زمانمندی نشانه‌ها و هرمنوتیک بی‌پایان:

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، ایران

چکیده

جستار حاضر به واکاوی نسبتِ پیچیده و درهم‌تنیدۀ نشانه و معنا در سپهر فلسفۀ مدرن اختصاص دارد و در این میان، تبارشناسیِ نظام‌های تأویلی در منظومۀ فکریِ میشل فوکو را در کانون توجه خود قرار می‌دهد. نگارنده از رهگذر تحلیل مفهومی و تطبیقی آرای نیچه، فروید و مارکس، به شناسایی سه زمان‌مندی متمایز در کارکرد نشانه‌ها و سازوکارهای تأویل روی می‌آورد: زمانِ انقضا در نظامِ نشانه‌ایِ کلاسیک، زمانِ خطی در دیالکتیک مارکسی، و زمانِ دوری در هرمنوتیک مدرن. با ردیابی گسست تاریخی از نشانه‌های «خیرخواه» در قرن شانزدهم به نشانه‌های «بدخواه» در دوران مدرن، فوکو نشان می‌دهد که این سه متفکر نه صرفاً در تکثیر نشانه‌ها، بلکه در دگرگونیِ بنیادینِ ماهیت هستی‌شناختی نشانه سهم داشته‌اند. جستار پیش رو نشان می‌دهد که فوکو در برابر هرمنوتیک مدرن ـ که تقدمِ تأویل بر نشانه را مفروض می‌گیرد ـ چه موضعی دارد. در این بستر تعلیقِ بی‌پایان معنا، امتناع از دستیابی به خاستگاهی ثابت، و پیوند درهم‌تنیدۀ درون‌بود و برون‌بود را به‌مثابۀ مؤلفه‌های بنیادینِ اندیشۀ مدرن بررسی و تحلیل می‌شود و روشن می‌شود که به موجب «هرمنوتیک ظن- که فوکو آن را به اندیشمندان مذکور منتسب می‌کند- هر تأویل، خود تأویلِ تأویلی دیگر است و در این میان، نشانه در وضعیتی ناپایدار، سیال و موقّت به سر می‌برد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Temporality of Signs and the Endless Hermeneutics:

نویسنده [English]

  • Masoud Algooneh Juneghani
Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]

This essay is dedicated to exploring the intricate and intertwined relationship between signs and meaning within the realm of modern philosophy, with a particular focus on the genealogy of interpretive systems in Michel Foucault's intellectual framework. Through conceptual and comparative analysis of the ideas of Nietzsche, Freud, and Marx, the author identifies three distinct temporalities in the functioning of signs and mechanisms of interpretation: the expiration time in classical sign systems, the linear time in Marxist dialectics, and the cyclic time in modern hermeneutics. By tracing the historical shift from "benevolent" signs of the sixteenth century to "malevolent" signs in the modern era, Foucault reveals that these three thinkers have contributed not merely to the proliferation of signs but also to the fundamental transformation of the ontological nature of signs. The present essay demonstrates Foucault's stance against modern hermeneutics, which presupposes the primacy of interpretation over signs. Within this framework, the essay examines and analyzes the endless suspension of meaning, the refusal to achieve a fixed origin, and the intertwined relationship between immanence and transcendence as fundamental components of modern thought. It elucidates how, according to the hermeneutics of suspicion—which Foucault attributes to the aforementioned thinkers—every interpretation is itself an interpretation of another interpretation, rendering the sign in a state of instability, fluidity, and temporariness.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Foucault
  • Sign-Meaning
  • Interpretation
  • Genealogy
  • Hermeneutics