تجزیه و تحلیل مضمون عشق نزد پروست و استاندال با تکیه بر دو برداشت کلاسیک و مدرن از مفهوم آگاهی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی

چکیده

از جمله مضامین اصلی اثر در جستجوی زمان از دست رفته اثر مارسل پروست مضمون عشق است، که می­توان ادعا کرد سایر مضامین دیگر در ارتباط با این مضمون بنیادین معنا می­دهند. هرچند پروست در تحلیلی که از عشق در این اثر ارائه می­دهد، از بینشی که استاندال در اثر خود، در باب عشق، مطرح نموده‌، تأثیر گرفته‌است و طبیعتاً نقاط مشترکی بین این دو بینش وجود دارد، اما نباید تفاوت اساسی که این دو بینش را از یکدیگر جدا می­کند نادیده گرفت. تفاوت این دو نگاه را می­توان با تکیه بر تفاوت بین دو بینش از آگاهی توجیه نمود: یکی آگاهی کلاسیک که بر تعبیری که دکارت از آگاهی دارد استوار است و دیگری تعبیر مدرنی که از آگاهی وجود دارد، که از آن جمله می­توان از تعبیری که مرلو-پونتی از آگاهی دارد اشاره کرد. مقاله حاضر ضمن مطرح کردن دو برداشت متفاوت از آگاهی و معرفی موشکافانه تحلیل پروست از عشق و نگاه مقایسه­ای آن با بینش استاندال، نشان خواهد داد چگونه دو بینش متفاوت از آگاهی می­تواند به ما کمک کند تا تفاوت بنیادین و جوهره­ای بین تحلیل عشق نزد پروست و استاندال را تجزیه و تحلیل کنیم.

کلیدواژه‌ها


برکت، ب. ۱۳۷۵. «مارسل پروست و نشانه­ها». فصلنامه ارغنون، (3)9 و 10: 321- 330.

معین، م. 1394. معنا به‌مثابه تجربه زیسته؛ گذر از نشانه‌شناسی کلاسیک به نشانه‌شناسی با دورنمای پدیدارشناختی، تهران: انتشارات سخن.

Collot , M. 2005. la poésie moderne et la strucyure d’horizon, Paris: Puf.

Deleuze, G. 1964. Proust et les signes, Paris: Quadrige.

D’ormesson, G. 1997. Une autre histoire de la littérature française, Paris: Nil Edition.

Grimaldi, N. 2010. Essai sur la jalousie,l’enfer proustien, Paris: Puf.

Husserl , E. 1931. Méditations cartésiennes, Paris: Colin.

 ________. 1966. Méditation cartésiennes, intoroduction à la phénoménologie, trad:Garbielle peiffer,et E. Levinas. Paris: Librarie philosophique J.Vrin.

__________. 1970. Expérience et jugement, Paris: Puf.

Landowski, E. 2004. Passions sans noms, Paris: Puf.

Maurois, A. 1965. De Proust à Camus, Paris: Librairie académique perrin.  

Merleau–ponty, M. 1945. “Phénoménologie de la perception”. Bibliothèque des idées,  Paris: Gallimard.

_______________. 1964. “le visible et l’invisible”. Bibliothèque des idées,  Paris: Gallimard.

_______________.1948. Causeries, Paris: Le seuil.

_______________. 1994. “la nature. notes, cours du collège de France”. Traces écrites, Paris: Le Seuil.

Milly, J. 2011. “Lever de rideau amoureux chez Proust”. in Au seuil de la modernité: Proust, Literature and the Arts, “Le Romantisme et après en France / Romanticism and after in France, 15”. Oxford: Peter Lang.

Proust, M. 1971. Jean Santeuil, Paris: Gallimard.

_________. 1999. A la recherché du temps perdu, Paris: Gallimard.

Sparvoly, E. 2010. “Syndrome mélancolique et dérèglement moral chez les amoureux proustiens”. in Cahiers de Littérature française. Morales de Proust. dirigé par Mariolina Bertini et Antoine Compagnon: IX-X.

Sartre, J.P. 2000. l’imagination, Paris: Puf.

Stendhal. 1927. De l’amour. Révision du texte et préface par Henri Martineau.

Paris: Le divan.