تحلیل داستان خسرو و بهرام چوبین شاهنامه بر اساس مربع ایدئولوژیک ون دایک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران.

2 استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران.

چکیده

الگوی مربع‌ایدئولوژیک یکی ازابداعات ون دایک در حوزه تحلیل گفتمان انتقادی است. براساس این الگو، نهادهای قدرت در مقام گروه خودی، از چهار اصل برای تحمیل ایدئولوژی و پوشاندن چهره حقیقت استفاده می کنند: بیان صفات مثبت گروه خودی، بیان صفات منفی گروه دیگری، تأکیدزدایی از صفات منفی خودی و تأکیدزدایی از صفات مثبت دیگری. در این پژوهش، روایت شاهنامه از داستان بهرام چوبین و خسرو پرویز با تاکید بر بخش مجادله کلامی تحلیل شده است. یافته‌ها نشان می دهد که گروه قدرت (خسرو) از تکنیک‌های مانند قیاس، سفسطه، طفره و ابهام، اغراق و نمایشی سازی و استعاره‌سازی برای خودنمودی مثبت و دیگرنمودی منفی بهره برده است. خسرو درمقام نماینده گروه فرادست با اتکا به عناصرسلطه‌گری ایدئولوژیک مانند نژاد و دین بر نکات مثبت خود تاکید دارد و خطاهای خود را انکار می کند، از سویی با برجسته‌سازی نکات منفی کارنامه بهرام، سعی در نادیده گرفتن شایستگی‌های او دارد. یافته‌ها نشان می دهد که تدوین‌گران اصلی این روایت با برجسته‌سازی صفات منفی بهرام ،کمرنگ‌سازی خطاهای خسرو، عدم رعایت نظام نوبت‌گیری در مکالمه و اختصاص فرصت دفاع بیشتر به خسرو ، در پیشبرد داستان به نفع گروه قدرت کوشیده‌اند. فردوسی نیز در مقام روایتگر متاخر این داستان با تدوین‌گران اصلی همسوست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of the story of Khosrow and Bahram Chobin in the Shahnameh based on Van Dijk's ideological square

نویسندگان [English]

  • rasul heydari 1
  • mohammad khosravi shakib 2
1 ,Assistant professor, Department of Persian Language and Literature, Lorestan University, Khorram Abad, Iran
2 Professor, Department of Persian Language and Literature , Lorestan University, Khorram Abad, Iran
چکیده [English]

The ideological square model is one of Van Dijk’s innovations in the field of critical discourse analysis. According to this model, power institutions, as a self-group, use four principles to impose ideology and cover up the truth: expressing the positive attributes of the self-group, expressing the negative attributes of another group, de-emphasizing the negative attributes of the self, and de-emphasizing the positive attributes of the other. In this study, the Shahnameh narrative of the story of Bahram Chobin and Khosrow Parviz is analyzed with an emphasis on the verbal argument part. According to this study, the power group (Khosrow) has used techniques such as analogy, sophistry, evasion and ambiguity, exaggeration and dramatization, metaphorization, threat and enticement, deception, and questioning for positive self-representation and negative other-representation. As a representative of the upper class, Khosrow, relying on elements of ideological domination such as race, religion, and hereditary kingship, emphasizes his positive points and denies his mistakes. On the other hand, he tries to ignore Bahram's merits by highlighting the negative points of his function. The findings show that the main compilers of this narrative have tried to advance the story in his favor and the power group in various ways, such as highlighting Bahram's negative traits, downplaying Khosrow's mistakes, not respecting the turn-taking system, and allocating more time to Khosrow during the debate to prove himself. Ferdowsi, as a later narrator of this story, is also consistent with the main compilers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Shahnameh
  • Khosrow Parviz
  • Bahram Choubin
  • ideological square
  • Van Dijk