آزادمنش، علی. (1398). سیری در ادبیات معاصر ایران، تهران: دانشپرور.
اکو، اومبرتو و کریر، ژان-کلود. (1400). از کتاب رهایی نداریم، ترجمة مهستی بحرینی. تهران: نیلوفر.
امین، سیدحسن. (1384). ادبیات معاصر ایران، تهران: دایرهالمعارف ایرانشناسی.
پنجهای، مزدک. (1403). ادبیات در وضعیت متاورس: صدای پای دگرگونی در شعر معاصر، رشت: دوات معاصر.
تودوروف، تزوتان. (1394). ادبیات در مخاطره، ترجمة محمدمهدی شجاعی. تهران: ماهی.
حاجسیدجوادی، حسن. (1382). بررسی و تحقیق در ادبیات معاصر ایران، تهران: گروه پژوهشگران ایران.
حافظنیا، محمدرضا. (1398). جغرافیای سیاسیِ فضای مجازی، تهران: سمت.
حاکمی، اسماعیل. (1402). ادبیات معاصر ایران، تهران: اساطیر.
حیدری گوران، فرهاد. (1387). نفستنگی، تهران: آگه.
خاتمی، احمد. (1401). نگاهی به ادبیات معاصر ایران، تهران: علم.
خردمندپور، مسعود، و آباد، فرزانه. (1398). آشنایی با ادبیات معاصر، دزفول: دارالمؤمنین.
خطیری، زینب. (1403). شش گفتار ادبی در ادبیات معاصر، تهران: استاد شهریار.
ذالتاش، هانیه و پروانه، فرید و منتخبی بختور، نرگس. (1402). «ادبیات الکترونیک و داستانهای وبمحور چندوجهی». نقد زبان و ادبیات خارجی، 20(30)، 36-13. https://doi.org/10.48308/clls.2023.103674
رحیمیان، هرمز. (1399). آشنایی با ادبیات معاصر ایران، تهران: دانشگاه پیام نور.
رضی، احمد. (1404). روشها و مهارتهای تحقیق در ادبیات و مرجعشناسی (ویراست سوم)، تهران: فاطمی.
سعادت، اسماعیل (سرپرست). (1400). ادبیات معاصر ایران، به اهتمام فرزانه رشیدی. تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
شاهرودی، افشین. (1394). عشق و جنگ: شعرهای دیداری، تهران: بامداد نو.
شمیسا، سیروس. (1390). راهنمای ادبیات معاصر: شرح و تحلیل گزیدۀ شعر نو فارسی، تهران: میترا.
شوهانی، علیرضا، و حسینی، سارا. (1397). «بررسی وجوه تأثیر فضای مجازی بر زبان و ادبیات فارسیِ معاصر». زبان و ادب فارسی، 71(237): 101-75.
https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.22517979.1397.71.237.6.9
صادقی، لیلا. (1381الف). اگه اون لیلاست، پس من کیام؟!، تهران: آوامسرا.
صادقی، لیلا. (1381ب). وقتم کن که بگذرم، تهران: نیلوفر.
صادقی، لیلا. (1388). داستانهای برعکس، تهران: نگاه.
صداقتپیام، مهدی (گزینش و ترجمه). (1399). ادبیات الکترونیک (مجموعۀ مقالات)، تهران: سمت.
صلواتی، عبدالله. (1400). تحول معرفتشناختیِ فضای مجازی، تهران: سمت.
عبادیان، محمود. (1387). درآمدی بر ادبیات معاصر ایران، تهران: مروارید.
غفاری، محمد. (1396). «بررسی تطبیقیِ دو رویکرد تحلیلی و اروپایی در فلسفۀ ادبیات، با دفاعیهای از فلسفۀ تحلیلیِ ادبیات». نقد ادبی، 10(38): 40-20.
غفاری، محمد. (1404). «ادبیات، معرفت، و زیست اخلاقی در عصر پسامدرن». نگاه نو، 35(145): 21-30.
فهیمنیا، فاطمه و فهیمیفر، سپیده. (1396). کتاب الکترونیک: توسعه و کاربردها، تهران: سمت.
کریمزاده، عبدالله. (1398). شناخت گفتمانیِ فضای مجازی: خوانشهایی تازه از دیجیتالیشدن فرهنگ و ترجمه براساس چرخشهای علوم انسانی، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
لینکن، شری لی. (1397). یادگیری ادبی: آموزش و یادگیری ادبیات در دانشگاه، ترجمة فؤاد مولودی. تهران: سمت.
مرادی، فرشاد. (1397). پژوهشی در ادبیات معاصر فارسی، سنندج: نالی.
مصطفینژاد، علی و حاجی زاده، مهین و غیبی، عبدالاحد و کریمزاده، عبدالله. (1402). «ادبیات دیجیتال در ایران و کشورهای عربی: تحلیل تطبیقیِ نمونههایی از آثار».
کاوشنامۀ ادبیات تطبیقی، 13(3): 176-153.
https://doi.org/10.22126/jccl.2022.7048.2321
هِیلز، اِن. کاترین. (1399). «ادبیات الکترونیک چیست؟». ادبیات الکترونیک (مجموعۀ مقالات)، گزینش و ترجمة مهدی صداقتپیام. تهران: سمت. 3-41.
Agathocleous, T. & Dean, A. C. (2003). Teaching literature: A companion, New York: Palgrave Macmillan.
Aristotle. (2009). The Nicomachean ethics, (Trans.) D. Ross. (Ed.) L. Brown. Oxford and New York: Oxford University Press.
Bunnin, N., & Yu, Jiyuan. (2004). The Blackwell dictionary of Western philosophy, Oxford: Blackwell Publishing Ltd.
Chambers, E. & Marshall, G. (2006). Teaching and learning English literature, London: SAGE Publications.
Culler, J. (2002). Structuralist poetics: Structuralism, linguistics, and the study of literature, London and New York: Routledge.
Gibbons, A. (2012). Multimodality, cognition, and experimental literature, London and New York: Routledge.
Gupta, S. (2012). Contemporary literature: The basics, London and New York: Routledge.
Hallet, W. (2018). “Reading multimodal fiction: A methodological approach”. Anglistik: International Journal of English Studies, 29(1), 25-40.
Hewings, A., et al. (Eds.). (2016). Futures for English studies: Teaching language, literature, and creative writing in higher education, New York: Palgrave Macmillan.
Jewitt, C. (Ed.). (2009). The Routledge handbook of multimodal analysis, London and New York: Routledge.
Jewitt, C. & Bezemer, J. & O’Halloran, K. (2016). Introducing multimodality, London and New York: Routledge.
Kim, S., et al. (2018). Gamification in learning and education: Enjoy learning like gaming, Cham: Springer.
Kress, G. (2010). Multimodality: A social-semiotic approach to contemporary communication, London and New York: Routledge.
Kress, G. & van Leeuwen, T. (2021). Reading images: The grammar of visual design, (3rd ed.). London and New York: Routledge.
Mantzaris, Th. (2024). Multimodal poetics in contemporary fiction: Design and experimentation in North and Central American texts, New York: Palgrave Macmillan.
Nanquette, L. (2021a). “Contemporary Persian literature and digital humanities”. In Persian literature as world literature, (Eds.) M. Abedinifard & O. Azadibougar & A. Vafa. New York: Bloomsbury. 69-84.
Nanquette, L. (2021b). Iranian literature after the Islamic revolution: Production and circulation in Iran and the world, Edinburgh: Edinburgh University Press.
Nørgaard, N. (2019). Multimodal stylistics of the novel: More than words, London and New York: Routledge.
O'Halloran, K. L. (Ed.). (2004). Multimodal discourse analysis: Systemic-functional perspectives, London and New York: Continuum.
Olsen, S. H. (2005). “The concept of literature: An institutional account”. In From text to literature: New analytic and pragmatic approaches, (Eds.) S. H. Olsen & A. Pettersson. Basingstoke: Palgrave Macmillan. 11-35.
O’Sullivan, J. (2019). Towards a digital poetics: Electronic literature & literary games, New York: Palgrave Macmillan.
Raja, M. A., et al. (Eds.). (2013). Critical pedagogy and global literature: Worldly teaching, New York: Palgrave Macmillan.
Richards, J. C., & Rodgers, T. S. (2014). Approaches and methods in language teaching, (3rd ed.). Cambridge: Cambridge University Press.
Royce, T. D. & Bowcher, W. L. (Eds.). (2007). New directions in the analysis of multimodal discourse, Mahwah and London: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
Schwarz, D. R. (2008). In defense of reading: Teaching literature in the twenty-first century. Oxford: Blackwell Publishing.
Wardrip-Fruin, N. (2013). “Reading digital literature: Surface, data, interaction, and expressive processing”. In A companion to digital literary studies, (Eds.) R. Siemens and S. Schreibman. Oxford: Blackwell Publishing Ltd. 163-182.
Williams, N. (2011). Contemporary poetry, Edinburgh: Edinburgh University Press.
Yang, Sh., & Li, L. (2016). “Evolving digital library and library digitization”. In Emerging Technologies for Librarians: A practical approach in innovation, (Eds.) Sh. Q. Yang & L. Li. Amsterdam: Chandos Publishing. 69-102.