مبانی نقدِ نقدِ ایدئولوژی و صدق و کذب ایدئولوژی در مثنوی مولانا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان، رشت، ایران

2 استاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

چکیده

واژۀ ایده پس از افلاطون به دو معنای «آرمان­گرایی» و «معناگرایی» اشاره می­کند. اصطلاح ایدئولوژی، از لحاظ گسترۀ معنایی و تفسیری بودن، امروزه یک متن محسوب می شود و مطالعۀ آن را می‌توان در دو رویکرد انتقادی و بی‌طرفانه ( خنثی) تقسیم بندی کرد. مارکس از فیلسوفانی بود که با رویکرد انتقادی، ایدئولوژی را مجموع‌ه­ای از اندیشه­‌ها می‌دانست که منافع طبقات را بازنمایی می­‌کند. مثنوی به­‌عنوان یک متن عرفانی و اجتماعی، ایدئولوژیک است ولی محتوای آن با ایدئولوژی مخالف است و ادعای شاعر آن نقد ایدئولوژی است. مولانا سعی کرده به­‌وسیلۀ دیدگاه انتقادی، به نقد ایدئولوژی­‌ها بپردازد. در این مقاله با همین دیدگاه، به بررسی مبانی نقدِ نقدِ ایدئولوژی از نظر مولانا و صدق کذب آنها، در مثنوی پرداخته شده است. مولانا با استفاده از مفاهیم و مبانی­ای چون اصل­‌نگری، کل­نگری، «موقوف فطام» (بازگیری)، مراتب معرفتی، عقل جزئی و کلّی، قصد دارد تا اهمیت و مبانی نقدِ نقدِ ایدئولوژی را به مخاطبین نشان دهد و با اشاره به صدق و کذب ایدئولوژی­ها، به خاصیت خودافشاگر و گفتمانی آنها اشاره کند. او معتقد است به­‌وسیلۀ «انتظار» و «همت» در نقد (= نقدِ نقدِ ایدئولوژی)، می‌توان به واقعیت نزدیک­تر شد. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Basics of the Critique of the Critique of Ideology and the Truth and Falsity of Ideology: A Reading of Rumi’s Masnavi

نویسندگان [English]

  • Mohammad Javad KHodabandeh Samani 1
  • Ali Safayi Sangari 2
1 Ph. D. Student in Persian Language and Literature, University of Guilan, Rasht, Iran
2 Professor in Persian Language and Literature, University of Guilan, Rasht, Iran.
چکیده [English]

Since Plato, the word “ideology” refers to “Idealism” and “Semanticism.” Nowadays, the term “ideology,” in terms of meaning, is a text which can be divided into critical and neutral approaches. Adopting a critical approach, Marx considered ideology as a set of ideas that represent the interests of classes. Although Masnavi is socially and mystically ideological, Rumi adopts a critical position toward ideology. Informed by Rumi’s discourse, this study investigates the basics of the critique of the critique of ideology and the truth and falsity of ideology in Rumi’s Masnavi. The results of this study show that Rumi employs concepts such as originalism, holism, withdrawal, levels of knowledge, and partial and general reason to showcase the importance of the critique of the critique of ideology. By echoing the truth and falsity of ideology, Rumi explores its self-revealing and discursive characteristics.
 
Extended Abstract
1. Introduction
One can trace the discourse of ideology to the concept of “idea” in ancient Greece. Following Plato’s Theory of Forms, the word “ideology” refers to “Idealism” and “Semanticism.” One can argue that ideology is a text comprised of different concepts. The Enlightenment sparked the critique of ideology. Following the critique of religion, critics thoroughly explored ideology. Informed by Jürgen Habermas’s “scientific ideologies,” critics argued that since science has the potential to replace the role of religion in ideology, the critique of ideology must be investigated. It seems that the political and ideological unrest during Rumi’s life sparked his criticism. His Masnavi is the battle between reality and ideology.
2. Methodology
Informed by Rumi’s discourse, this study employs a Marxist reading to investigate the basics of the critique of the critique of ideology and the truth and falsity of ideology in Rumi’s Masnavi.
3. Theoretical Framework
This study investigates the concept of ideology, the critique of ideology, and the critique of the critique of ideology. It reviews the literature of the study and explores the significance of the study. Informed by Rumi’s discourse, this study investigates the basics of the critique of the critique of ideology and the truth and falsity of ideology in Rumi’s Masnavi.
4. Discussion and Analysis
By analysing Rumi’s Masnavi, one can argue that mankind is far from its reality, and ideology has distorted his worldview. By addressing the reader, Rumi subjects mankind to criticism and understanding. As the introduction to Masnavi, “Ney Nāmeh” serves as Rumi’s prelude to the critique of ideology. Through a metaphoric reading of mankind as flutes, Rumi argues that just as the flute is an echo of the flautist, our words are just echoes of us and they are far from our absolute reality. In his view, our words are ideology-bound phrases that legitimise rather than enlighten. Although Masnavi is idealistic, spiritualistic, holistic, and, overall, ideologic, it moves beyond the ideologies of its age. Rumi’s thesis and anti-thesis technique is an important feature of Masnavi. To showcase the importance of the critique of the critique of ideology, Rumi employs concepts such as originalism, holism, withdrawal, levels of knowledge, and partial and general reason.
5. Conclusion
Masnavi is the battleground between reality and deceit. Throughout the text, Rumi investigates and criticises different ideological deceptions and strategies. He employs the fire and wind metaphors to distinguish criticism from ideology. Masnavi is an anti-ideological ideological text. Rumi employs concepts such as originalism, holism, withdrawal, levels of knowledge, and partial and general reason to showcase the importance of the critique of the critique of ideology. By echoing the truth and falsity of ideology, Rumi explores its self-revealing and discursive characteristics.
Bibliography
Althusser, L. 1387 [2008]. Ideology va Sāz-o-Barg-hā-ye Ideologic-e Doulat. Translated by Roozbeh Sadrara. Tehran: Cheshmeh. [In Persian].
[Ideology and the Ideological State Apparatuses]
Althusser, L. 1396 [2017]. Elm va Ideology. Majid, M (trans.). Tehran: Niloufar. [In Persian].  [Science and Ideology]
Ansart, P. 1381 [2002]. Ideology-hā, Kesh-Makesh-hā va Qodrat. Tehran: Qasideh-Sarā. Translated by Dr Majid Sharif. [In Persian]. [Ideologies, Conflits, et Pouvoir]
Eagleton, T. 1397 [2018]. Darāmadi bar Ideology. Akbar, M. B (trans.). Tehran: Bān. [In Persian].  [Ideology: An Introduction]
Eagleton, T. 1399 [2020]. Marx. Akbar, M. B (trans.). Tehran: Agah. [In Persian].
Fotoohi, M. 1395 [2016]. Sabk-Shenāsi. Tehran: Sokhan. [In Persian].
Karimi, A. 1390 [2011]. “Barrasi-e Enteqādi va Ravesh-Shenākhti-e Nazarieh-e Naqd-e Ideology-e Zizek.” Pazhoohesh-Nāmeh-e Oloum-e Siyāsi. Vol, 7. No, 1. 137-159. [In Persian]
Rehmann, J. 1400 [2021]. Nazarieh-hāye Ideology; Qodrat-hāye Bigānehgi va Enqiād. Translated by Mehrdad Emami. Tehran: Cheshmeh. [In Persian].
[Theories of Ideology]
Ricœur, P. 1395 [2016]. Ideology, Akhlāq va Siyāsat. Tehran: Cheshmeh. Translated by Majid Akhgar. [In Persian].  [From Text to Action]
Zamani, K. 1389 [2010]. Sharh-e Jāme-e Masnavi-e Ma’navi. Tehran: Etelaat. [In Persian].

کلیدواژه‌ها [English]

  • Critique of Ideology
  • Masnavi
  • Rumi
  • Truth and Falsity
آخوندزاده، فتحلی. (1351). مقالات، به کوشش باقر مؤمنی. تهران: آوا.
امام جمعه‌زاده، جواد و علی‌نژاد مفرد، مهدی. (1392). «تطابق نظریة هابرماس دربارة رابطة قدرت سیاسی و ایدئولوژی، با جمهوری اسلامی ایران». فصلنامة رهیافت انقلاب اسلامی، 7 (25)، 71- 86.
اعتمادزاده، محمود ( به‌آذین). (1369). بر دریا کنار مثنوی، تهران: جامی.
امن­خانی، عیسی و علی­مددی، منا. (1398). «مولانا و ایدئولوژی­های معاصر». مجموعه مقالات چهارمین همایش بین­المللی شمس و مولانا، به کوشش محمد نجاری. تهران: آواهیا، 73- 86.
آلتوسر، لویی. (1396). علم و ایدئولوژی، ترجمة مجید مددی. تهران: نیلوفر.
انسار، پی­یر. ( 1381). ایدوئولوژی­ها، کشمکش­ها و قدرت، ترجمة دکتر مجید شریف. تهران: قصیده­سرا.
ایگلتون، تری. (1397). درآمدی بر ایدئولوژی. ترجمة اکبر معصوم بیگی تهران: نشر بان.
ایگلتون، تری. (1399). مارکس، ترجمة اکبر معصوم بیگی. تهران: آگه.
تاجدینی، علی. (1383). قدرت سیاسی در اندیشة مولانا. تهران: روزنامة سلام.
ترابی، علی‌اکبر. (1354). جامعه­شناسی و دینامیسم اجتماع، تبریز: نوبل.
خسروی، کمال. (1396). نقد ایدئولوژی، تهران: اختران.
دشتی و محمد؛ متوسل، مژگان و موسوی، طاهره. (1400). «تحلیل انتقادی گفتمان قدرت در مثنوی (بررسی موردی: قصۀ اهل سبا)». شعرپژوهی، 13(1)، 149-178.
راسل، برتراند. (1388) تاریخ فلسفة غرب، ترجمة نجف دریابندری. تهران: پرواز.
رمان، یان. (1400). نظریه­های ایدئولوژی؛ قدرت­های بیگانگی و انقیاد، ترجمة مهرداد امامی. تهران: چشمه.
ریکور، پل. (1395). ایدئولوژی، اخلاق و سیاست، ترجمة مجید اخگر. تهران: چشمه.
زرین­کوب، عبدالحسین. (1388). سرّ نی (نقد و شر تحلیلی و تطبیقی مثنوی)، تهران: علمی.
زمانی، کریم. (1389). شرح جامع مثنوی معنوی، دفتر اول. تهران: اطلاعات.
ژیژک، اسلاوی. (1389). عینیت ایدئولوژی، تهران: طرح نو.
سروش، عبدالکریم. (1372). فربه­تر از ایدئولوژی، تهران: مؤسسة فرهنگی صراط.
شفیعی­کدکنی، محمدرضا. (1388). غزلیّات شمس تبریزی، ج 1. تهران: سخن.
طبری، احسان. (1395). جنبش­های اجتماعی در ایران. تهران: فردوس.
طهماسبی، فرهاد. (1389). «بازتاب مسائل اجتماعی-فرهنگی در مثنوی مولانا (نگاهی به مثنوی از منظر جامعه­شناسی ادبیات». پژوهشنامة ادب حماسی (پژوهشنامة فرهنگ و ادب)، دورة 5-6(9)، 270-280.
فتوحی رودمعجنی، محمود. (1392). «تعامل مولانا جلال­الدین بلخی با نهادهای سیاسی قدرت در قونیه». زبان و ادبیات فارسی (دانشگاه خوارزمی)، 21(19)، 49- 68.
فتوحی رودمعجنی، محمود. (1395). سبک­شناسی (نظریه­ها، رویکردها و روش­ها). تهران: سخن.
کاظم­خانلو، ناصر. (1394). «قدرت و سیاست در اشعار مولوی». دومین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین­المللی پژوهش­های نوین در علوم انسانی.
کریمی، ایوب. (1390). «بررسی انتقادی و روش­شناختی نظریة نقد ایدئولوژی اسلاوی ژیژک». پژوهشنامة علوم سیاسی، سال هفتم(1)، 137- 159.
مایرز، تونی (1385). اسلاوی ژیژک، ترجمة احسان نوروزی. تهران: مرکز.
معارف، سید عباس. (1380). نگاهی دوباره به مبادی حکمت انسی، تهران: رایزن.
مگی، برایان. (1386). سرگذشت فلسفه. ترجمة حسن کامشاد. تهران: نی.
منصوری‌بیدکانی، فریبا. (1401). «بررسی ارتباط زبان و ایدئولوژی در مثنوی معنوی مولوی». یازدهمین کنفرانس بین­المللی مطالعات زبان، ادبیات، فرهنگ و تاریخ.
یوسفی، غلام­حسین. (1388). چشمة روشن (دیداری با شاعران)، تهران: علمی.