تحلیل دستوری-روایی داستان «معصوم اول»: نگاهی به گواه‌نمایی، وجهیت و کانون‌نمایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهید بهشتی،‌ تهران، ایران

چکیده

شناسایی ویژگی‌های زبانی داستان، گام مهمی در روایت‌شناسی داستان است. این امر در بررسی آثار نویسندگانی چون گلشیری که مواجهه‌ای نسبتاً آگاهانه با زبان داشته‌اند و تکنیک‌های زبانی مختلفی را آزموده‌اند، اهمیتی دوچندان می‌یابد. پژوهش حاضر با بررسی زبان داستان «معصوم اول»، در پی پاسخ‌گویی به این پرسش است که زبان این داستان تا چه اندازه در خدمت‌رسانی روایی توفیق داشته است. گرچه پژوهشگران مختلفی به نقد آثار گلشیری پرداخته‌اند؛ اما بررسی‌های زبانی در میان پژوهش‌ها کاملاً مغفول بوده است. این در حالی است که گلشیری عملی‌ترین راه نقد داستان را پرداختن به زبان نویسنده می‌داند. مهم‌ترین عنصر روایی در داستان «معصوم اول»، راوی هم‌داستان آن است که شخصیت کانونی داستان (از نوع درونی) نیز هست. عدم اعتبار روایت، گسست‌های روایی، تناقض‌گویی‌های مکرر، تفسیرهای ذهنی و برساخته در کلام او مکرراً دیده می‌شود که نقش زبان در بازنمایی این ویژگی‌ها در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می‌دهد که گلشیری از سه مقوله دستوری عمده یعنی گواه‌‌نمایی و وجهیت و کانون‌نمایی تقابلی در این داستان استفاده کرده است. مصادیق کاربرد این مقولات دستوری به‌تفکیک با شواهد متنوع در این مقاله نشان داده شده و نحوه استفاده نویسنده از این ویژگی‌ها در خدمت بازنمایی روایت نامعتبر، گسست روایی و ساخت صدای تقابلی راوی تبیین شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Syntactic-narrative analysis of "Portrait of an Innocent: 1": A look at evidentiality, modality, and focus marking

نویسندگان [English]

  • Mona Valipour 1
  • Seyedeh Fatemeh Hoseini 2
1 Assistant professor of Persian language and literature, Shahid Beheshti university, Tehran, Iran
2 MA in Persian language and literature, Shahid Beheshti university, Tehran, Iran
چکیده [English]

Identifying the linguistic features of a story is a crucial step in its narratological analysis. This becomes especially important when examining the works of authors like Golshiri, who engage consciously with language and experiment with various linguistic techniques. By analyzing the language of the story "Portrait of an Innocent: 1", the present study seeks to answer the question: to what extent does the language of this story serve its narrative function? Although various researchers have critiqued Golshiri's works, linguistic analysis has been largely neglected in these studies. This is notable given that Golshiri considered the most practical way to critique a story to be through an examination of the author's use of language. The most significant narrative element in "Portrait of an Innocent: 1" is the homodiegetic narrator, who is also the focalized character. This study explores how unreliability, narrative breaks, contradictions, and subjective or fictitious interpretations frequently appear in the narrator’s speech, and how language plays a key role in conveying these features. The results show that Golshiri employs three major grammatical categories—evidentiality, modality, and focus marking—throughout the story. Examples of these categories are presented and analyzed in the article to demonstrate how they function in constructing an unreliable narrative voice, signaling narrative breaks, and shaping the contrastive identity of the narrator.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Linguistic criticism
  • grammar
  • unreliable narrator
  • Houshang Golshiri
  • Persian fiction