تجلی اصالت هایدگری در تحلیل بصری شعر «تنها صداست که می‌ماند» اثر فروغ فرخزاد

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 استادیار زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 کارشناس ارشد زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

چکیده

اشعار فروغ فرخزاد عمدتاً از منظر زندگی‌نامه‌ای یا فمینیستی مورد بررسی قرار گرفته و اغلب محتوای زبانی یا معنایی آن‌ها تحلیل شده است. این مقاله با مطالعه عناصر بصری شعر برجسته فرخزاد، «تنها صداست که می‌ماند»، سعی دارد نشان دهد چگونه زیبایی‌شناسی شاعر با درهم شکستن مرز واقعیت و فراواقعیت، می‌تواند انسان را در پرتو وضعیت هستی‌گرایانه (اگزیستانسیال) خود آشکار سازد. در این راستا، پرسونای‌ شعر به ارائه معادل تصویری برای مفاهیم هایدگری هم‌چون «ترس‌آگاهی اگزیستانسیال»، «فناپذیری»، «هستی‌-به-‌سوی-‌مرگ» (being-towards-death)، «ندای وجدان» و «شدن» می‌پردازد که نقشی کلیدی در دغدغه اصلی این مطالعه، یعنی اصالت (authenticity)، دارند. در واقع، فرخزاد با القای معانی چندگانه به تصاویر عینی شعر، آن‌ها را به سوی انتزاع سوق داده و دنیای شاعرانه را مملو از حس ترس‌آگاهی و اضطراب می‌نماید. این ناتوانی کلمات در برپایی معنا، پرسونای شعر فرخزاد را از هرگونه هویت ثابت محروم ساخته و او را به سوی بازتعریف «بودنِ» خود به عنوان «شدن» سوق می‌دهد. به علاوه، ظهور تصاویر انتزاعی نور و صدا این امر را برای پرسونا ممکن می‌سازد تا از دنیای غیر اصیل «همگنان» فراتر رفته و به حالت ناپایدار اصالت دست یابد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Manifestation of Heideggerian Authenticity in the Visual Analysis of Forough Farrokhzad’s “It is Only Sound that Remains”

نویسندگان [English]

  • Hossein Nazari 1
  • Meisam Ganjkhani 2
1 Assistant Professor of English Language and Literature, Faculty of Literature and Foreign Languages, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Master of English Language and Literature, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
چکیده [English]

This study undertakes a visual exploration of Forough Farrokhzad's iconic poem “It Is Only Sound That Remains”, revealing how her aesthetics blur the line between reality and the surreal to uncover humanity in its raw, existential form. While much of Farrokhzad’s poetry has been examined primarily through biographical or feminist perspectives, often emphasizing linguistic and semantic elements, this study shifts focus to a visual reading of her poem. Through this approach, the poem’s persona visually embodies Heideggerian themes—such as existential anxiety, finitude, Being-toward-death, the call of conscience, and becoming—each contributing to the study’s central focus on authenticity. Farrokhzad imbues her concrete imagery with layered meanings that push these images toward abstraction, imbuing the poetic world with an atmosphere of existential anxiety. This inherent instability in language deprives the poetic persona of any fixed identity, urging a redefinition of being as an evolving process of becoming. The emergence of abstract symbols, such as light and sound, ultimately enables the persona to transcend the inauthentic realm of the “they,” moving toward a dynamic, original state of authenticity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Being-towards-death
  • Forough Farrokhzad
  • aesthetics of authenticity
  • existential anxiety
  • early Heidegger