تحلیل مفاهیم مرگ‌خواهی در نمایشنامه های «دست بالای دست» از غلامحسین ساعدی و «شب بخیر مادر» از مارشا نورمن: یک مطالعۀ تطبیقی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموختۀ کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکتری ادبیات تطبیقی، دانشگاه هاینریش هاینه، دوسلدورف، آلمان

چکیده

اندیشۀ مرگ‌خواهی در دنیای مدرن از نحله‌ها‌ی فکری است که رویکرد فرد در مواجهه با جهان اطراف را به چالش می‌کشد و می‌تواند بر نحوۀ زندگی فرد و اطرافیانش تأثیر بگذارند. نویسندگانی چون مارشا نورمن و غلامحسین ساعدی در آثارشان مانند نمایشنامه‌های شب به خیر مادر و دست بالای دست، به بررسی رویارویی آگاهانۀ شخصیت‌ها با مرگ پرداخته‌اند. شخصیت‌هایی مرگ‌خواه و در مقابل، شخصیت‌هایی بازدارنده. تحلیل تضاد معنایی فوق در قالب گفتمان روایی در این دو نمایشنامه هدفی است که این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی بدان پرداخته است. با بررسی تطبیقی انگارۀ مرگ‌خواهی به عنوان محور اصلی این دو نمایشنامه و مطالعۀ مضمون در اجزای هر روایت مانند شخصیت‌ها، پیرنگ، زمان و مکان و غیره به بررسی و مقایسۀ آن‌ها پرداخته‌ایم تا بدین پرسش پاسخ دهیم که دو نویسنده از دو خاستگاه فرهنگی-زبانی متفاوت چطور به مضمون مرگ‌خواهی در آثارشان پرداخته‌اند و با چه تفاوت‌هایی روایت داستانی‌شان را شکل داده‌اند. نتایج حاصل از این پژوهش بیان می‌دارد که در هر دو اثر بحران‌های روانی و انزوای فردی شخصیت اصلی به همراه مشکلات خانوادگی از علل وجود مرگ‌خواهی در آن‌ها بوده است. در این میان نورمن با استفاده از تداوم زمانی-مکانی و تک‌شخصیت مقابلِ شخصیت مرگ‌خواه بیش از ساعدی به واکاوی علل مرگ‌خواهی پرداخته و از این رو توانسته شخصیت‌پردازی روایت خویش و همچنین اجزای روایی نمایشنامه را در راستای مضمون آن قرار دهد. حال آنکه ساعدی با روایتی مینیمال بیشتر بر تأثیرگذاری محیط بر فرد نظر داشته و با استفاده از موقعیت‌های روایی به بسط مضمون فوق نپرداخته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing the concepts of death-wish in the plays "Dast Bala-ye Dast" by Gholamhossein Saedi and "Night, Mother" by Marsha Norman: A Comparative Study

نویسندگان [English]

  • Maryam Goharpad 1
  • Mohammadreza Dabirnia 2
1 Department of Dramatic Literature, Faculty of Art, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
2 PhD student in Comparative Literature, Heinrich Heine University, Dusseldorf, Germany
چکیده [English]

The concept of death-wish in the modern societies is an intellectual trend that challenges an individual's approach to the surrounding environment and can significantly impact the individual's lifestyle and that of their peers. Playwrights such as Marsha Norman and Gholamhossein Saedi have explored characters' conscious confrontations with death in their works, particularly in the plays "Night, Mother" and "Dast Balay-e Dast." These characters are portrayed as either death-wish or as opposers to death-wish. This study aims to analyze this semantic contrast within the narrative discourse of these two plays using a descriptive-analytical method. By conducting a comparative study of the death-wish motif as the central axis of these two plays and examining their themes through narrative elements such as characters, plot, time, and setting, we aim to answer how two playwrights from different cultural and linguistic backgrounds have addressed the theme of death-wish in their works and what narrative differences they have employed. Our findings indicate that Norman, by utilizing temporal-spatial continuity and a single opposing character to the death-wish character, has delved deeper into the causes of death-wish compared to Saedi, thus aligning the narrative characterization and narrative components of her play with its theme.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Death-Wish
  • Thematic Analysis
  • Narratology
  • Gholamhossein Saedi
  • Marsha Norman