بویل، جی. آ. 1385. تاریخ ایران کمبریج از آمدن سلجوقیان تا فروپاشی دولت ایلخانان، ترجمه ح. انوشه. ج4. تهران: امیرکبیر.
حسینی، آ. و حیدریان، ز. 1389. «نمود جنیست در کتابهای درسی زبان انگلیسی دوره دبیرستان و پیشدانشگاهی، تحلیل واژگان و محتوا با رویکردی معیار- مدار». مجله مطالعات زبان و ترجمه، دوره42 (2): 77-92.
فرای، ر. ن. 1385. تاریخ ایران از فروپاشی دولت ساسانیان تا آمدن سلجوقیان، ترجمه ح. انوشه. ج4. تهران: امیرکبیر.
فروزانی، ا. 1389. قراخانیان، بنیانگذاران نخستین سلسله ترک مسلمان در فرارود (آسیای میانه)، تهران: سمت.
فروزانی، ا. 1390. تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران در دوره سامانیان، تهران: سمت.
فروزانی، ا. 1393. سلجوقیان از آغاز تا فرجام، تهران: سمت.
فروزانی، ا. 1395. غزنویان از پیدایش تا فروپاشی، تهران: سمت.
مانزلو، آ. 1395. واساخت تاریخ، ترجمه م. مرادی سهده. تهران: پژوهشکده تاریخ اسلام.
میک، یان. 1393. پژوهش و نگارش کتاب درسی، ترجمه ش. مرادزاده و ر. گلشایی. تهران: سمت.
Both, A. 2003. Teaching History at Univeraity Enhancing Learning and Underestanding, London: Blackwell.
Cardozo, M.T.A.L. 2018 . Analysing the spectrum of Female education leaders agency in islamic boarding schools in post- conflict ache, Indonesia: Gender and Education. 847-863. Published online
https://doi.org/10.1080/09540253.2018.1544361.
Cameron, R. 2003. The History and Gender in Textbooks, Second Series. CrossRef Publishing: Oxford.UK
Chisholm, L. 2018. “Representation of Class, Race and Gender in Textbook”. in The Paigave Handbook Of Textbook Studies, F. Eckhardt and B. Annekatrin. (Eds). Braunschwig: Germany.
Coffin, C. 2014. Historical Discours: The Language of Time, Case and Evaluation (Continuum Discourse,9), Bloomsbury publishing: London.
Fried, F.J. 2000. Stereotyping in children´s materials, East lansing: National Center for Research on Teacher Learning.
Hakim, C. 1996. Key Issues in Women´s Work: Female Heterogeneity and the Polarisation of Employment, Atlantic Highlands, Athlone: London.
Johns, M.A. et al. 2008. Discourse roles, gender and language text book dialogues: Who learns what from John and Sally?, Gender education. Vol 9. Published online. https://doi.org/10.1080/9540259721204.
Louise, M. 2004. Become The man that Women Desire: Gender Identities Dominant in Email Advertising Language, SageJournals. Language and Literature, International Jornal of Stylistics. Sage: Lodon.
Moreau, J. 2011. School Book Nation, Conflicts over American History Textbooks from the Civil War to the Present, The University of Michigan Press: Michigan
Pienta, R.S and Smith, A.N. 2012. “Women on the Margines: The Politics of Gender in the Language and Content of Science Textbooks”. IN The New Politics of the Textbook: Problematizing the Portrayal of Marginalized Groups in Textbooks, Eds. H. Hickman and B.J. Profilio. Sense Publishe: Boston.
Richardson, L. 2005. The dynamics of sex and gender, Boston: Houghton Mifflin.
Riley N E. 2000. “Research on Gender in Demography: Limitation and Constrains”. Population Research and Policy Review, Vol 17. (6): 521-538.
Taylor, F. 2003. “Content analysis and gender stereotypes in children´s books”. Teaching Society, Vol 31(3): 300-311
Van Dijk T. A. 1998. Ideology a multidisciplimary approach, London: Sage Publication.
Van Dijk, T. A. 2004. Ideology and discours, London: Sage Publication.