از تربیت (Erziehung) به فرهنگ (Bildung) در تجربۀ مدرنیته نزد صادق هدایت (جامعه‌شناسی شکل‌نگارِ تجربۀ زمان در بوف کور)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

2 دانشیار جامعه‌شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

چکیده

مدرنیسم فرهنگی صادق هدایت به تکوین سوژگی‌ای فرهیختار می‌انجامد که می‌توان گفت، مایۀ جامعه‌شناسی تاریخیِ تجربۀ مدرنیته در ایران است. با رجوع به تجربۀ ادبی هدایت به تفاوت مفهومی بین Bildung و Erziehung پی می‌بریم، به اینکه Bildung نزد او از مواجهۀ انتقادی با ایدئولوژی شکل می‌گیرد و Erziehung نیز برای او نوعی باریک‌اندیشی انتقادی‌ست که از خلال درگیری با «دیگری» به فرهیختگی می‌رسد. ناکارکردنِ پارادایم حسانیِ مدرنیتۀ ایرانی اما کنشی‌ست اجتماعی که تنها با کُدگشاییِ زمان آن ممکن است و از این روست که فرم روایی بوف کور چنین آشفته می‌شود. اگر می‌خواهیم از تجربۀ مدرنیتۀ هدایت بگوییم و این معنی را در بوف کور بیابیم، راهی نیست غیر از جُستنِ واقعیت‌پذیریِ «جُز-من» و «دیگری» در این رمان. هدایت در بوف کور با تعلیق بازنماییِ ایدئولوژی‌ها و قالب‌گونه‌های ذهنی، به تصویرپردازی واقعیتی می‌نشیند که در محاق رفته است. و روشی که به فراخورِ این دقیقه پیش می‌رود، باری، منظومه است. در بوف کور تربیتِ کوچگرانه از پیِ توجه به مکان‌ها شکل می‌گیرد، از مواجهۀ واپس‌نگرانه با خاطره‌ها، و نیروهای پویایی که قادرند تغییراتی در توسعۀ سوبژکتیویته ایجاد کنند. بوف کور شرح ساختمندِ بی‌نظمیِ تجربۀ مدرن در ایران است؛ نقشۀ راهِ دگرستانی که به هند می‌رسد، «دیگری»ای که می‌توان گفت در جوف «خود»ی حضور دارد؛ در مقام یک وعده.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

From Erziehung to Bildung: Sadegh Hedayat’s Experience of Modernity (A Figurational Sociological Reading of Temporality in The Blind Owl)

نویسندگان [English]

  • Hadi Qolipur 1
  • Mohammad Mahdi Rahmati 2
  • Hamid Ebadollahi-Chanzanaq 2
1 Ph. D. Student in Sociology, University of Guilan, Rasht, Iran
2 Associate Professor in Sociology, University of Guilan, Rasht, Iran
چکیده [English]

Sadegh Hedayat’s cultural modernism formulates an enlightened subjectivity, which founts the historical sociology’s experience of modernity in Iran. His literary experience conceptually differentiates Erziehung and Bildung. For him, a critical encounter with ideology forms Bildung, while Erziehung is subtle thinking informed by an encounter with an-other. Debilitating the sensorial paradigm of Iranian modernity is a social action that is only possible through a decoding of its temporality, all of which explains the chaotic narrative form of The Blind Owl. Investigating Hedayat’s experience is only possible through the non-I and other realisations in The Blind Owl. By suspending the ideological representations and mental structures, Hedayat represents a waned reality. In The Blind Owl, attention to places, recollection of memories, and dynamic forces that affect subjectivity and inform a migrative nurture. The Blind Owl is the structured explication of the chaotic experience of modernity in Iran. It is the roadmap of a heterotopia which leads to India, or an other within the self – as a promise.
 
Extended Abstract
1.Introduction
Contrary to his Critical Social Theory, Theodor Adorno’s theory of education explores horizons in accordance with conceptual patterns. Sadegh Hedayat’s cultural modernism formulates an enlightened subjectivity, which founts the historical sociology’s experience of modernity in Iran. His works echo receptivity toward a true Bildung. For him, Erzienhung, affected by the intellectual society and the experience of living in Europe and India, is conducive to the formation of Bildung. This notion had negative denotations for Hedayat: what are the things that obstruct the subject’s process of addressing the truly hush-hushed cultural notions and keep him from contemplating on the mechanisms of cultural industries and their traumatising consequences? Where does that flawless Erziehung, which informs Hedayat’s Bildung, come from? 
2. Methodology
In Walter Benjamin’s The Arcades Project, the cultural fragments, identified as “a world of mysterious kinships,” are philosophical ideas that are arranged in cannons which include experimental, material, and historical phenomena. One can only fully understand Benjamin’s approach by referring to the Montage-séquence. He introduces the fragmented and interrupted characteristics of the experience of modernity which include shock, struggle, and unpredictability. The nature of a canon, Benjamin argues, is reciprocally connected to the representation of the truth of modernity, which is fragmented and defaced.
3. Theoretical Framework
Bildung, for Adorno, is not a supra-social phenomenon that goes beyond all institutions and social actions. In other words, the representation of the “objective spirit” is in accordance with the sociological structures which, in turn, impact society’s sensitivity in understanding the “objective spirit” and receptiveness toward the world. For Adorno, Bildung is interconnected with society’s material reproduction, which is against the Idealist tradition, on the one hand, and is not confined by society on the other. In this respect, Bildung is to open the eyes to the objective world of meanings that go beyond the patriotic confines of the mind.
4. Discussion and Analysis
Hedayat’s pedagogical motive that relies on his subjectivity is affected by an identifiable and definite Erziehung: the experience of living in Iran, India, and Europe. Hedayat’s Bildung consists of three parts: a critical encounter with the societal structures which, he believed, would confuse the understanding of the “objective spirit” (culture); his internalisation of the said “soul” in the education process; and encountering the half-education ideologies. In this respect, Hedadyat’s global citizenship is influenced by the identification of human rights in language and native culture (from “below”). In The Blind Owl, the cultural objects become “autonomous.” Meanwhile, Hedayat remains objective in critically encountering the ideologies. He contemplates on half-education and turns to the traditional Bildung forms. To question the origin of Hedayat’s Bildung involves a contextualised sociological debate. His route must be rediscovered in accordance with his imagination in fragmenting the temporality of The Blind Owl and the images which presuppose an-other. It is in this respect that the sociology of the experience of modernity must learn from Hedayat’s Erziehung.
5. Conclusion
Hedayat’s roadmap of heterotopia leads to India – an-other and a non-I, both of which are within the “self.” In other words, it is a heterotopia within a “self” which carries its “other.” As far as a fulfilled self, in the identity paradigm, is concerned, Eastern and Western cultural encounter produces a problematised self which is paradoxical by nature. By incorporating the momentary recollection of an-other, Hedayat obfuscates the self and creates a suspended system in the middle ground, which is only possible through art. In this respect, recalling a temporal element in an-other’s system vitalises another space.
Bibliography 
Adorno, T. W. 2007. Minima Moralia: Reflections on a Damaged Life. Edmund, J (trans.). Verso.
Basterra, G. 2004. Seductions of Fate: Tragic Subjectivity, Ethics, Politics. Palgrave.
Bowie, A. 2013. Adorno and the Ends of Philosophy. Polity.
Curren, R. 2003. A Companion to the Philosophy of Education. Wiley-Blackwell.
Kotsko, A. Carlo, S. 2017. Agamben’s Philosophical Lineage, Edinburgh University Press.
Lewis, T. E. 2020. Walter Benjamin’s Antifascist Education: From Riddles to Radio. State University of New York.
Lewis, T. E. 2023. Educational Potentialities: Collected Talks on Revolutionary Education, Aesthetics, and Organisation. Iskra Books.
Lowy, M. 2017. Redemption and Utopia, Jewish Libertarian Thought in Central Europe: A Study in Elective Affinity. Hope, H (trans.). Verso.
Semetsky, I. 2008. Nomadic Education: Variations on a Theme by Deleuze and Guattari. Brill Academic Pub.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Hedayat
  • The Experience of Modernity
  • Bildung
  • Erziehung
  • The Blind Owl
  • India
آل‌احمد، جلال. (1357). هفت مقاله، تهران: رواق.
آمریکس، کارل. (1398). ایده‌آلیسم آلمانی؛ راهنمای کیمبریج، ترجمۀ حسن مرتضوی. تهران: علمی و فرهنگی.
اردبیلی، محمدمهدی. (1399). «بیلدونگ: ریشه‌ها، کارکردها و دلالت‌ها». متافیزیک، (29)، 1-13.
اسحاق‌پور، یوسف. (1380). بر مزار صادق هدایت، ترجمۀ باقر پرهام. تهران: آگه.
اسحاق‌پور، یوسف. (1397). مینیاتور ایرانی، رنگ‌های نور: آینه و باغ، ترجمۀ جمشید ارجمند. تهران: دمان.
ایگلتون، تری (1398). ایدئولوژی زیبایی‌شناسی، ترجمۀ مجید اخگر. تهران: بیدگل.
آرنت، هانا. (1394). انسان‌ها در عصر ظلمت، ترجمۀ مهدی خلجی. واشنگتن: توانا.
آگامبن، جورجو. (1394). نشانگر همۀ چیزها، ترجمۀ علی فردوسی. تهران: دیبایه.
براهنی، رضا. (1368). کیمیا و خاک، تهران: مرغ‌آمین.
پرستش، شهرام. (1390). روایت نابودی ناب؛ تحلیل بوردیویی بوف کور در میدان ادبی ایران، تهران: ثالث.
جهانبگلو، رامین. (1384). بین گذشته و آینده، تهران: نی.
دل‌زنده، سیامک. (1399). تحولات تصویری هنر ایران؛ بررسی انتقادی، تهران: نظر.
صنعتی، محمد. (1380). صادق هدایت و هراس از مرگ، تهران: مرکز.
کتیرایی، محمود. (1349). کتاب صادق هدایت، تهران: اشرفی-فرزین.
کراسنوف، لری. (1401). درآمدی بر پدیدارشناسی روح هگل، ترجمۀ حسین مافی‌مقدم و مصطفی محمددوست، تهران: نقد فرهنگ.
کریمی‌حکاک، احمد. (1398). بود و نمود سخن: متن ادبی، بافتار اجتماعی و تاریخ ادبیات، تهران: نامگ.
گلشیری، هوشنگ. (1378). باغ در باغ، تهران: نیلوفر.
مسکوب، شاهرخ. (1394). «یک طرح تحقیق». مجلۀ اندیشۀ پویا، شمارۀ 42.
میلانی، عباس. (1387)، تجدد و تجددستیزی در ایران، تهران: اختران.
نجفی، صالح. (1398). «پارادوکس‌های مینیاتور ایرانی». روزنامۀ شرق، شمارۀ 3513.
نفیسی، آذر. (1369). «دریافتی از بوف کور». ماهنامۀ کلک، شمارۀ 1.
نیکبخت، محمود. (1395)، بوطیقای بوف کور، تهران: گمان.
هدایت، صادق. (1356). بوف کور، تهران: جاویدان.
Adorno T. W. (1990). Über Walter Benjamin, Frankfurt: a. M.
Adorno T. W. & et al. (1969). Der Positivismusstreit in der deutschen Soziologie, Frankfurt: a. M.
Basterra, G. (2004). Seductions of Fate: Tragic Subjectivity, Ethics, Politics, Palgrave.
Beiser, F. C. (2003). Romanticism, A Companion to the Philosophy of Education, (Ed.) R. Curren. Blackwell. 130-143.
Benjamin W. (1991). Gesammelte Schriften, Bd. I-VII. Frankfurt: a. M.
Bogue, R. (2004). “Search, Swim and See: Deleuze’s Apprenticeship”. in Signs and Pedagogy of Images, (Ed.) I. Semetsky. Nomadic Education. Brill. 1-17.
Bowie, A. (2013). Adorno and the Ends of Philosophy, Polity.
Cole, D. R. (2004). “Deleuze and the Narrative forms of Educational Otherness”. Nomadic Education, (Ed.) I. Semetsky. Brill. 17-35.
Curren, Randall (2003), A Companion to the Philosophy of Education, Wiley-Blackwell.
Deleuze, G. (1987). Dialogues (with Claire Parnet), (Trans.) H. Tomlinson & G. Burchell. New York: Columbia University Press.
Deleuze, G. (1994). Difference and Repetition, (Trans.) P. Patton. New York: Columbia University Press.
Deleuze, G. (1995). Negotiations 1972–1990, (Trans.) M. Joughin. New York: Columbia University Press.
Frisby, D. (1986). Society, Tavistock.
Katouzian, H. (2008). Sadeq Hedayat; His work and his wondrous world, Routledge.
Kivela, A. (2012). “From Immanuel Kant to Johann Gottlieb Fichte – Concept of Education and German Idelaism”. Theories of Bildung and Growth, Sense Publishers. 59-87.
Kotsko, A. & Salzani, C. (2017). Agamben's Philosophical Lineage, Edinburgh University Press.
Kracauer, S. (2004). From Caligari to Hitler: A Psychological History of the German Film, Princton University Press.
Lewis, T.E. (2020). Walter Benjamin's Antifascist Education: From Riddles to Radio, State University of New York.
Lewis, T.E. (2023). Educational Potentialities: Collected Talks on Revolutionary Education, Aesthetics, and Organization, Iskra Books.
Lowy, M. (2017). Redemption and Utopia, Jewish Libertarian Thought in Central Europe; A Study in Elective Affinity, Trans. H. Heaney. Verso.
Macdonald, I. (2019). What Would Be Different, Figures of Possibility in Adorno, Stanford University Press.
Mele, V. (2004). Walter Benjamin’s Figurative Sociology, Stockholm.
Müller-Doohm, S. (2009). Adorno: A Biography, Translated by Rodney Livingstone, Polity. Malden, USA.
Semetsky, I. (2008). Nomadic Education: Variations on a Theme by Deleuze and Guattari, Rotterdam, Taipei: Brill Academic Pub.
Siljander, P & Kivela, A. & Sutinen, A. (2012). Theories of Bildung and Growth, Connections and Controversies Between Continental Educational Thinking and American Pragmatism, Springer.
Stojanov, K. (2006). Bildung und Anerkennung; Soziale Voraussetzungen von Selbst-Entwicklung und Welt-Erschließung, Vs Verlag.
Tacussel, P. (1986). “The city, the Player: Walter Benjamin and the Origin of Figurative Sociology”. Sage Journals, (Trans.) R. Scott Walker. 34 (134), 45-72.