بابکمعین، م. 1394. معنا بهمثابه تجربه زیسته، تهران: سخن.
بتلاب اکبرآبادی، م. و رضی، ا. 1391. «تحلیل ساختار روایی منظومههای عطار (الهینامه، منطقالطیر و مصیبتنامه)». متنپژوهی ادبی، دوره16(54): 5-30.
پورجوادی، ن. 1354. داستانمرغان (متن فارسی رسالهالطیرخواجه احمدغزالی)، تهران: انجمن شاهنشاهی فلسفه ایران.
تایسن، ل. 1387. نظریههای نقد ادبی معاصر، ترجمه م. حسینزاده و ف. حسینی. تهران: نگاه امروز.
تودوروف، ت. 1379. دستور زبان داستان،ترجمه ا. اخوت. اصفهان: فردا.
تودوروف، ت.1382. بوطیقای ساختارگرا، ترجمه م. نبوی. تهران: آگه.
جواهری، س. و نیکمنش، م. 1394. «نمود نحوی روایت در مصیبتنامه عطار نیشابوری». ادبپژوهی، 9(31): 137-157.
چاچیخمرکی، ا. 1358. روضهالفریقین، بهاهتمام ع. حبیبی. تهران: دانشگاه تهران.
خیاطیان، ق. 1379. سیری در رسالهالطیرها و منطقالطیرهای فیلسوفان و عارفان، سمنان: دانشگاه سمنان.
سبزواری، م. 1361. اسرارالحکم، به کوشش ح. م. فرزاد، تهران: مولی.
سلدن، ر. 1372. راهنمای نظریه ادبی معاصر، ترجمه ع. مخبر. تهران: طرح نو.
سهروردی، ش. 1375. قصههای شیخ اشراق، ویرایش ج. مدرسصادقی. تهران: مرکز.
شفیعی، س. و غلامحسینزاده، غ. و شعیری، ح. و بزرگبیگدلی، س. 1397. «شناسایی دورههای روایی رسالهالطیرها براساس چهار نسل روایت». دوماهنامه جستارهای زبانی، دوره 9(3)(پیاپی 45): 99-127.
شعیری، ح .1381. مبانی معناشناسی نوین، تهران: سمت.
شعیری، ح . 1385. تجزیه و تحلیل نشانه- معناشناختی گفتمان، تهران: سمت.
شعیری، ح . 1388. «از نشانهشناسی ساختگرا تا نشانهمعناشناسی گفتمانی». فصلنامه نقد ادبی، سال2(8): 33-51.
شعیری، ح . 1391. «تحلیل نشانه معناشناسی خلسه در گفتمان ادبی». فصلنامه پژوهشهای ادبی، سال 9(36 و 37): 129-146.
شعیری، ح . 1395. نشانهمعناشناسی ادبیات، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
طاهری، ق. و غلامحسینزاده، غ. و جعفری، ف. 1390. «تحلیل رسالهالطیر شیخ اشراق بر پایه روایتشناسی». پژوهش زبان و ادبیات فارسی، 2(20): 95-111.
عطار، ف. 1388. منطقالطیر، به تصحیح م.ر. شفیعیکدکنی. تهران: سخن.
کوپا، ف. 1390. «بررسی تطبیقی روایتپردازی در رسالهالطیر غزالی و منطقالطیر عطار». پژوهشهای زبان و ادبیات تطبیقی، 2(3) پیاپی7: 1-23.
مارتین، و. 1382. نظریههای روایت، ترجمه م. شهبا. تهران: هرمس.
مقدسی، ع. 678 . کشفالأسرار فی حکم الطیور والازهار، قاهره: دارالاعتصام.
همدانی، ع. 1362. نامهها. به کوشش ع. منزوی و ع. عسیران. ج1، تهران: کتابفروشی منوچهری.
Bingaman, K. A. 2003. Freud and faith living in tension, State university of New York press: Albany.
Courtés. J .1991. Analyse sémiotique du discours. De l’énoncé à l’énonciation, paris: Hachette.
Fontanille J. 1998. Sémiotique du discourse, Limoges: PULIM.
Greimas A.J. & Courtés J. 1993. Sémiotique ; Dictionnaire raisonné de la théorie du langage, Paris : Hachette.
Zilberberg, Cl. 2006. Element de grammaire tensive, Limoges : PULIM.