رویکرد بوم-زن‌مداری روایت‌شناختی به «روز اسبریزی» از بیژن نجدی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی، دانشگاه اراک، اراک، ایران.

چکیده

این مقاله، داستان «روز اسب‌ریزی» را از منظر نقد بوم-زن‌مداری مبتنی بر روایت‌شناسی تحلیل می‌کند. مسأله اصلی، چگونگی بازنمایی سرکوب زنان و طبیعت در ساختار مردسالارانه از طریق روایت‌پردازی نجدی است. پرسش‌های اصلی تحقیق عبارتند از: چگونه نجدی با استفاده از تکنیک‌های روایت‌شناسی همبستگی میان زنان و طبیعت را به تصویر می‌کشد؟ چگونه این روش‌ها، به بررسی ساختار قدرت در جامعه فئودالی و قبیله‌ای کمک می‌کنند؟ اهداف این مطالعه شامل بررسی نحوه استفاده نجدی از تکنیک‌های روایت‌شناسی برای برجسته‌سازی سرکوب همزمان زنان و طبیعت و تحلیل ژرف روابط قدرت مردسالارانه در جامعه سنتی است. اهمیت موضوع در این است که داستان نجدی می‌تواند به عنوان نمونه‌ای از ادبیات زن-بوم‌مداری ایرانی شناخته شود که به تفکر و آگاهی‌بخشی در مورد مسائل زنان و محیط‌زیست در بافتار فرهنگی ایران کمک می‌کند. روش تحقیق شامل تحلیل کیفی متن داستان با استفاده از رویکرد زن-بوم‌مداری و روایت‌شناسی است. اینکه چگونه همبستگی زنان با طبیعت از رهگذر صدای اسب و آسیه بازنمایی می‌شود و چگونه نجدی از زبان شاعرانه و تصاویر نمادین برای نشان دادن ارتباط عاطفی و هویتی بین اسب و آسیه بهره می‌گیرد. نتایج نشان می‌دهد نجدی با دادن صدای اول‌شخص به اسب و نمایش داستان از دیدگاه آن، ساختار مردسالارانه روستا را به چالش می‌کشد. فرار اسب و آسیه و سپس به دام افتادن و تحریف هویت اسب، نماد سرکوب ناپایدار و اجتناب‌ناپذیر زنان در جامعه مردسالارانه است. این مطالعه نشان می‌دهد روابط قدرت در این بافتارها عمیقاً ریشه‌دار بوده و تلاش برای فرار از آن‌ها معمولاً ناکام می‌ماند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Narratological -Ecofeminist Approach to “The Day of Horse-Falling” by B. Najdi

نویسنده [English]

  • Abolfazl Horri
Associate Professor of English Language and Literature, Arak University, Arak, Iran
چکیده [English]

This article examines Bijan Najdi's story "The Day of Horse-Falling" through ecofeminist criticism and narratology. It explores how Najdi's narrative portrays the oppression of women and nature within a patriarchal framework. The study addresses key questions: How does Najdi use narratological techniques to show the link between women and nature? How do these methods reveal power structures in feudal and tribal societies? The objectives are to analyze Najdi's use of narrative techniques to highlight the simultaneous oppression of women and nature, and to explore the depth of patriarchal power relations in traditional society. This study underscores the significance of Najdi's story as an example of Iranian ecofeminist literature, contributing to awareness of women's and environmental issues in Iran's cultural context. The research involves a qualitative analysis of the story using ecofeminist and narratological approaches. It demonstrates how the solidarity between women and nature is portrayed through the perspectives of the horse and Asieh. Additionally, it examines Najdi's use of poetic language and symbolic imagery to depict their emotional and identity connections. The findings reveal that Najdi challenges the patriarchal village structure by giving the horse a first-person voice, presenting the story from its perspective. The escape of the horse and Asieh, followed by the horse's capture and identity distortion, symbolizes the persistent oppression of women in a patriarchal society. The study shows

کلیدواژه‌ها [English]

  • Eco-feminism
  • Narratology
  • Nature
  • Femininity
  • Identity distortion