آیچل، ج. 1380. «خوانش در فراسوی معنا». ترجمه ا. حری. زیباشناخت، (5): 247-256.
اکو، ا. 1368. «تأویل و تاویل افراطی». هرمنوتیک مدرن (مجموعه مقالات)، ترجمه ب. احمدی، م. مهاجر و م. نبوی. تهران: نشر مرکز. 267- 320.
بل، ج. 1394. طرح و ساختار رمان، ترجمه م. سلیمانی، تهران: سوره مهر.
خدایی، ن. 1388. «نقدی بر نظریههای هرمنوتیک ادبی». پژوهش ادبیات معاصر جهان، (52): 49-64.
دستغیب، ع. 1357. نقد آثار هدایت، تهران: مرکز نشر سپهر.
رحیمی، ف. 1390. «جایگاه متن، مؤلف، خواننده از دیدگاه امبرتو اکو». ادبپژوهی، (18): 125-144.
سلدن، رامان، ویدوسن، پیتر. 1392. راهنمای نظریه ادبی معاصر، ترجمه ع. مخبر، تهران: طرح نو.
سوسور، ف. 1389. دوره عمومی زبانشناسی. ترجمه ک. صفوی. تهران: هرمس.
شقاقی، م. 1390. «جستاری در رویکرد دیالکتیکی به خواندن». تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، (68): 25-50.
قربانی، م. 1372. نقد و تفسیر آثار هدایت، تهران: نشر ژرف.
مهاجر، م. و نبوی، م. 1393. به سوی زبانشناسی شعر، تهران: آگه.
هدایت، ج. 1381: سه قطره خون؛ نقدها و نظرها، متن داستان، ترجمه انگلیسی داستان، تهران: نشر چشمه.
Barthes. R. 1971. "Réflexions sur un manuel", In Doubrovsky, S. et Todorov, T. L'enseignement de la littérature, Paris: De Boeck/Duculot, 64-71.
Burgos, M. 1994. "La lecture des adolescents: identification et interprétation". L'Ecole des letters 1er cycle, (12-13): 37-40.
Danto, A. 1964. "The Artworld". The Journal of Philosiphy, 61)19): 571-584.
Derrida, J. 1967. L'écriture et la difference. Paris: Seuil.
Dufay, J.L. 1994. Stéréotype et lecture, Liege: Mardaga.
_________. 1999. "Les nouvelles approches didactiques facilent-t-elles acces des éleves a la literature?". Francais aujourd'ui-hors série, lectures, literatures, enseignements, Actes du 11em congres de l'AFEF: 89-102.
Dumortier, J-L. 2001a. "La lecture littéraire: pour et contre". Education Formation, (262): 35-60.
Fairclough, N. 2001. "The dialectics of discourse", Textus 14(2): 231-242.
Falardeau, E. 2003. "Compréhension et interpretation: Deux composante complémentaire de la lecture littéraire". Revue des Sciences de l'éducation, 29(3): 673-694.
Fish, S. 1981. "Why no one's afraid of Wolfgang Iser". Diacritics:A Review of Contemporary Criticism, 11(1): 2-13.
Genette, G. 1966. Figures II, Paris: Seuil.
Gervais, B. 1993. A l'écoute de la lecture, Montréal: VLB.
_______. 1998. Lecture littéraire et explorations en literature américaine, Montréal: XYZ éditeur.
Goldenstein, J.P. 1990. Entrée en littérature, Paris: Hachette.
Iser, W. 1980. "Interaction between text & reader". In S. Suleiman et I. Crosman (ed.). The Reader in the Text, Princeton: PUP.
Jouve, V. 1993. La lecture, Paris: Hachette Livre.
Lafarge, C. 1983. La valeur littéraire. Paris: Fayard.
Lahire, B. 1993. La raison des plus faibles. Ecritures domestiques et lectures en milieu populaires. Lille: Presses Universitaires de Lille.
Langlade, G & Fourtanier, M-G. 2007. "La question du sujet-lecteur en didactique da la lecture littéraire". Falardeau, E, La didactique du francais: les voies actuelles de la recherché, Québec: Presses de l"Universiré Laval: 101-123.
Noël-Gaudereault, M (dir.). 1997. Didactique de la literature; Bilan et Perspectives, Montréal: Nuit Blanche.
Picard, M. 1984. "La lecture comme jeu", Poétiques, (58): 253-273.
Privat, J-M. 1993. "L'institution des lecture". Pratiques, (80): 7-34.
Rastier, F. 2001. Arts et sciences du text, Paris: PUF.
Reuter, Y. 1996. " La lecture littéraire: Eléments de definition". Le Francais aujourd'hui, (112): 65-71.
Riffaterre, M. 1983. Sémiotique de la Poésie, Paris: Seuil.
Rorty, R. 1992. "The pragmatist's progress". In Eco. U, Interpretation & Overinterpretation, Cambridge: CUP.