بررسی ظرفیت ویژگی‌های خصیصه‌نمای روایت مدرن در خلق روایت‌های جنایی با تمرکز بر رمان آبی‌تر از گناه اثر محمد حسینی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

چکیده

ادبیات جنایی با انواعی همچون معمایی، پلیسی (کارآگاهی) و تریلرهای جنایی یکی از انواع ادبی (ژانرهای) محبوب ادبیات داستانی محسوب می‌شود که طرفداران بی‌شماری دارد. به‌رغم وجود تفاوت‌های اساسی میان انواع مختلف این نوع، همگی آنها از نگاه تمرکزشان بر دو ویژگی خلق معما و ایجاد تعلیق شبیه یکدیگرند. در نمونه‌های قدیمی‌تر روایت‌های جنایی که بیشتر با محوریت راوی دانای کل و پیرنگ خطی نوشته می‌شد، ویژگی‌های تعلیق و معماگونگی بیشتر در سطح محتوا نمایان می‌گردید. یعنی نویسندگان تلاش می‌کردند تا از طریق خلق محتوایی پیچیده، خوانندگان را تا انتهای داستان با خود همراه سازند. این درحالی است‌که تغییرات ایجادشده در ادبیات داستانی تحت­تأثیر ظهور مدرنیسم در اوایل قرن بیستم، امکانات جدیدی را به‌ویژه در سطح فرم برای نویسندگان ژانر جنایی فراهم ساخت. تغییراتی اساسی در عناصری همچون پیرنگ و شخصیت که خاستگاه اصلی آن، تحولات رخ‌داده در نوع تلقی انسان مدرن از واقعیت بود. روی‌گردانی از راوی دانای کل و گرایش به راویان اول‌شخص، استفاده از شیوه‌های جریان سیال ذهن و تک‌گویی درونی در روایتگری، به‌هم‌خوردن نظم منطقی و خطی رویدادها در پیرنگ و همچنین امکان پرداختن به شخصیت‌های ضدقهرمان عمده‌ترین این امکانات بودند. با توجه به این پیش‌فرض در این مقاله تلاش شده است تا به روش توصیفی-تحلیلی و با تمرکز بر متن رمان «آبی‌تر از گناه» از محمد حسینی، به این سؤال پاسخ داده شود که امکانات یادشده تا چه اندازه فرآیند نگارش روایت‌های جنایی را تسهیل کرده است؟ نتایج نشان می‌دهد که نویسندة رمان با عدول از پیرنگ کلاسیک معمول در رمان‌های پلیسی و گزارش وقایع به‌شکل درهم‌تنیده و بدون نظم خطی و نیز استفاده از راوی‌ ضدقهرمان و اغفال‌گر که رویدادها را به‌شکل جریان سیال ذهن روایت می‌کند، تمامی امکانات رمان مدرن را به‌درستی در اختیار خلق روایتی جنایی به­کار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Examining the Capacities of Modern Narrative Characteristics in Creating Criminal Narratives: A Reading of Mohammad Hosseini’s Abi-tar az Gonah

نویسنده [English]

  • Ayoob Moradi
Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

As a popular genre in fiction, crime literature has many types, such as mystery detective and crime thrillers. Mystery and suspense are the building blocks of crime literature. Older crime narratives used to portray suspense and mystery in their content; in other words, by creating complex content, the authors aimed to keep the reader’s attention and curiosity. Modern fiction provided new possibilities, especially in terms of form, for writers of crime literature. The change in modern man’s view of reality caused a change in plot and characterisation. Modern narratives turn away from the omniscient narrator and employ first-person narrations, make use of interior monologues and stream-of-consciousness, disrupt the logical and linear order of events, and make use of anti-hero characters. Echoing these premises, this article adopts a descriptive-analytical method to explore how much easier it is to write criminal narratives. The results of this study show that by deviating from the classic plot, making use of an anti-hero and unreliable narration, and disrupting the linear narration, the author has employed all the possibilities of modern narration.
 
Extended Abstract
1. Introduction
Although linear narration, classical plot, and an omniscient point of view are recurrent in crime literature, it seems that Modernism has equipped the modern author to move beyond such regulations and be the epicentre of change in crime literature. This study investigates Mohammad Hosseini’s Abi-tar az Gonah.
2. Methodology
Echoing Modernism, this study adopts a descriptive-analytical method to analyse the disruption of time and linear narrative, the move beyond the classical plot, and the anti-hero and anti-social characters in Mohammad Hosseini’s Abi-tar az Gonah.
3. Theoretical Framework
Crime literature encompasses adventurous genres such as thrillers, detective stories, gangster stories, and police stories. Since the most recurrent contractual characters in crime fiction are the criminal and the victim, and the main typological situation is the murder, one can argue that crime fiction is directly connected with such characteristics. The author’s ability to play with the reader’s knowledge and curiosity is among the most important characteristics of crime literature. Another important aspect is narratological modernism. Modernism directly affected the novel’s narration, POV, and characterisation. As the epicentre of change, Modernism redefined reality and focused more on the subjective unconscious of human beings.
4. Discussion and Analysis
Although crime literature has been around for a long time, its main strategy of suspense and mystery remains the same. Older crime narratives used to portray suspense and mystery in their content; in other words, by creating complex content, the authors aimed to keep the reader’s attention and curiosity. Modern fiction provided new possibilities, especially in terms of form, for writers of crime literature. Modernism enabled the writers to have more free will in providing a subjective narration of the events. The change in modern man’s view of reality caused a change in plot and characterisation. Modern narratives turn away from the omniscient narrator and employ first-person narrations, make use of interior monologues and stream-of-consciousness, disrupt the logical and linear order of events, and make use of anti-hero characters.
5. Conclusion
In his Abi-tar az Gonah, Mohammad Hosseini employs modern tools to create crime fiction. By deviating from the classic plot, making use of an anti-hero and unreliable narration, and disrupting the linear narration, the author has employed all the possibilities of modern narration. The central character of the novel is a deceitful, unscrupulous, and unmerciful man, who tries to deceive the reader throughout the novel. This character is a proper anti-hero. All these characteristics show that Modernism directly correlates with crime literature.
Bibliography
Hosseini, M. 1399 [2020]. Abi-tar az Gonāh. Tehran: Qoqnoos. [In Persian].
Litch, T. 2002. Crime Film. Cambridge: Cambridge University Press. [In English].
Scaggs, J. 1401 [2022]. Kelid-vāzheh-hā-e Adabiyāt-e Jenāei. Hossein, Sh (trans.). Tehran: Neshaneh. [In Persian].   [Crime Fiction]
Shahsavari, M. H. 1399 [2020]. Bi Tāboot. Tehran: Qoqnoos. [In Persian].
Zeymaran, M. 1393 [2014]. Andisheh-hā-e Falsafi dar Pāyān-e Hezāreh-e Dovom. Tehran: Hermes. [In Persian].

کلیدواژه‌ها [English]

  • Modern Novel
  • Crime Literature
  • Plot
  • Unreliable Narrator
  • Abi-tar az Gonah
اسکاگز، جان. (1401). کلیدواژه‌های ادبیات جنایی، مترجم مؤسسة خط ممتد اندیشه زیر نظر حسین شیخ‌الاسلامی. تهران: نشانه.
افخمی نصرالله‌زاده، آلیسیا. (1391). «تحولات رمان‌های کارآگاهی آمریکای لاتین و نقش زنان در آن». پژوهش ادبیات معاصر جهان، 17(2)، 5-23.
بی‌نیاز، فتح‌الله. (1392). داستان‌نویسی و روایت‌شناسی، تهران: افراز.
پاینده، حسین. (1395). داستان کوتاه در ایران (داستان‌های مدرن)، تهران: نیلوفر.
حسینی، محمد. (1399). آبی‌تر از گناه (یا بر مدار هلال آن حکایت سنگین‌بار)، تهران: ققنوس.
ریمون‌کنان، شلومیت. (1387). روایت داستانی بوطیقای معاصر، ترجمة ابوالفضل حری. تهران: نیلوفر.
شهسواری، محمدحسن. (1399). بی‌تابوت، تهران: ققنوس.
ضیمران، محمد. (1393). اندیشه‌های فلسفی در پایان هزارة دوم، تهران:‌ هرمس.
قاسم‌زاده، علی و خدادادی، فضل‌الله. (1397). «معمای ریاضی‌وار داستانی از تاریخ هرودوت (با تکیه بر نظریة تزوتان تودوروف». پژوهش ادبیات معاصر جهان، 23 (1)، 83-102.
قاسم‌زاده، علی و خدادادی، فضل‌الله. (1399). «تحلیل فرایند تعلیق به واسطة رمزگان هرمنوتیکی-معمایی در روایت پیش‌رونده (مطالعة موردی روایت پلیسی-جنایی)». روایت‌شناسی، 4 (8)، 301-333.
متز، جس. (1399). رمان مدرن، ترجمة آرش خوش‌صفا، تهران: حکمت کلمه.
مستعان‌السلطان، کاظم. (بی‌تا). صادق ممقلی، شرلوک هلمس ایران، داروغة اصفهان، تهران: بنگاه مطبوعاتی فهم.
مک‌هیل، برایان. (1395). داستان پسامدرنیستی، ترجمة علی معصومی. تهران: ققنوس.
میرصادقی، جمال و میرصادقی، و میمنت. (1377). واژه‌نامة هنر داستان‌نویسی، تهران: کتاب مهناز.
هاجری،‌ حسین. (1381). «نمود مدرنیسم در رمان فارسی». نشریة دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز، (185)، 167-143.
هاشمی‌نژاد، قاسم. (1358). فیل در تاریکی، تهران: کتاب زمان.
هانیول، آرتور. (1396). «پیرنگ در رمان مدرن». ترجمة حسین پاینده. مدرنیسم و پسامدرنیسم در رمان، تهران: نیلوفر.
یاکوبسن، رومن. (1388). «وجه غالب». ترجمة بهروز محمودی بختیاری. مجموعه‌مقالات ساخت‌گرایی، پساساخت‌گرایی و مطالعات ادبی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی. 109-118.
 Litch, T. (2002). Crime Film, Cambridge: Cambridge University Press.