هرمنوتیک: از نظریه تا نقد ادبی؟

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران

چکیده

تردیدی نیست که رویکردهای مختلف هرمنوتیکی به‌مثابه یک نظریه مقبولیت عام یافته‌اند. اما  آیا هرمنوتیک می‌تواند گامی فراسوی نظریه بگذارد و در عرصه نقد ادبی هم به کار آید؟ شلایرماخر، مؤسس هرمنوتیک مؤلف‌محور، در عالم نظر بر آن است که در مقام تحقق، هرمنوتیک مقدم بر نقد است و نقد پس از هرمنوتیک می‌آید. التزام شلایرماخر به روش تأویل دستوری و تأویل فنی در عمل، میان هرمنوتیک مؤلف‌محور و نقد پیوند برقرار می‌کند. هرش نیز، با تفکیک میان دو نوع نقد، معتقد است پیوند وثیقی میان هرمنوتیک مؤلف‌محور و نقد درونی  وجود دارد. علاوه بر آن، معیارهای چهارگانه هرش برای اثبات محتمل بودن یک تفسیر، به ارزش‌گذاری تفسیر معتبر از نامعتبر منجر می‌شود. اما از نظر صاحب‌نظران، هرمنوتیک فلسفی درآمدوشدی میان نظریه و نقد قرار دارد. ما برآنیم با توجه به دو معیاری که گادامر برای درستی تفسیر برمی‌شمرد، یعنی پیش داشت کمال یافتگی و فاصله زمانی، هرمنوتیک فلسفی تا مقام نقد بر کشیده می‌شود. در این میان، هرمنوتیسین‌های ادبی با  تأکید بر روش در خوانش متن، وارد قلمرو نقد می‌شوند

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Hermeneutics: From Theory to Literary Criticism

نویسنده [English]

  • Farzad Baloo
Associate Professor of Persian Language and Literature, University of Mazandaran
چکیده [English]

There is no doubt that different hermeneutical approaches have become accepted as a general theory,.But can hermeneutics be a step beyond the theory and enter the critique? In author-centered hermeneutics, Schleiermacher is theoretically believed , as it is realized, hermeneutics is preceded by critique, and criticism comes after hermeneutics Schleiermacher's commitment to gramatical interpretation and psycological interpretation, establishes between the author-centered hermeneutics and the critique. Hirsch, by distinguishing between two types of criticisms, believes there is a link between the authoritative hermeneutics and the inner critique. In addition, Hirsch's quadruple criteria for proving the probability of an interpretation result in the valuation of valid interpretations of the invalid. But from the point of view of the critics, philosophical hermeneutics is in come and go between theory and critique The author believes  the two criteria Gadamer specifies for correct interpretation  that is "fore- conception of completeness  and distance, Philosophical hermeneutics is pulled to the point of critique In the meantime, literary hermeneutics, with emphasis on the method of reading the text, enter the realm of criticism.
 
Extended Abstract
 
1. Introduction
One of the important issues literary theorists and critics have mostly failed to address is whether different hermeneutic approaches can merely be adopted as theories or they can be drawn upon in literary criticism. The present study has been conducted with the aim of addressing this question.
 
2. Theoretical Framework
Hermeneutics has been divided into different kinds based on the type of factors, such as historical periods, domains and approaches, which have been considered in such groupings. In the present study, based on the approaches adopted, attempt has been made to analyze the relationship between hermeneutics and literary criticism.
 
3. Methodology
In the present study the descriptive-analytical approach has been used to examine the relationship between hermeneutics and literary criticism.
 
4. Findings
Sehleiermacher believes that hermeneutics precedes criticism. His commitment to grammatical and psychological interpretation establishes a relationship between the author-centered hermeneutics and criticism. Hirsch believes that the author-centered hermeneutics and criticism are strongly connected. Hirsch offers four criteria for assessing an interpretation. Here we have drawn upon Gadamer’s two conditions for interpretation, i.e. temporal distance and fore-conception of completeness, to provide a critique of philosophical hermeneutics.
 
5. Conclusion
It can be concluded that author-centered hermeneutics, philosophical hermeneutics and also literary hermeneutics are closely related to literary criticism. As pointed out by Sehleiermacher and Hirsch and other scholars of literary hermeneutics, author-centered hermeneutics and literary hermeneutics, which offer methods for interpretation or validation of interpretation, are explicitly connected with literary criticism. But since in philosophical hermeneutics the focus of attention is on explaining and describing understanding, it has apparently nothing to do with criticism. However, as we have already discussed, although philosophical hermeneutics does not offer a method for reading texts, Gadamer skillfully explains and describes the process of understanding step by step. The substructure of understanding indicates that the process of understanding is affected by rules, regulations and dos and don’ts. Also, the fore-conception of the completeness of the text and the temporal distance are important factors for judging whether an interpretation is valid or not.  
 
Select Bibliography
Gadamer, H. G. 1976. Philosophical Hermeneutics. D.  E. Linge (trans.). California: Berkeley University Press.
Gadamer, H. G. 2004. Truth and Method. J. Weinsheimer, G. Donald and G. Marshall (trans.). New York.
Gadamer, H. G. 1388 [2009]. Adabyat va Falsafeh dar Goftegu. Z. Zavarian (trans.). Tehran: Naqsh va Negar.
Grondin, J. 1391 [2012]. Hermenotik. M. Abolqasemi (trans.). Tehran: Mahi.
Grondin, J. 1395 [2016]. Daramdi beh Elm-e Hermenotik-e Falsafi. M. S. Hanayi Kashani (trans.). Tehran: MinuyeKherad.
Lamarque, P. 1382 [2013]. Falsafeh-ye Adabyat. M. Mohammad Amini. Tehran: Nashr-e No. 
Mueller-Vollmer, K. 2006. The Hermeneutics Reader: Texts of the German Tradition from the Enlightenment to the Present. New York: Continuum.
Palmer, R. A. 1384 [2015]. Elm-e Hermenotik. M. S. Hanayi Kashani (trans.). Tehran: Hermes.
Ricœur, P. 1386 [2007]. Zendegi dar Donya-yeMatn. B. Ahmadi (trans.). Tehran: Markaz.
Sehleiermacher, F. 1998. Hermeneutics and Criticism and Other Writings. A. Bowie (trans.). Cambridge: Cambridge University Press.
Wellek, R. 1373 [1994]. Tarikh-e Naqd-e Jadid. S. Arbab Shirani (trans.). Tehran: Nilufar.

 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Author-centered Hermeneutics
  • Philosophical Hermeneutics
  • Literary Hermeneutics
  • Literary Criticism
احمدی، ب. 1383. ساختار و هرمنوتیک، تهران: گام نو.
احمدی، ب. 1391. ساختار و تأویل متن، تهران: مرکز.
ایزدی‌نیا، ح. و واعظی، ا. 1393. «چالش گادامر و هرش بر سر معیار درستی تفسیر». نشریه حکمت و فلسفه، 3(10): 45-58.
ایگلتون، ت. 1380. پیش درآمدی بر  نظریه ادبی، ترجمه ع. مخبر. تهران: مرکز.
بلایشر، ژ. 1380. گزیده هرمنوتیک معاصر، ترجمه س. جهانگیری. آبادان: پرسش.
بهشتی، م. و داوری، ز. 1388. «متن: نقطه تلاقی هرمنوتیک فلسفی و نظریه ادبی (هرمنوتیک پدیدارشناسانه هانس-گئورک گادامر، پل ریکور و نظریه ادبی جدید». نقد ادبی، 6(2):  25-52.
پالمر، ر. ا. 1384. علم هرمنوتیک، ترجمه م.س. حنایی­کاشانی. تهران: هرمس.
پاینده، ح. 1391. داستانکوتاهدرایران: داستان‌های رئالیستی و ناتورالیستی. ج1. تهران: نیلوفر.
تایسن، ل. 1387.  نظریه­های نقد ادبی معاصر، ترجمه م. حسین­زاده و ف. حسینی. تهران: نگاه امروز.
تودوروف، ت. 1382. بوطیقای ساختارگرا، ترجمه م. نبوی، تهران: آگاه.
رمبرگ، ب. و گسدال، ک. 1393. هرمنوتیک، ترجمه م. محمدی. تهران: ققنوس.
ریکور، پ. 1368. «رسالت هرمنوتیک». ترجمه م. فرهاد­پور و ی. اباذری. فرهنگ، (4و5): 236-294­.
ریکور، پ.1386.  زندگی در دنیای متن، ترجمه ب. احمدی، تهران: مرکز.
سوندی. پ 1397. درآمدی بر تاویل شناسی ادبی، ترجمه ع. محمدی آسیابادی. تهران: سوره مهر.
شبستری، محمد. 1375. هرمنوتیک، کتاب و سنت، تهران: طرح نو
شرت، ا. 1387. فلسفه علوم اجتماعی قاره‌ای؛ هرمنوتیک، تبارشناسی و نظریه انتقادی از یونان باستان تا قرن بیست­ویکم، ترجمه ه. جلیلی. تهران: نی.
گادامر، ه.گ. 1388. ادبیات و فلسفه در گفتگو، به کوشش ر. پاسلیک. ترجمه، تقریر و شرح از ز. زواریان. تهران: نقش­ونگار: نقد فرهنگ.
گروندن، ژ. 1393. هرمنوتیک، ترجمه م. ابوالقاسمی. تهران: ماهی.
گروندن، ژ. 1395. درآمدی به علم هرمنوتیک فلسفی، ترجمه م.س. حنایی­کاشانی. تهران: مینوی خرد.
لامارک، پ. 1382. فلسفه ادبیات، ترجمه م. محمد امینی، تهران: فرهنگ نشر نو.
واعظی، ا. 1385. درآمدی بر هرمنوتیک، تهران: پژوهشگاه فرهنگ اندیشه اسلامی.
واینسهایمر، ج. 1381. هرمنوتیک فلسفی و نظریه ادبی، ترجمه م. علیا. تهران: ققنوس.
ولک، ر. 1373. تاریخ نقد جدید، ترجمه س. ارباب­شیرانی. ج 2 و 2/4. تهران: نیلوفر.
هارلند، ر. 1385، درآمدی تاریخی بر نظری ادبی از افلاتون تا بارت، ترجمه ع. معصومی و ش. جورکش و دیگران. تهران: چشمه.
هرش.ا . د. 1395 . اعتبار در تفسیر، مترجم م. مختاری. تهران: حکمت.
هوی  ، د .ک 1385. حلقه انتقادی، ترجمه‌ م. فرهاد­پور. تهران: روشنگران.
Bruns, G.L. 1982. Inventions: Writing, Textuality, and Understanding in Literary History, New Haven: Yale university press.
Gadamer, H. G. 2004. Truth and Method, trans J. weinsheimer & D. G. Marshall. New York: Continuum.
Kalaga, T. 2015.  Literary Hermeneutics: From Methodology to Ontology, Cambridge Scholars Publishing. Lady Stephenson Library: Newcastle upon Tyne, NE6 2PA, UK.
Sehleiermacher, F. 1998. Hermeneutics and criticism and other writings, translated and edited by A. Bowie. Cambridge University Press.
Warnke, G. 1987. Gadamer: Hermeneutics, Tradition, and Reason (Key Contemporary Thinkers), Johnson: Polity Press.