تأملی زیباشناسانه در واقعیت و استعلای رمان جنگ

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار زبان و ادبیات فارسی. گروه مطالعات ادبی پژوهشکدۀ تحقیق و توسعۀ علوم انسانی(سازمان سمت)، تهران، ایران

چکیده

در مقالۀ حاضر، ده رمان مربوط به جنگ تحمیلی را تحلیل کرده‌ایم. چهارچوب و مبنای تحلیل متون، زیباشناسی اجتماعی بوده است. بی‌آنکه در دستگاه نظری یک اندیشمند توقف کنیم، کوشیده‌ایم بر مبنای برخی از بصیرت‌ها و مفاهیم و مفروضات زیباشناسی اجتماعی، راهی به نقد رمان‌های جنگ بگشاییم. از یک جانب دریافتیم که رمان جنگ، روایتی خطی و همگن و مستقیم و هماهنگ از بازنماییِ جنگ تحمیلی را پیش روی ما نمی‌نهد و «محاکات واقعیت» در آنها نه مبتنی بر یک نوع از بینش و تجربه، بلکه بر پایۀ طیف وسیعی از تجارب و مسایل و بینش‌ها و تخیلات مربوط به جنگ است. بر این مبنا، سه نوع رمان جنگ «ایده‌محور» و «جزئیت‌محور» و «میانی» را از هم تفکیک کرده‌ایم؛ و از جانب دیگر، دریافتیم که رمان‌های «میانی» علی‌رغم تمام تفاوت‌ها و گوناگونی‌ها و تکثر تجربیاتشان، علیرغم تمام نقدهای آشکار یا نیمه‌آشکارشان به زمینه‌های جنگ تحمیلی، علیرغم تمرکز زیاد یا کمشان بر بازنمایی واقعیت‌های خوش و ناخوش جنگ، در یک مورد بسیار اساسی با همدیگر اشتراک دارند: بازنمایی «رکن استعلاییِ» ضرورت دفاع از خاک. این رکن را توسعاً «رکن استعلایی» نام نهاده‌ایم چون که هم ایده، هم آرمان، هم فراروی از عینیت، و هم برگذشتن از زمان و مکان را در خود دارد. این رکن استعلایی، به مثابۀ جزء مرکزی کلیتِ رمان جنگ، انسجام‌بخش است و در دیالکتیک جزء/کل یا جزئیت/کلیت رمان‌های «میانی» نقشی اساسی دارد و بدون فهم آن، ممکن است «جزء مبتنی بر رئالیتۀ جنگ» به جای «کل مبتنی بر رکن استعلایی» قرار داده شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

An aesthetic reflection on the reality and transcendence of the war novel

نویسنده [English]

  • Foad Moloodi
Assistant Professor of Persian Language and Literature, Literary Studies Department, Institute for Research and Development in the Humanities (SAMT). Tehran, Iran.
چکیده [English]

In this article, we have analyzed ten novels related to imposed war. The framework and basis of text analysis has been social aesthetics. Without stopping in the theoretical apparatus of a thinker, we have tried to open a way to criticize war novels based on some insights and concepts and assumptions of social aesthetics. On the one hand, we found that the war novel does not present us with a linear, homogeneous, direct and coordinated narrative of the representation of the imposed war, and the "simulations of reality" in them are not based on one type of insight and experience, but on a wide range of experiences and Issues, insights and imaginations are related to war. Based on this, we have distinguished three types of war novels: "idea-oriented", "detail-oriented" and "intermediate"; And on the other hand, we found that the "intermediate" novels, despite all their differences and diversity and multiplicity of experiences, despite all their open or semi-open criticisms of the imposed war contexts, despite their more or less focus on the representation of the reality of war and its good and bad realities, in one thing They share a very basic thing: the representation of the "transcendental pillar" of the necessity of defending the homeland. We have called this pillar the "transcendental pillar" because it contains the idea, the ideal, the transcendence of objectivity, and the departure from time and place. This transcendental element, as the central component of the whole of the war novel, is unifying.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Imposed war novel
  • social aesthetics
  • transcendental element
  • reality
  • totality