بررسی مقبولیت در دوشعر منتخب از «هفتادسنگ‌قبر» و «لب‌ریخته‌‌ها»ی یدالله رویایی بر مبنای نظریه‌ی متنیت دی‌بوگراند و درسلر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

2 دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

3 استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

چکیده

متن و نحوه‌ی برقراری ارتباط با مخاطب یکی از مسائلی است که از دیرباز تاکنون نظر اندیشمندان را به خود معطوف کرده و سبب شکل‌گیری نظرات گوناگون و گاه متضاد در باب متن، ارتباط و چندوچون سخن گفتن، شده‌است. مکاتب و نظریه‌های معاصر مثل «نظریه‌ی مرگ مولف»، «نظریه‌ی رویکرد به مخاطب»، «نظریه‌ی ادبی متن‌محور» و ... از جمله‌ی این نظرات هستند که در باب متن و درک و دریافت آن از سوی مخاطب شکل گرفته‌اند. دی‌بوگراند و درسلر زبان‌شناسانی هستند که با در نظر گرفتن رویکردهای پیشین، برای بررسی یک متن، به مثابه یک رویداد ارتباطی، هفت معیار را معرفی می‌کنند. «مقبولیت» یا «پذیرفتگیِ» یک متن از سوی مخاطب یکی از این معیارها است. یدالله رویایی شاعری جریان‌ساز در ادبیات معاصر ایران است. وی با سرودن اشعار خود در قالب شعر حجم نظرات موافق و مخالف بسیاری را نسبت به اشعارش برانگیخت. از همین‌رو، این پژوهش با رویکرد توصیفی-تحلیلی به بررسی مقبولیت در دو شعر منتخب از مجموعه اشعار «هفتادسنگ‌قبر» و «لب‌ریخته‌ها»ی رویایی برمبنای نظریه‌ی دی‌بوگراند و درسلر پرداخته است و نتایج پژوهش حاکی از این است که بر مبنای این نظریه شعر منتخب از «هفتادسنگ‌قبر» نسبت به شعر منتخب از «لب‌ریخته‌ها» از مقبولیت بیش‌تری نزد مخاطب برخوردار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

An study of the Reception in the Two Selected Poems from "Seventy Tombstones" and "Overflowing" Based on De Beaugrande and Dressler's Theory of Textuality

نویسندگان [English]

  • Tayyebeh Karimi 1
  • Mohammad Taheri 2
  • Gahreman Shiri 3
1 PhD student of Persian language and literature, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran.
2 Associate Professor of Persian Language and Literature, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran.
3 Professor of Persian language and literature, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran.
چکیده [English]

The text and the way of communicating with the audience is an issue that has attracted the attention of thinkers since ancient times and has led to the formation of various and sometimes contradictory opinions regarding text, communication, and the nuances of speaking. Contemporary schools and theories such as "the death of the author theory," "the reader-response theory," "the text-centered literary theory," etc., are among these opinions that have emerged concerning text and its understanding and reception by the audience. De Beaugrande and Dressler are linguists who, considering previous approaches, introduced seven criteria for analyzing a text as a communicative event. "Acceptability" or the "reception" of a text by the audience is one of these criteria. Yadollah Royaei is a groundbreaking poet in contemporary Iranian literature. His poetry, written in the form of "Hajm" poetry, has sparked many supporters and opponents. Therefore, this research adopts a descriptive-analytical approach to examine acceptability in two selected poems from Royaei's collections " Seventy Tombstones " and " Overflowing " based on De Beaugrande and Dressler's theory. The results indicate that, according to this theory, the selected poem from " Seventy Tombstones " has greater acceptability among the audience compared to the selected poem from " Overflowing."

کلیدواژه‌ها [English]

  • De Beaugrande'
  • s Textuality, Acceptability, Yadollah Roya'
  • i, Seventy Tombstones, Overflowing