درامهای خواندنی و تطبیق آنها با دیالوگهای افلاطونی، به مختصات دیالوگهای افلاطونی در قالب گونهای دراماتیک دست مییابیم.دانشگاه گیلاننقد و نظریه ادبی2476-73870120160121Proust and Stendal's theme and love analysis based on two classical and modern conceptions of consciousnessتحزیه و تحلیل مضمون عشق نزد پروست و استاندال با تکیه بر دو برداشت کلاسیک و مدرن از مفهوم آگاهی112688FAمرتضیبابک معینJournal Article20171028Among the main themes of the search for lost time of Marcel Proust is the theme of love, which can be argued that other themes are meaningful in relation to this fundamental theme. Proust, however, in the analysis of love in this work, has been influenced by the vision of Stendal in his work on love, and naturally there are points of commonality between these two insights, but there should not be a fundamental difference Which separates these two insights from each other. The difference between these two views can be justified by the difference between the two insights of consciousness: a classical consciousness based on the interpretation Descartes has of consciousness, and the other a modern interpretation of consciousness, such as the interpretation Which Marleau-Ponti is aware of. The present paper, while presenting two different interpretations of consciousness, and the in-depth introduction of Proust's analysis of love and comparing it with Standalen's insight, will show how two different insights from consciousness can help us to distinguish between the fundamental and the essence of love analysis Analyze Proust and Sternal.از جمله مضامین اصلی اثر در جستجوی زمان از دست رفته مارسل پروست مضمون عشق است، که می توان ادعا کرد سایر مضامین دیگر در ارتباط با این مضمون بنیادین معنا می دهند. هر چند پروست در تحلیلی که از عشق در این اثر ارائه می دهد، از بینشی که استاندال در اثر خود، در باب عشق، مطرح نموده است، تاثیر گرفته است و طبیعتا ً نقاط مشترکی بین این دو بینش وجود دارد، اما نباید تفاوت اساسی که این دو بینش را از یکدیگر جدا می کند را نادیده گرفت. تفاوت این دو نگاه را می توان با تکیه بر تفاوت بین دو بینش از آگاهی توجیه نمود: یکی آگاهی کلاسیک که بر تعبیری که دکارت از آگاهی دارد استوار است و دیگری تعبیر مدرنی که از آگاهی وجود دارد، که از آن جمله می توان از تعبیری که مرلو – پونتی از آگاهی دارد اشاره کرد. مقاله حاضر ضمن مطرح کردن دو برداشت متفاوت از آگاهی و معرفی موشکافانه تحلیل پروست از عشق و نگاه مقایسه ای آن با بینش استاندال، نشان خواهد داد چگونه دو بینش متفاوت از آگاهی می تواند ما را کمک کند تا تفاوت بنیادین و جوهره ای بین تحلیل عشق نزد پروست و استاندال را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.دانشگاه گیلاننقد و نظریه ادبی2476-73870120160121Methodological and theoretical incompatibility with the subject in "Persian Folktales a Narrative Study.ناسازگاری روششناختی و تئوریک با موضوع در «روایتپژوهی داستانهای عامیانه ایرانی»112689FAسیدعلیقاسم زادهعضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)Journal Article20171011Research in the field of folk tales Persian literary trend with the establishment of public universities in the country, has found a growing trend. In between, using the theory of literature review and critical analysis of literature, oral or written public in Iran, new and innovative approaches."Persian Folktales a Narrative Study" by Maryam Sharifnasab can be considered one of the new studies that That worked by combining narrative approaches, particularly the structure of theoretical ideas Propp, Chatman, Lynette V and Gérard Genette with traditional methods of literary criticism, the elements of the story, introduce a new plan.This paper considering the need for a critical look at the way academic research has attempted to review the content, strengths and weaknesses of the book to tell the audience. The results comes despite the efforts of the author to read Persian folk tales from the perspective of theories and structuralist narratology Providing comprehensive narrative structure of Persian folk tales, bumps errors and methodological content writer, finding it challenging.پژوهش در حوزة داستانهای عامیانة فارسی با تأسیس گرایش ادبیات عامه در دانشگاههای کشور، روندی فزاینده پیدا کردهاست. در این میان، بهرهگیری از نظریههای ادبی در بازخوانی و نقد و تحلیل آثار شفاهی یا مکتوب ادب عامه در ایران، از رویکردهای تازه و نوآورانه است. کتاب «روایتپژوهی داستانهای عامیانه ایرانی» نوشتة مریم شریفنسب را میتوان یکی از این پژوهشهای نوبنیاد بهشمار آورد که کوشیده با تلفیق رویکردهای روایتشناختی ساختاری بهویژه آرای نظری پراپ، چتمن، لینتولت و ژرار ژنت با روشهای سنتی نقد داستان؛ یعنی بررسی عناصر داستان، طرحی نو دراندازد. جستار حاضر با توجه به ضرورت نگاه منتقدانه به پژوهشهای دانشگاهی تلاش کرده است به شیوة نقد محتوایی، ناسازگاری و ناهمگونی نظریه و روش مورد پسند نویسنده را با موضوع کتاب مزبور بازگو کند. از نتایج تحقیق برمیآید با وجود تلاش نویسنده برای بازخوانی قصههای عامیانة فارسی از منظر نظریههای روایتشناسی ساختارگرا و ارائة ساختار روایی جامع از حکایات عامیانة فارسی، برجستگی خطاهای محتوایی و خطای نظری و روششناختی، دستاورد تحقیق را به چالش کشاندهاست.