از ادبیاتِ دیجیتال‌شده به ادبیاتِ دیجیتال: مدخلی به بوطیقای ادبیات دیجیتال و تأملی در شیوۀ خوانش و آموزش آن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ ادبیات و زبان‌ها، دانشگاه اراک، اراک، ایران

چکیده

با ظهور فناوری دیجیتال و فضای مجازی در چند دهۀ اخیر، نظام‌های ارزشی، سبک زندگی، مناسبات اجتماعی، و بازنماییِ وضع بشر در آثار ادبی و هنری دست‌خوش تغییرهای اساسی شده‌اند. در حوزۀ ادبیات نیز، نه‌تنها فرایند تولید و خوانش آثار جنبۀ دیجیتال یافته بلکه ادبیات سنتیِ چاپی نیز به‌تدریج جای خود را به ادبیات دیجیتال‌شده و دیجیتال / الکترونیک می‌دهد. با این حال، در جوامع فارسی‌زبان ادبیات دیجیتال هنوز استقرار نیافته و سرشت و سازوکار آن در بحث‌های مربوط به ادبیات فارسیِ معاصر جایی نداشته‌اند. پژوهش حاضر می‌کوشد با تحلیل دقیق این مفهوم و بررسی یک نمونه توجه پژوهش‌گران ادبیات معاصر را به این موضوع جلب کند. بحث اصلی جستار حاضر این است که ادبیات دیجیتال، به‌سبب ماهیت چندرسانه‌ای و چندوجهی، خصلت تعاملی و ابرمتنی، و شرایط خاص تولید و انتشار آن، از گفتمان سنتیِ ادبیات چاپی بسیار فراتر می‌رود؛ از همین رو، یکی از مناسب‌ترین روی‌کردها به خوانش آن «گفتمان‌کاویِ چندوجهی» است که می‌تواند وجوه گوناگون آن را توأمان و در پیوند با یک‌دیگر بررسی کند. در پایان جستار نیز، بر مبنای نظریۀ ریچاردز و راجرز دربارۀ آموزش زبان کلامی و با اشاره به مفهوم «بازی‌وارسازی»، چارچوبی کلی برای بازاندیشیِ آموزش ادبیات در عصر فناوری و ادبیات دیجیتال طرح شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

From Digitized to Digital Literature: An Introduction to the Poetics of Digital Literature, With Reflections on Reading and Teaching It

نویسنده [English]

  • Mohammad Ghaffary
Associate Professor of the Department of English Language and Literature, Faculty of Letters and Languages, Arak University, Arak, Iran
چکیده [English]

The emergence and rapid development of digital technologies and virtual spaces in recent decades have brought about fundamental transformations in value systems, lifestyles, social relations, and the representation of the human condition in literary and artistic works. In the field of literature, not only have the processes of production and reception become increasingly digitalized, but traditional printed literature is also gradually giving way to digitized and digital / electronic forms of literary expression. Nevertheless, digital literature has yet to be fully established in Persian-speaking communities, and its nature and mechanisms have remained largely absent from discussions of contemporary Persian literature. This study aims to attract the attention of scholars of contemporary literature to the subject by offering a precise conceptual analysis and a case study. The central argument of this article is that, due to its multimodal and multimedia nature, its interactive and hypertextual characteristics, and its unique conditions of production and publication, digital literature significantly transcends the boundaries of the traditional discourse of printed literature. Therefore, one of the most appropriate approaches to reading and critiquing digital literature is “multimodal discourse analysis,” which allows for a simultaneous and interconnected examination of its various modes. The article concludes by proposing a general framework for rethinking the teaching of literature in the digital age, drawing on the Richards and Rodgers’s model for teaching verbal language as well as the concept of gamification.

کلیدواژه‌ها [English]

  • printed literature
  • digital / electronic literature
  • contemporary literature
  • multimodal discourse analysis
  • reading and teaching literature