هم‌عرضی رمان برۀ گمشدۀ راعی با سرشت متکثر مدرنیته

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار زبان و ادبیات فارسی، گروه مطالعات ادبی پژوهشکدۀ تحقیق و توسعۀ علوم انسانی(سازمان سمت)، تهران، ایران.

2 دانش آموختۀ دکتری رشتۀ جامعه‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

چکیده

در گذار از جهان قدیم به جهان جدید، بر مبنای دو انگارۀ «گسست» و «پیوست» دو روایت کلان شکل گرفت. انگارۀ گسست، جهان جدید را فرایند عقلانی شدن و گذار از سنت می‌دانست؛ اما از دل آن سویه‌هایی ناسازگار همچون «رمانتیسم و نوستالژی و نیهیلیسم» زاده شد که میل به رجعت داشتند و ایدۀ شکاف‌نایافتگی جهان قدیم را ارج می‌نهادند. انگارۀ پیوست نیز امتداد و گسترش سنت‌های الهیاتی و فرهنگی در مدرنیته، و پیوستار آنها را برجسته می‌کرد. با کنار هم نشاندن این دو انگاره و سویه‌های مختلف آنها، سرشت متکثر و پاشان مدرنیته و تجربه‌های مختلف و متناقض آن را بهتر می‌توان درک کرد. هر چند تکثر و تناقض‌های درونی مدرنیته را در مدرنیتۀ ایرانی نیز می‌توان یافت، اما بازنمایی آن را در داستان فارسی کمتر شاهد هستیم. رمان برۀ گمشدۀ راعی از هوشنگ گلشیری، برخلاف عمدۀ آثار داستانی سنت‌گریز یا سنت‌گرای دهۀ چهل و پنجاه، نمونه‌ای کم‌نظیر از ادراک پاشان مدرنیته را عرضه می‌دارد و حامل حداکثر آگاهی ممکن از این مقوله در دهۀ پنجاه است. گلشیری در این رمان در پی ستایش یا نفی جهان قدیم و جهان جدید نیست بلکه روایتی انتقادی، توأمان و اندیشمندانه از دیالکتیک جذب/دفع گذشته و اکنون را عرضه می‌دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The parallelism of the novel "The Lost Lamb of Ra'i" with the pluralistic nature of modernity

نویسندگان [English]

  • Foad Moloodi 1
  • Mohammad Hedayati 2
1 Assistant Professor of Persian Language and Literature, Literary Studies Department, Institute for Research and Development in the Humanities (SAMT). Tehran, Iran.
2 Phd in Social Sciense, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

In the transition from the old world to the new world, two grand narratives were formed based on the concepts of "break" and "connection". The idea of discontinuity considered the new world as a process of rationalization and transition from tradition; But incompatible strains such as "romanticism, nostalgia, and nihilism" were born. The attachment concept also highlighted the extension and expansion of theological and cultural traditions in modernity, and their continuity. By juxtaposing these two concepts and their different strains, the pluralistic nature of modernity and its different and contradictory experiences can be better understood. Although the multiplicity and inner contradictions of modernity can be found in Iranian modernity as well, we rarely see its representation in Persian fiction. The novel "The Lost Lamb of Ra'i" by Houshang Golshiri, unlike most traditionalist fiction works of the 40s and 50s, offers a rare example of Plural understanding of modernity and carries the maximum possible awareness of this category in the 50s. In this novel, Golshiri does not seek to praise or negate the old world and the new world, but presents a critical, coherent and thoughtful account of the dialectic of attraction/repulsion of the past and the present.

کلیدواژه‌ها [English]

  • modernity
  • discontinuity
  • connection
  • pluralism. The Lost Lamb of Ra'؛ i