پایان بی‌پایان: بازخوانی وقت تقصیر از محمدرضا کاتب براساس نظریه داستان فرانک کرمود

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران

چکیده

این مقاله با بهره‌گیری از نظریه داستان فرانک کرمود، به‌ویژه تمایز بنیادین او میان کرونوس (زمان خطی، بی‌معنا و تکراری) و کایروس (لحظه بحران و معنا)، به تحلیل رمان وقت تقصیر نوشته محمدرضا کاتب می‌پردازد. کرمود بر این باور است که انسان‌ها برای غلبه بر بی‌معنایی زمان، روایت‌هایی منسجم خلق می‌کنند تا به زندگی ساختار، معنا و هویت ببخشند. اما در جهان معاصر، به‌ویژه در بافت‌هایی سرشار از خشونت و بحران ساختاری دائمی، این امکان روایت‌سازی به‌شدت تضعیف می‌شود. وقت تقصیر نمونه‌ای برجسته از چنین جهانی است: شخصیت‌ها و روایت‌ها در حالت تعلیق و تکه‌تکه زیست می‌کنند و فاقد آغاز و پایان قطعی‌اند. شکنجه و رنج نه به‌عنوان لحظات بحرانی، بلکه به‌مثابه بخشی از چرخه‌ای بی‌پایان و بی‌معنا عمل می‌کنند. حکومت در رمان، با تحمیل بحران و خشونت مداوم، هر امکان کایروسی را از شخصیت‌ها می‌گیرد و آنها را در کرونوس بی‌انتها محبوس می‌سازد. این تحلیل نشان می‌دهد که سلطه بحران دائمی و فروپاشی روایت و هویت، ساختار رمان و تجربه وجودی شخصیت‌ها را شکل می‌دهد؛ به‌گونه‌ای که آنها قادر به خلق داستانی یکپارچه و معنادار از خویشتن نیستند و در چرخه‌ای از رنج و بی‌معنایی گرفتار مانده‌اند. تصویر نسناس‌ها و هویت‌های درحال فروپاشی، بازنمایی پارادایم آخرالزمانی و پست‌مدرن است که در آن نه امید به آغاز وجود دارد و نه چشم‌اندازی به پایان. در نتیجه، وقت تقصیر با فروپاشی روایت و تعلیق دائمی معنا، نقدی رادیکال بر وضعیت انسان معاصر ارائه می‌دهد و ادبیات را به ابزاری برای فهم و نقد شرایط بحران‌زده و بی‌ثبات عصر حاضر بدل می‌سازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Endless End: Rereading the Vaght-e Taghsir by Mohammad Reza Kateb Based on Frank Kermode's Theory of Fiction

نویسنده [English]

  • Tohid Teymouri
Assistant Professor of English Language and Literature, Faculty of Humanities, University of Zanjan, Zanjan, Iran
چکیده [English]

This article analyzes Vaght-e Taghsir by Mohammadreza Kateb through Frank Kermode’s theory of fiction, focusing on his distinction between Chronos—linear, meaningless, repetitive time—and Kairos—moments of crisis and significance. Kermode argues that humans create coherent narratives to impose order on temporal chaos, granting life structure, meaning, and identity. In the contemporary world, particularly under conditions of perpetual violence and structural crisis, this meaning-making is severely undermined. Vaght-e Taghsir exemplifies such a world: characters and narratives remain suspended in fragmented states without clear beginnings or endings. Torture and suffering, stripped of transformative potential, become part of an endless, meaningless cycle. The government enforces a paradigm of permanent crisis, systematically erasing kairotic moments and trapping characters in interminable Chronos. This analysis reveals how the collapse of narrative and identity shapes both the novel’s structure and the existential reality of its characters. In this world, they fail to craft meaningful self-narratives, remaining imprisoned within cycles of suffering and futility. The depiction of Nesnas—hybrid, half-human figures—and identities in constant flux embodies an apocalyptic and postmodern paradigm with no hope for renewal or conclusion. Ultimately, Vaght-e Taghsir uses its dismantling of narrative and perpetual suspension of meaning to stage a radical critique of the contemporary human condition. By portraying a society in which meaning-making is impossible and crisis is normalized, Kateb’s novel transforms literature into a lens for examining and challenging the instability, fragmentation, and chronic crises of our age.

کلیدواژه‌ها [English]

  • In Media Res
  • Chronos and Kairos
  • Crisis
  • Apocalypse
  • Postmodernism