بررسی فضای زندان در حبسیه‌های خاقانی براساس نظریۀ هانری لوفور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

2 دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

10.22124/naqd.2024.27667.2586

چکیده

مسئلۀ اساسی در پژوهش حاضر، نحوۀ بازنمایی فضای زندان در حبسیه‌های خاقانی است که با هدف شناخت رابطۀ دیالکیتک سه‌گانۀ فضای ادراک‌شده، فضای تصوّرشده، و فضای زیست‌شده براساس نظریۀ تولید فضای هانری لوفور انجام شده است. روش تحقیق توصیفی، تحلیلی و بر مبنای اسناد کتابخانه‌ای است و یافته‌ها نشان می‌دهد که در فضای ادراک‌شده که مبتنی بر سنت پدیدارشناسی و دیدگاه انتقادی است، شاعر با مواجهۀ تنانه به درک جدیدی از فضای مادی زندان رسیده، سازوکار پنهان قدرت را باز می‌شناساند. در فضای تصوّرشده که مبتنی بر دانش نهادینه‌شده از سوی گفتمان قدرت است، شاعر به مثابه سوژه به شناختی از فضا می‌رسد که حاصل اندیشۀ جبری است. همچنین دسترسی گروه‌های مختلف به قدرت و نقش آن‌ها در حبس خاقانی آشکار می‌شود. در فضای زیست‌شده که مبتنی بر مقاومتی پنهان در برابر گفتمان قدرت است، شاعر به کمک تخیّل خود و با تکیه بر جهان ممکنات و همچنین با بهره‌گیری از تعابیر شاعرانه فضایی متفاوت خلق می‌کند که نسبت مادی با فضای حقیقی زندان ندارد، بلکه صرفاً معنایی آرمانی به آن اضافه می‌کند. نتایج پژوهش حاکی از آن است فضای مادی زندان، گفتمان قدرت و شاعر زندانی به مثابه سوژۀ کنشگر در شکل‌گیری فضای زندان در حبسیه‌های خاقانی نقش دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Study of Khaqani’s Prison Poems based on Henri Lefebvre’s Theory

نویسندگان [English]

  • Fariba Hakimian 1
  • Mahdi Nikmanesh 2
1 Department of Persian language and literature, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The present paper explores the representation of prison space in Khaqani’s prison poems, examining the dialectical relationship between perceived, imagined, and lived spaces through the lens of Henri Lefebvre's theory of ‘production of space’. This descriptive and analytical research, grounded in a review of library documents, reveals that the poet, informed by phenomenological and critical perspectives, has developed a new understanding of the material space of the prison by confronting the veil and recognizing the hidden mechanisms of power. In the imagined space, shaped by the institutionalized knowledge enforced by the discourse of power, the poet as a subject emerges in a cognitive space resulted by compulsory thinking. Furthermore, access to power by different groups and their roles in Khaqani prison become apparent. In the lived space, which is based on hidden resistance against the discourse of power, the poet creates a different space with the help of their imagination, relying on the world of possibilities and using poetic expressions, which does not have a material relation to the real prison space, but merely adds an idealistic meaning to it. The research findings suggest that the physical prison space, the dominant power discourse, and the imprisoned poet as an active agent collectively shape the prison environment in Khaqani’s prison poems.

کلیدواژه‌ها [English]

  • production of space
  • prison poems
  • Khaqani
  • Henri Lefebvre