تحلیل مفهومی آندوفازی در رمان سنگی بر گوری جلال آل‌احمد برپایۀ آراء ژرژ سن-پل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه زبان فرانسه، دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

2 کارشناس ارشد ترجمه‌شناسی فرانسه، دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

در حوزۀ روانشناسی، پدیدۀ آندوفازی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. آندوفازی شکل خاصی از تجلی زبان انسان است که فقط برای گوینده قابل شنیدن است و به همین دلیل به عناوینی همچون زبان درونی، نیز اطلاق می‌شود. بدون­شک جست­وجوی ردپای آندوفازی در حوزۀ ادبیات کمی دشوار به نظر می‌رسد. زبان‌شناسان نیز همواره در تلاش هستند تا بتوانند چگونگی بازنمایی گفتارِ ذهنی را در ادبیات رمزگشایی کنند. این روش نه­تنها به عمق شخصیت‌پردازی کمک می‌کند، بلکه ابزاری است برای بیان تناقضات و پیچیدگی‌های انسانی. آندوفازی می‌تواند به شکلی مؤثر، تنش‌های درونی و دیالوگ‌های ذهنی را به تصویر بکشد و به خواننده امکان دهد تا با دغدغه‌ها و چالش‌های شخصیت‌ها درگیر شود. در این پژوهش برآنیم تا با بررسی آندوفازی در کتاب سنگی برگوری جلال آل­احمد براساس آرای ژرژ سن-پل به چگونگی بازنمایی گفتار درونی در قالب قراردادهای نوشتاری بپردازیم تا دریابیم که تصویر ذهنی نویسنده به چه صورت در متن بازتولید شده است. بدین منظور زبان درونی آل­احمد را با در نظر گرفتن نمود تصاویر ذهنی وی تحلیل و بررسی می‌کنیم. نتایج حاصل از پژوهش بیانگر آن است که آندوفازی نزد این نویسنده بیشتر به­صورت تصویر دیداری نمود می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Conceptual Reading of Endophasia in Jalal Al-e-Ahmad’s Sangi bar Goori: A George Saint-Paulian Approach

نویسندگان [English]

  • Seddigheh Sherkat moghaddam 1
  • Maryam Nezami 2
1 Assistant Professor in French Language and Literature, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
2 M. A. in French Translation Studies, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
چکیده [English]

In the field of psychology, endophasia is a much-discussed phenomenon. Also called silent or imagined speech, endophasia is thinking in the form of sound. It is hard to track endophasia in literature. Linguists are still exploring different ways to decode imagined speech. Not only does endophasia give depth to characterization, but it also portrays human complications and contradictions. Informed by George Saint-Paul’s theories, this study aims to investigate endophasia in Jalal Al-e-Ahmad’s Sangi bar Goori, and explore the representations of the author’s worldview in the text. To achieve this goal, this article analyses Al-e-Ahmad’s imagined speech in the light of his imagery. The results of this study show that Al-e-Ahmad expresses his imagined speech in the form of images and imagery.
 
Extended Abstract
1. Introduction
Intrapersonal communication is communication with oneself or self-to-self communication. Imagined speech is thinking in the form of sound. Some scholars argue that this internal connection is the only form of internal expression. Nonetheless, there are other forms of expression through external tools such as journaling, listing, etc. In textual internal connections, messages are formulated in accordance with language and linguistic codes, which are in contrast with non-verbal expressions. The difference between internal speech and imagined speech is that internal speech is a monologue but several voices comprise an imagined speech. Intrapersonal communication correlates with other phenomena, such as planning, problem-solving, reasoning, perception, self-convincing, and dreaming. Some scholars believe that interpreting internal and external stimuli is the first step in exploring the process of intrapersonal communication. At the next stage, the symbolic coding of a message becomes a new stimulus. Nowadays, authors, whether consciously or unconsciously, put pen to paper to express their imagined speech.
2. Methodology
This study adopts a Saint-Paulian cognitive psychology approach to investigate imagined speech. It aims to uncover the implicit correlations between the text and the author’s unconscious.
3. Theoretical Framework
Internal monologues and streams of consciousness facilitate the expression of intrapersonal communication, which, in turn, complicates the narration in the form of imagined and internal speech.
4. Discussion and Analysis
Informed by George Saint-Paul’s theories, this study aims to investigate endophasia in Jalal Al-e-Ahmad’s Sangi bar Goori, and explore the representations of the author’s worldview in the text.
5. Conclusion
This study shows the importance of endophasia as an analytic tool in literary psychoanalysis. This article concludes that Al-e-Ahmad’s usage of interrogative questions and unstructured sentimental expressions showcase his effort to express his internal realities and unsolved complications. Edophasia enables us to have a more profound understanding of the characters and the author.
Bibliography
Aucouturier, M. 1957. “Langage intérieur et analyse psychologique chez Tolstoj,” Revue des études slaves. No, 34.‎ 7-14. [In French].
Bergounioux, G. 2001. “Endophasie et linguistique,” Langue française. No, 132.‎ 106-124. [In French].
Bergounioux, G. 2001. “Esquisse d’une histoire négative de l’endophasie,” Langue française. No, 132.‎ 3-25. [In French].
Bergounioux, G. 2022. “La Parole Intérieure en Littérature. Dujardin  Entre Psychologie et Symbolisme,”  Congrès Mondial de Linguistique Française. 1-12. [In French].
Binet, A. 1904.  “Lemaître, ‘Observations sur le langage intérieur des enfants’,” L’année psychologique. No, 11.‎ 643-644. [In French].
Egger, V. 1881. La Parole Intérieure : Essai de psychologie descriptive. Paris: Germer Baillière. [In French].
Farley, M. J. 1992. “Thought and Talk: The Intrapersonal Component of Human Communication,” AORN Journal. 56 (3): 481-484.
Jules de Goncourt, E. 1864. Germinie Lacerteux. NP: Edizioni Scientifiche Italiane.
Rabatel, A. 2001. “Les Représentations de la Parole Intérieure,” Langue française. No, 132.‎ 72-95. [In French].
Saint-Paul, G. 1892. Essais Sur le Langage Intérieur Lyon: Storck.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Endophasia
  • Sangi bar Goori
  • George Saint-Paul
  • Psychology
آل‌احمد، جلال. (۱۳۶۰). سنگی بر گوری. تهران: رواق.
آل‌احمد، جلال. (1384). مدیر مدرسه. تهران: روزگار.
حری، ابوالفضل. (1390). «وجوه بازنمایی گفتمان روایی: جریان سیال ذهن و تک­گویی درونی». پژوهش ادبیات معاصر جهان، (61)، 25-40.
درویشی‌کوهی، ابراهیم و بصیری، محمدصادق. (1393). « شاخصه­های سبکی نثر جلال آل­احمد». نثرپژوهی ادب فارسی، (17)، 209-232.
شرکت مقدم، صدیقه و زیار، محمد. (2016). «نقد روانشناسی آثار جلال آل­احمد». نشریۀ پژوهش زبان و ادبیات فرانسه، (18)، 179-194.
محمودی، محمدعلی و هاشم، صادق. (۱۳۸۸). «تداعی و روایت داستان جریان سیال ذهن». نشریۀ پژوهش‌های ادبی، (24)، 129-144.
Aucouturier, M. (1957). « Langage intérieur et analyse psychologique chez Tolstoj ». Revue des études slaves, (34),‎ 7-14.
Bergounioux, G. (2001A). «Endophasie et linguistique». Langue française, (132),‎ 106-124.
Bergounioux, G. (2001B). « Esquisse d’une histoire négative de l’endophasie». Langue française, (132),‎ 3-25.
Bergounioux, G. (2022). «La parole intérieure en littérature. Dujardin entre psychologie et symbolisme».  Congrès Mondial de Linguistique Française, (138), 1-12.
Binet, A. (1904). « Lemaître, “Observations sur le langage intérieur des enfants”». L’année psychologique, (11),‎ 643-644.
Carroy, j. (2001). «Le langage intérieur comme miroir du cerveau». Langue française, (132), 48-56.
Dujardin, E. (1888). Les Lauriers sont coupés, Paris : Librairie de la Revue indépendante.
 
Egger, V. (1881). La parole intérieure : Essai de psychologie descriptive, Paris: Germer Baillière.
Hippone, A. (1993). Les Confessions, Paris : Flammarion
Farley, M. J. (1992). «Thought and Talk: The Intrapersonal Component of Human Communication». AORN Journal, 56 (3), 481–484.
Jules de Goncourt, E. (1864). Germinie Lacerteux, Edizioni Scientifiche Italiane.
Oleś, P. K.; Brinthaupt, T. M.; Dier, R; Polak, D. (2020). «Types of Inner Dialogues and Functions of Self-Talk: Comparisons and Implications». Frontiers in Psychology, (11), 273-297.
Rabatel, A. (2001). «Les représentations de la parole intérieure». Langue française, (132),‎ 72-95.
Rault, J. (2015). «Des paroles rapportées au discours endophasique. Point de suspension : latence et réflexivité». Litterature, (72). 67-83.
Saint-Paul, G. (1892). Essais sur le langage intérieur, Lyon: Storck.
Rimbaud, A. (2023). Une saison en enfer. Paris: Gallimard.
Vallès, J. (1970). Le Bachelier. Garnier-Flammarion.
Watson, J. & Hill, A. (2015). Dictionary of Media and Communication Studies, Bloomsbury Publishing USA.
Nasrin, F. & Hassan, m. & Rahman, m. & Begum, k. (2016). «William Shakespeare: Soliloquies and Asides in Hamlet». International Journal on Studies in English Language and Literature (IJSELL), (10), 82-92.