تحلیل روایت‌شناختی روایت تلفیقی عاشقانه-عارفانه (مطالعۀ موردی: سلامان و ابسال در ادبیات فارسی و مَم و زین در ادبیات کُردی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه زبان و ادبیات کُردی، دانشکده زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

چکیده

سلامان و ابسال اثر جامی در ادبیات فارسی و مه‌م و زین اثر احمد خانی در ادبیات کُردی گرچه در طبقه‌بندی منظومه‌ها در دستۀ منظومۀ عاشقانه قرار داده شده‌اند، امّا‌ ساختار روایت در این دو اثر، ساختار جدید و متفاوتی از سایر منظومه‌های عاشقانه است که چنین ساختاری در آثار همگون دیگر مشاهده نمی‌شود. با توجّه به رویدادها و معناگذاری آنها در متن قابل دریافت است که این دو اثر صرفاً عاشقانه نیستند و نمی‌توان آنها را همچون منظومه‌های عاشقانۀ محض قلمداد کرد. سرنوشتی که برای شخصیت‌های اصلی رخ می‌دهد و آن حالات روحی و نگرش جدیدی که در آنها شکل می‌گیرد، به عنوان نشانه‌هایی در متن بر این مسأله دلالت دارد که روایت در ادامه، ماهیّت عرفانی پیدا می‌کند. در این پژوهش که چگونگی روایت در دو اثر نامبرده بررسی و تحلیل می‌شود، هدف این است که سیر تکوینی گونۀ روایتِ تلفیقی عاشقانه-عارفانه، با تکیه بر نقش عامل گفتمانی-اندیشگانی در فرایند شکل‌گیری آن، تشریح شود. نتایج پژوهش بر این امر دلالت دارد که این گونه روایت محصول گفتمان گذر تکاملی از عشق زمینی-انسانی به عشق الهی است. تغییر گفتمانی که در این گونه روایت رخ می‌دهد، در مظاهر متعدّدی همچون تغییر در سوژگی، تغییر معشوق، رمزگذاری رویدادها و ایجاد سطوح معنایی-دلالتی مختلف نمایان می‌شود. این مؤلفه‌ها از جمله شاخصه‌های ماهیتی این نوع روایت هستند که وجه تمایز آن با منظومه‌های عاشقانۀ صرف به شمار می‌رود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Narrative analysis of Combined romantic-mystical narration (Case study: Salaman and Absal in Persian literature and Mem and Zin in Kurdish literature)

نویسنده [English]

  • Farhad Mohammadi
Assistant Professor of Kurdish language and literature, Faculty of language and literature, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
چکیده [English]

Salaman and Absal by Jami in Persian literature and Mem and Zin by Ahmad Xani in Kurdish literature, although they are classified as romantic poems in the classification of poems, but the structure of the narrative in these two works is a new and different structure from other romance poems, which is not seen in similar works. Considering the events and their meaning in the text, it can be seen that these two works are not purely romantic and cannot be considered pure romantic poems. The fate that happens to the main characters and the mental states and new attitudes that are formed in them, as signs in the text, indicate that the narrative will acquire a mystical nature. In this research, which examines and analyzes the way of narration in the two mentioned works, the goal is to explain the development process of the romantic-mystical fusion narrative, relying on the role of the discourse-ideological factor in its formation process. The results of the research indicate that this kind of narrative is the product of the discourse of evolutionary transition from earthly-human love to divine love. The change of discourse that occurs in this type of narrative is manifested in multiple manifestations such as change in the subject, change of lover, coding of events and creation of different levels of meaning-signification. These components are among the characteristic features of this type of narrative, which is different from mere romantic systems.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Romantic-Mystical narrative
  • Mystical discourse
  • Subject
  • Salaman and Absal
  • Mem and Zin