طبقه‌بندی تصویرهای بخش پهلوانی شاهنامه بر پایه‌ نظریه تصویرشناسی ادبی محمدرضا شفیعی کدکنی و نظریه سینمایی ژیل دلوز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان وادببات فارسی، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.

2 دانشیار زبان وادببات فارسی، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر دسته‌بندی تصویرهای بخش پهلوانی شاهنامه برپایه دو دیدگاه ادبی و سینمایی است. آراء محمدرضا شفیعی کدکنی از تصویر در شعر فارسی و نظریه ژیل دلوز در خوانش سینما و فیلم. وجه مشترک در هر دو نظرگاه وجود حرکت و زمان در تصویر است. دو مقوله حرکت و زمان، امکان بازیابی هویت تصویر را فراهم می‌سازد. در پژوهش حاضر، حرکت و زمان دو عنصر بنیادین در تحلیل سینمایی تصویرهای بخش پهلوانی شاهنامه است. جستار پیش رو که از حیث روش پژوهش بر بنیان مطالعات بینارشته‌ای و به شیوه تطبیقی ـ تحلیلی سامان یافته است، با بهره‌گیری از یک نظریه ادبی و یک نظریه سینمایی مدرن به طبقه بندی دیگری از تصویرهای شاهنامه دست یافته است. براین اساس انواع تصویر عبارتند از 1) بلاغت ـ مبنا. 2) روایت ـ مبنا. 3) زبان ـ مبنا. 4) کنش ـ مبنا. 5) گفت و گو ـ مبنا. دسته‌بندی این تصویرها در دو گروه بر پایه دو عنصر حرکت و زمان دست‌آورد نهایی جستار پیش روست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Classification of the images of the Pahlavi part of the Shahnameh Based on the theory of literary imagery of Mohammad Reza Shafii Kadkani and the cinematic theory of Gilles Deleuze

نویسندگان [English]

  • Zahra Norania 1
  • Ebrahim Mohammadi 2
  • AKBAR Shayan seresht 2
1 Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Birjand University, Iran.
2 Department of persian language and Literature, university of Birjand.
چکیده [English]

The purpose of the current research is to categorize the images of the Shahnameh Pahlavi section based on two literary and cinematic perspectives: Mohammadreza Shafiei Kodkani's views on image in Persian poetry and Gilles Deleuze's theory in cinema and film reading. The common denominator in both viewpoints is the presence of movement and time in the image. The two categories of movement and time provide the possibility to recover the identity of the image. In the present research, movement and time are two fundamental elements in the cinematic analysis of the images of the Shahnameh's Pahlavi section. In terms of the research method, the present essay is organized on the basis of interdisciplinary studies and in a comparative-analytical way, by using a literary theory and a modern cinematic theory, it has achieved another classification of the images of the Shahnameh. Therefore, the types of images are 1) Rhetoric - based. 2) Narrative - basis. 3) language - base. 4) action -base. 5) dialogue - base. The classification of these images into two groups based on the two elements of movement and the time of the final achievement of the search is proposed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Literary criticism، Shahnameh , Shafi'
  • I Kadkani, Gilles Deleuze, image