از ادبیاتِ دیجیتال‌شده به ادبیاتِ دیجیتال: مدخلی به بوطیقای ادبیات دیجیتال و تأملی در شیوۀ خوانش و آموزش آن

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسنده

دانشیار زبان و ادبیات انگلیسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ ادبیات و زبان‌ها، دانشگاه اراک، اراک، ایران

چکیده

با ظهور فناوری دیجیتال و فضای مجازی در چند دهۀ اخیر، نظام‌های ارزشی، سبک زندگی، مناسبات اجتماعی، و بازنماییِ وضع بشر در آثار ادبی و هنری دستخوش تغییرهای اساسی شده‌اند. در حوزۀ ادبیات نیز، نه‌تنها فرایند تولید و خوانش آثار جنبۀ دیجیتال یافته، بلکه ادبیات سنتیِ چاپی نیز به‌تدریج جای خود را به ادبیات دیجیتال‌شده و دیجیتال/ الکترونیک می‌دهد. بااین­حال، در جوامع فارسی‌زبان ادبیات دیجیتال هنوز استقرار نیافته و سرشت و سازوکار آن در بحث‌های مربوط به ادبیات فارسیِ معاصر جایی نداشته است. پژوهش حاضر می‌کوشد با تحلیل دقیق این مفهوم و بررسی یک نمونه، توجه پژوهشگران ادبیات معاصر را به این موضوع جلب کند. بحث اصلی جستار حاضر این است که ادبیات دیجیتال، به‌سبب ماهیت چندرسانه‌ای و چندوجهی، خصلت تعاملی و ابرمتنی، و شرایط خاص تولید و انتشار آن، از گفتمان سنتیِ ادبیات چاپی بسیار فراتر می‌رود؛ از همین رو، یکی از مناسب‌ترین رویکردها به خوانش آن «گفتمان‌کاویِ چندوجهی» است که می‌تواند وجوه گوناگون آن را توأمان و در پیوند با یکدیگر بررسی کند. در پایان جستار نیز، برمبنای نظریۀ ریچاردز و راجرز دربارۀ آموزش زبان کلامی و با اشاره به مفهوم «بازی‌وارسازی»، چارچوبی کلی برای بازاندیشیِ آموزش ادبیات در عصر فناوری و ادبیات دیجیتال طرح شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

From Digitised to Digital Literature: An Introduction to the Poetics of Digital Literature, with Reflections on Reading and Teaching It

نویسنده [English]

  • Mohammad Ghaffary
Associate Professor in English Language and Literature, Arak University, Arak, Iran.
چکیده [English]

The emergence and rapid development of digital technologies and virtual spaces in recent decades have brought about fundamental transformations in value systems, lifestyles, social relations, and the representation of the human condition in literary and artistic works. In the field of literature, not only have the processes of production and reception become increasingly digitalised, but traditional printed literature is also gradually giving way to digitised and digital/electronic forms of literary expression. Nevertheless, digital literature has yet to be fully established in Persian-speaking communities as its nature and mechanisms have remained largely absent in discussions of contemporary Persian literature. By offering a precise conceptual analysis and a case study, this study aims to attract the attention of scholars of contemporary literature to the subject. The central argument of this article is that, due to its multimodal and multimedia nature, its interactive and hypertextual characteristics, and its unique conditions of production and publication, digital literature significantly transcends the boundaries of the traditional discourse of printed literature. Therefore, one of the most appropriate approaches to reading and critiquing digital literature is “multimodal discourse analysis,” which allows for a simultaneous and interconnected examination of its various modes. The article concludes with a general framework for rethinking the teaching of literature in the digital age, drawing on Richard’s and Rodgers’s model for teaching verbal language as well as the concept of gamification.
 
Extended Abstract
1. Introduction
The emergence and rapid development of digital technologies and virtual spaces in recent decades have brought about fundamental transformations in value systems, lifestyles, social relations, and the representation of the human condition in literary and artistic works. In the field of literature, not only have the processes of production and reception become increasingly digitalised, but traditional printed literature is also gradually giving way to digitised and digital/electronic forms of literary expression. Nevertheless, digital literature has yet to be fully established in Persian-speaking communities as its nature and mechanisms have remained largely absent in discussions of contemporary Persian literature. By offering a precise conceptual analysis and a case study, this study aims to attract the attention of scholars of contemporary literature to the subject.
 
2. Methodology
Informed by conceptual analysis and analytic philosophy, this qualitative-analytical study explores the data collected from the opinions and statements of researchers in the fields of communication and information technology, literary theory and philosophy, and theories of language and literature teaching.
 
3. Theoretical Framework
Informed by functional linguistics, conversation analysis, discourse analysis, critical discourse analysis, and social semiotics, Multimodal Discourse Analysis tries to realise how multiple forms of communication, like text, images, sounds, and spatial arrangements, work together to convey meaning. This approach goes beyond traditional linguistic analysis by considering various semiotic resources. Although MDA has been applied to printed works, it has never been systematically applied to digitized literature.
 
4. Discussion and Analysis
The term “digital literature” or “electronic literature” consists of two parts: the word “literature” plus the adjective “digital/electronic.” Therefore, logically, both elements must be considered in the analysis, because being merely literary, although necessary, is not sufficient, and digital literature also requires the sufficient condition of digitalisation. Of note here is that a “digital” literary work should not be confused with a “digitised” literary work: the former refers to a literary work that was created primarily in cyberspace, while the latter refers to a literary work (poem, prose, or play) that was originally published in print but was then scanned and converted into an electronic file using computers and digital technology.
The developments in the literary world have brought new requirements for reading and critiquing this new form of digital literature. That said, many of the factors enumerated in the production of printed literature may not play any role in the production of digital literature. On the other hand, in the production and consumption of digital literature, especially in its interactive form, the role of the “reader” becomes much more prominent and direct because in these works, like video games, the reader participates in completing the structure and the narrative discourse by selecting the elements and possibilities of the text and actualising its potential dimensions.
Teaching digital literature also requires completely different and more complex theoretical and practical frameworks. In Iran, university literature courses do not pay much attention to digital literature. For this reason, it is necessary to pay attention to digital literature, its production in Iranian literary ambience, its teaching in universities and creative writing courses, and its criticism in prestigious, official, and academic journals.
 
5. Conclusion
Digital literature is computer-centric, cyberspace-based, multifaceted, hypertextual, interactive, ergodic, and collective in nature, and the conditions of its production, distribution, and consumption as a cultural commodity are completely different from the conditions of production, distribution, and consumption of printed literature. The central argument of this article is that, due to its multimodal and multimedia nature, its interactive and hypertextual characteristics, and its unique conditions of production and publication, digital literature significantly transcends the boundaries of the traditional discourse of printed literature. Therefore, one of the most appropriate approaches to reading and critiquing digital literature is “multimodal discourse analysis,” which allows for a simultaneous and interconnected examination of its various modes. The present study proposes the following as topics for further studies: Multimodal Discourse Analysis of digital literature, attention to the production and reception of contemporary digital Persian literature, incorporation of technology and digitalization in teaching literature on intermedial and multimedial platforms, and digital literature as a university syllabus.
 
Bibliography
Azimi, K. 1403 [2024]. “Barrasi-e Tatbiqi-e Adabiyāt-e Ta’āmoli va Pish-ravān-e ān dar Adabiyāt-e Qarbi va Arabi.” Majaleh-e Elmi-e Anjoman-e Irāni-e Zabān va Adabiyāt-e Arabi. 20 (73), 188-213. [In Persian].
Fahimniya, F and Sepideh, F. 1396 [2017]. Ketāb-e Electronic: Touse’eh va Kārbord-hā. Tehran: Samt. [In Persian].
Ghaffari, M. 1396 [2017]. “Barrasi-e Tatbiqi-e Do Roykard-e Tahlili va Europāei dar Falsafeh-ye Adabiyāt.” Naqd-e Adabi. 10 (38), 20-40. [In Persian].
Hafeznia, M. 1398 [2019]. Geogrāphiā-e Siyāsi-e Fazāye Majāzi. Tehran: Samt. [In Persian].
Karimzadeh, A. 1398 [2019]. Shenākht-e Goftemāni-e Fazāye Majāzi: Khānesh-hā-ei Tāzeh az Digitāli-shodan-e Farhang va Tarjomeh bar Asās-e Charkesh-hā-e Oloum-e Ensāni. Tehran: Allameh Uni Press. [In Persian].
Panjehei, M. 1403 [2024]. Adabiyāt dar Vaziyat-e Meta Verse: Sedāye Pāye Degargooni dar Shear-e Mo’āser. Rasht: Davate Moaser. [In Persian].
Sadeghi, L. 1388 [2009]. Dāstān-hāye Bar’aks. Tehran: Negah. [In Persian].
Shohani, A and Sara, H. 1397 [2018]. “Barrasi-e Vojoh-e Ta’sir-e Fazāye Majāzi bar Zabān va Adabiyāt-e Fārsi-e Mo’āser.” Zabān va Adab-e Fārsi. 71 (237), 75-101. [In Persian].
Zaltash, H and Farid, P and Narges, M. 1402 [2023]. “Adabiyāt-e Electronic va Dāstānhā-e Web-mehvār-e Chand-vajhi.” Naqd-e Zabān va Adabiyāt-e Khāreji. 20 (30), 13-36. [In Persian].

کلیدواژه‌ها [English]

  • Printed Literature
  • Digital/Electronic Literature
  • Contemporary Literature
  • Multimodal Discourse Analysis
  • Reading and Teaching Literature
آزادمنش، علی. (1398). سیری در ادبیات معاصر ایران، تهران: دانش‌پرور.
ابدالی، علی. (1388). «سکوت بره‌ها». وبلاگ علی ابدالی، تاریخ دریافت: 03/03/1404: http://derrida.blogfa.com/?p=2
ابدالی، علی. (1389). «کاباره». وبگاه علی ابدالی، تاریخ دریافت: 03/03/1404: http://www.aliabdali.com/piano.html
اکو، اومبرتو و کریر، ژان-کلود. (1400). از کتاب رهایی نداریم، ترجمة مهستی بحرینی. تهران: نیلوفر.
امین، سیدحسن. (1384). ادبیات معاصر ایران، تهران: دایره‌المعارف ایران‌شناسی.
پنجه‌ای، مزدک. (1403). ادبیات در وضعیت متاورس: صدای پای دگرگونی در شعر معاصر، رشت: دوات معاصر.
تودوروف، تزوتان. (1394). ادبیات در مخاطره، ترجمة محمدمهدی شجاعی. تهران: ماهی.
حاج‌سیدجوادی، حسن. (1382). بررسی و تحقیق در ادبیات معاصر ایران، تهران: گروه پژوهشگران ایران.
حافظ‌نیا، محمدرضا. (1398). جغرافیای سیاسیِ فضای مجازی، تهران: سمت.
حاکمی، اسماعیل. (1402). ادبیات معاصر ایران، تهران: اساطیر.
حیدری گوران، فرهاد. (1387). نفس‌تنگی، تهران: آگه.
خاتمی، احمد. (1401). نگاهی به ادبیات معاصر ایران، تهران: علم.
خردمندپور، مسعود، و آباد، فرزانه. (1398). آشنایی با ادبیات معاصر، دزفول: دارالمؤمنین.
خطیری، زینب. (1403). شش گفتار ادبی در ادبیات معاصر، تهران: استاد شهریار.
ذالتاش، هانیه و پروانه، فرید و منتخبی بخت‌ور، نرگس. (1402). «ادبیات الکترونیک و داستان‌های وب‌محور چندوجهی». نقد زبان و ادبیات خارجی، 20(30)، 36-13. https://doi.org/10.48308/clls.2023.103674
رحیمیان، هرمز. (1399). آشنایی با ادبیات معاصر ایران، تهران: دانشگاه پیام نور.
رضی، احمد. (1404). روش‌ها و مهارت‌های تحقیق در ادبیات و مرجع‌شناسی (ویراست سوم)، تهران: فاطمی.
سعادت، اسماعیل (سرپرست). (1400). ادبیات معاصر ایران، به اهتمام فرزانه رشیدی. تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
شاهرودی، افشین. (1394). عشق و جنگ: شعرهای دیداری، تهران: بامداد نو.
شمیسا، سیروس. (1390). راه‌نمای ادبیات معاصر: شرح و تحلیل گزیدۀ شعر نو فارسی، تهران: میترا.
شوهانی، علی‌رضا، و حسینی، سارا. (1397). «بررسی وجوه تأثیر فضای مجازی بر زبان و ادبیات فارسیِ معاصر». زبان و ادب فارسی، 71(237): 101-75.
https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.22517979.1397.71.237.6.9
صادقی، لیلا. (1381الف). اگه اون لیلاست، پس من کی‌ام؟!، تهران: آوام‌سرا.
صادقی، لیلا. (1381ب). وقتم کن که بگذرم، تهران: نیلوفر.
صادقی، لیلا. (1388). داستان‌های برعکس، تهران: نگاه.
صداقت‌پیام، مهدی (گزینش و ترجمه). (1399). ادبیات الکترونیک (مجموعۀ مقالات)، تهران: سمت.
صلواتی، عبدالله. (1400). تحول معرفت‌شناختیِ فضای مجازی، تهران: سمت.
عبادیان، محمود. (1387). درآمدی بر ادبیات معاصر ایران، تهران: مروارید.
عظیمی، کاظم. (1403). «بررسی تطبیقیِ ادبیات تعاملی و پیشروان آن در ادبیات معاصر غربی و عربی». مجلۀ علمی انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی، 20(73): 213-188. https://doi.org/10.22034/iaall.2025.444808.2886
غفاری، محمد. (1396). «بررسی تطبیقیِ دو رویکرد تحلیلی و اروپایی در فلسفۀ ادبیات، با دفاعیه‌ای از فلسفۀ تحلیلیِ ادبیات». نقد ادبی، 10(38): 40-20.
غفاری، محمد. (1404). «ادبیات، معرفت، و زیست اخلاقی در عصر پسامدرن». نگاه نو، 35(145): 21-30.
فهیم‌نیا، فاطمه و فهیمی‌فر، سپیده. (1396). کتاب الکترونیک: توسعه و کاربردها، تهران: سمت.
کریم‌زاده، عبدالله. (1398). شناخت گفتمانیِ فضای مجازی: خوانش‌هایی تازه از دیجیتالیشدن فرهنگ و ترجمه براساس چرخش‌های علوم انسانی، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
لینکن، شری لی. (1397). یادگیری ادبی: آموزش و یادگیری ادبیات در دانشگاه، ترجمة فؤاد مولودی. تهران: سمت.
مرادی، فرشاد. (1397). پژوهشی در ادبیات معاصر فارسی، سنندج: نالی.
مصطفی‌نژاد، علی و حاجی زاده، مهین و غیبی، عبدالاحد و کریم‌زاده، عبدالله. (1402). «ادبیات دیجیتال در ایران و کشورهای عربی: تحلیل تطبیقیِ نمونه‌هایی از آثار». کاوش‌نامۀ ادبیات تطبیقی، 13(3): 176-153. https://doi.org/10.22126/jccl.2022.7048.2321
هِیلز، اِن. کاترین. (1399). «ادبیات الکترونیک چیست؟». ادبیات الکترونیک (مجموعۀ مقالات)، گزینش و ترجمة مهدی صداقت‌پیام. تهران: سمت. 3-41.
Agathocleous, T. & Dean, A. C. (2003). Teaching literature: A companion, New York: Palgrave Macmillan.
Aristotle. (2009). The Nicomachean ethics, (Trans.) D. Ross. (Ed.) L. Brown. Oxford and New York: Oxford University Press.
Boyeston, J. (2017). “Games and e-literature”. Retronuke, Mega Cat Studios. Retrieved on May 04, 2023 from: https://retronuke.com/games-and-e-literature/
Bunnin, N., & Yu, Jiyuan. (2004). The Blackwell dictionary of Western philosophy, Oxford: Blackwell Publishing Ltd.
Chambers, E. & Marshall, G. (2006). Teaching and learning English literature, London: SAGE Publications.
Culler, J. (2002). Structuralist poetics: Structuralism, linguistics, and the study of literature, London and New York: Routledge.
Gibbons, A. (2012). Multimodality, cognition, and experimental literature, London and New York: Routledge.
Gupta, S. (2012). Contemporary literature: The basics, London and New York: Routledge.
Hallet, W. (2018). “Reading multimodal fiction: A methodological approach”. Anglistik: International Journal of English Studies, 29(1), 25-40.
Hewings, A., et al. (Eds.). (2016). Futures for English studies: Teaching language, literature, and creative writing in higher education, New York: Palgrave Macmillan.
Jewitt, C. (Ed.). (2009). The Routledge handbook of multimodal analysis, London and New York: Routledge.
Jewitt, C. & Bezemer, J. & O’Halloran, K. (2016). Introducing multimodality, London and New York: Routledge.
Kim, S., et al. (2018). Gamification in learning and education: Enjoy learning like gaming, Cham: Springer.
Kress, G. (2010). Multimodality: A social-semiotic approach to contemporary communication, London and New York: Routledge.
Kress, G. & van Leeuwen, T. (2021). Reading images: The grammar of visual design, (3rd ed.). London and New York: Routledge.
Mantzaris, Th. (2024). Multimodal poetics in contemporary fiction: Design and experimentation in North and Central American texts, New York: Palgrave Macmillan.
Nanquette, L. (2021a). “Contemporary Persian literature and digital humanities”. In Persian literature as world literature, (Eds.) M. Abedinifard & O. Azadibougar & A. Vafa. New York: Bloomsbury. 69-84.
Nanquette, L. (2021b). Iranian literature after the Islamic revolution: Production and circulation in Iran and the world, Edinburgh: Edinburgh University Press.
Nørgaard, N. (2019). Multimodal stylistics of the novel: More than words, London and New York: Routledge.
O'Halloran, K. L. (Ed.). (2004). Multimodal discourse analysis: Systemic-functional perspectives, London and New York: Continuum.
Olsen, S. H. (2005). “The concept of literature: An institutional account”. In From text to literature: New analytic and pragmatic approaches, (Eds.) S. H. Olsen & A. Pettersson. Basingstoke: Palgrave Macmillan. 11-35.
O’Sullivan, J. (2019). Towards a digital poetics: Electronic literature & literary games, New York: Palgrave Macmillan.
Parks, G. (2022). Before your eyes, Skybound Games. Retrievable from: https://store.steampowered.com/app/1082430/Before_Your_Eyes/
Raja, M. A., et al. (Eds.). (2013). Critical pedagogy and global literature: Worldly teaching, New York: Palgrave Macmillan.
Richards, J. C., & Rodgers, T. S. (2014). Approaches and methods in language teaching, (3rd ed.). Cambridge: Cambridge University Press.
Royce, T. D. & Bowcher, W. L. (Eds.). (2007). New directions in the analysis of multimodal discourse, Mahwah and London: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
Schwarz, D. R. (2008). In defense of reading: Teaching literature in the twenty-first century. Oxford: Blackwell Publishing.
Veldt, L. I. (2022). [About Graham Parks’s] Before your eyes. Electronic Literature Directory, Retrieved on May 04, 2023 from: https://directory.eliterature.org/individual-work/5421
Wardrip-Fruin, N. (2013). “Reading digital literature: Surface, data, interaction, and expressive processing”. In A companion to digital literary studies, (Eds.) R. Siemens and S. Schreibman. Oxford: Blackwell Publishing Ltd. 163-182.
Williams, N. (2011). Contemporary poetry, Edinburgh: Edinburgh University Press.
Yang, Sh., & Li, L. (2016). “Evolving digital library and library digitization”. In Emerging Technologies for Librarians: A practical approach in innovation, (Eds.) Sh. Q. Yang & L. Li. Amsterdam: Chandos Publishing. 69-102.