واکاوی نشانه‌شناختی بوف کور بر مبنای نظریه نشانه‌شناسی فرهنگی یوری لوتمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان، رشت، ایران

2 استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان، رشت، ایران

3 دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان، رشت، ایران

چکیده

فرهنگ یکی از نخستین موضوعاتی بود که در حوزۀ نشانه‌شناسی به آن پرداخته شد. زبان، اجتماع و خاصه فرهنگ از علل تمایز انسان از سایر موجودات به شمار می‌آیند و نظریه‌پردازان همواره توجه ویژه‌ای به آن داشته‌اند. نشانه‌شناسی فرهنگی به این مقوله نگاه جامعی دارد. از آنجایی که نمی‌توان فرهنگ مستقلی را متصور شد در نشانه‌شناسی فرهنگی به تعارض و تعامل میان فرهنگ‌ها می‌پردازد. هدایت از جمله نویسندگان معاصر است که در تمامی آثارش دغدغۀ فرهنگی و بحث فرهنگ و اجتماع با جدیت مطرح می‌شود. در این میان بوف کور او عرصه‌ای‌ست که دیدگاه فرهنگی او نمود ویژه‌ای در آن دارد. بوف کور در دو بخش تدوین شده است و بیش از آنکه به مسائل قومیتی، دینی و اجتماع آن روز و گذشتۀ ایران پرداخته باشد به فرهنگ ایران، تقابل فرهنگی و راه‌های مقابله با نافرهنگ نظر انداخته است. این پژوهش بر پایۀ نشانه-شناسی فرهنگی و نظریات یوری لوتمان و اعضای مکتب تارتو-مسکو بنا شده است و نتیجه بر آن شد که هدایت با الگوی فرهنگی‌ای که در طول داستان دارد به مصاف دیگری رفته است با بازترجمۀ گفتمان دیگری/دشمن، بهره‌گیری از گفتمان من-من و ایجاد فضای مرکزی و سپهر نشانه‌ای خود توانسته است بر دیگری اثر فایق آید. او با پارادوکسی که میان اموری اخلاقی/فاقد اخلاق برقرار می‌کند اثر را از موارد فاقد اخلاق مشحون می‌کند تا در انتها با وقتۀ انفجار فرهنگی خویش بر آن غلبه کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Cultural Semiotics in The Boof-e koor

نویسندگان [English]

  • Hamid Taghavi 1
  • Ali Safayi Sangari 2
  • Firooz Fazeli 3
1 PhD student, Persian Language and Literature, University of Guilan, Rasht, Iran
2 Professor in Persian Language and Literature, University of Guilan, Rasht, Iran
3 Associate Professor of Persian Language and Literature, University of Guilan, Rasht, Iran
چکیده [English]

Culture was one of the first topics that was addressed in the field of semiotics. Language, society, and especially culture are among the reasons for the distinction of human beings from other creatures, and theorists have always paid special attention to it. Cultural semiotics has a comprehensive view of this category. Since it is not possible to imagine an independent culture, cultural semiotics deals with the conflict and interaction between cultures. Hedayat is one of the contemporary writers whose cultural concerns and the discussion of culture and society are seriously discussed in all his works.In the meantime, his boof-e koor is an area in which his cultural perspective has a special manifestation. The Boof-e koor has been compiled in two parts and has looked at Iranian culture, cultural confrontation and ways of confronting the non-cultural rather than dealing with the ethnic, religious, and social issues of that day and the past of Iran.This research is based on cultural semiotics and the theories of Lotman and the members of the Tarto-Moscow school, and the result is that Hedayat has confronted the other with the cultural pattern that he has throughout the story, by retranslating the discourse of the other/enemy, using the I-I discourse, and creating his central space and semiotic sphere, he has been able to overcome the other.With the paradox that he establishes between morality and immorality, he charges the work from the immoral cases in order to overcome it in the end with the time of his cultural explosion.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cultural Semiotics
  • Boof-e koor
  • Semiosphere
  • Yuri Lotman
  • Culture