نقد و بررسی تأملات آشوری دربارۀ شعر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجه دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

2 استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

چکیده

داریوش آشوری یکی از متفکران معاصر ایرانی است که در زمینۀ ماهیت و مختصات «شعر» تأملات قابل توجهی دارد که پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی، می‌کوشد تا به بررسی و نقد آرای او در این زمینه‌ بپردازد. دستاوردهای این جستار نشان می‌دهد که آشوری با زمینۀ فلسفی و زبان‌شناختی که دارد، رویکردی پدیدارشناسانه به شعر و مفردات آن اتخاذ می‌کند. در تلقی او ، شعر حادثه‌ای است که در جهان روی می‌دهد و هر آن‌چه در جهان روی می‌دهد، در زبان بازتاب می‌یابد. در نظر او، مهم‌ترین مایۀ شعر، تجربه‌ی شاعرانه از هستی است. او اگرچه «حس»، «عاطفه» و «خیال» را از مایه‌های ذاتی شعر برمی‌شمارد و موسیقی زبان را بخشی جدایی‌ناپذیر از شعر می‌داند، اما عقیده دارد که تعریف شعر و زیبایی‌شناسی خوانندگان در هر دوره‌ای با دوره‌های پیشین متفاوت است و شعریّت شعر زمانی تأیید می‌شود که سراینده و خوانندگان آن به چنین دریافت و درکی رسیده باشند. آشوری بر درهم آمیختگی جدایی‌ناپذیر صورت و معنا در شعر، تصریح می‌ورزد و در میان انواع شعر فارسی، غزل عاشقانه ـ عارفانه و شعر رندانه را نزدیکتر از همۀ گونه‌های شعری به شعر ناب می‌یابد، جایی که خصلت ابزاری زبان رنگ می‌بازد و شاعر عمیق‌ترین جلوه‌های عاطفه و احساس خود را به نمایش می‌گذارد. آشوری با طرح دوبارۀ نزاع میان فلسفه و شعر، شعر و شاعر را بر فراز تقابل‌های دوگانه می‌بیند که فلسفه و فیلسوف در تنگنای آن محصوراند. آشوری زمانۀ حاضر را زمانۀ زایش و رویش شعر و شاعر اصیل نمی‌داند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Criticism and study of Ashouri's reflections on poetry

نویسندگان [English]

  • Farzad Baloo 1
  • Mostafa Mirdar Rezaei 2
1 Associate Professor of Persian Language and Literature, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, University of Mazandaran, Babolsar, Iran
2 Assistant Professor of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran.
چکیده [English]

Ashuri is one of the contemporary Iranian thinkers who has significant reflections on the nature and coordinates of "poetry" and the present research tries to investigate and criticize his opinions in this field with descriptive-analytical method. The results of this research show that Assyrian, with its philosophical and linguistic background, adopts a phenomenological approach to poetry and its vocabulary. In his view, poetry is an incident that happens in the world and everything that happens in the world is reflected in the language. In his opinion, the most important source of poetry is the poetic experience of existence. Although he considers "feeling", "emotion" and "imagination" as the essential elements of poetry and considers the music of language to be an inseparable part of poetry, he believes that the definition of poetry and the aesthetics of the readers in each A period is different from the previous periods, and the poetry of the poem is confirmed when the composer and its readers have reached such an understanding. Ashouri emphasizes the inseparable intermingling of form and meaning in poetry, and among the types of Persian poetry, he finds romantic-mystical sonnets and rendane poetry closer than all other types of poetry to pure poetry, where the instrumental character of the language is color. It loses and the poet displays the deepest manifestations of his emotions and feelings. reproposing the conflict between philosophy and poetry, Assyria does not consider the present time as the time of birth and growth of original poetry and poets.

کلیدواژه‌ها [English]

  • ashouuri
  • poerty
  • phenomenology