بازخوانی انتقادی سنّتِ تحلیل معرفت‌شناختی نماد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

دیدگاه‌های متفاوتی برای تبیین نماد، معنا و ارزش آن، سازوکارِ درونی آن و اهمیّت وجودی یا معرفتی آن وجود دارد. از این میان، سنّت تحلیل‌ هستی‌شناختی و سنّت تحلیل‌ معرفت‌شناختی اهمیّت ویژه‌ای دارند. دیدگاه نخست در جستار مستقلی واکاوی شده است، و بنابراین جُستار حاضر صرفاً متوجه جنبه‌های معرفت‌شناختی نماد است. در تحلیل معرفت‌شناختی، بررسی روش‌ها و مبانی بنیادیِ مطالعۀ نماد، ضمن قول به وجوه معرفتیِ «هم‌تراز» یا «ناهم‌تراز» در زبان علم و زبان هنر میسر می‌شود. بر این اساس، مقاله پیش رو کوشیده است ضمن پرداختن به سنّت تحلیل معرفت‌شناختی نماد، روشن سازد الف) نماد به موجب چه استدلال‌هایی حاملِ بار معنایی و ارزشی است، ب) تفکیک یا اختلاطِ زبان علم و زبان هنر چگونه تبیین ما را در باب نماد دگرگون خواهد کرد. بنابراین، پژوهش حاضر ضمن بازخوانی انتقادی سنّت تحلیلِ معرفت‌شناختی نماد، می‌کوشد پاسخی روشن به این پرسش به دست دهد که در سنّت مذکور نسبت به مفهوم، جایگاه و کارکردِ نماد چه دیدگاه‌هایی اتخاذ شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A critical analysis of the tradition of epistemological analysis of the symbol

نویسنده [English]

  • Masoud Algooneh Juneghani
Persian Language and literature department, University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]

There are different views to explain the symbol, its meaning and value, its internal mechanism and its ontological or epistemological significance. Among these, the tradition of ontological analysis and the tradition of epistemological analysis are particularly important. The first view has been analyzed in an independent essay; therefore the present essay is only concerned with the epistemological aspects of the symbol. In the epistemological analysis, it is possible to examine the methods and fundamentals of studying the symbol, through asserting on the the equal/ unequal epistemological aspects of the language of science and the language of art. Based on this, the following article is to clarify the tradition of epistemological analysis of the symbol so as to clarify a) according to which arguments the symbol is saturated with meaning and value, and b) how does the separation or integration of the language of science and the language of art explain the nature of the symbol. Therefore, the current research, while critically rereading the tradition of epistemological analysis of the symbol, tries to give a clear answer to the question of what point of view has been adopted in the mentioned tradition regarding the concept, position and function of the symbol.

کلیدواژه‌ها [English]

  • symbol
  • the language of science
  • the language of art
  • ontological analysis of symbol
  • epistemological analysis of symbol