نظریۀ نشانه‌معناشناختی تن و جان برگرفته از اندیشۀ مولانا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استاد رشته زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده

تنِ ما پراکنده و متعدد است. ما درون زمان و مکان حرکت میکنیم و تنِ ما این حرکت را کنترل می‌کند، همچنین تنِ ما مرز بین ما و دیگری است و ما را از دیگری متمایز می‌کند. از سویی تن مانند پرده‌ای است که مانع ارتباط ما با جهان‌های کیفی می‌شود ؛ از سوی دیگر همین تن به دلیل عادت، تکرار و روزمرگی ما را در تقابل با جهان جوهری قرار می‌دهد. حالا اگر تن بخواهد از محدودیتهای کمی و مادی خارج شود باید استعلا پیدا کند. تنِ استعلا یافته تنی است که با جوهری از هستی پیوند می‌یابد که نتیجۀ آن خلق وجودی است که بر اساس اندیشه‌های مولانا «جان» نامیده می‌شود. همین جان می‌تواند در مرتبه‌ای بالاتر و پس از یکی شدن با ذات هستی در امتزاج با کل جهان هستی قرار گرفته و با «جانان» یکی شود. چگونه تن می‌تواند از خود عبور کند و در پیوند با جان قرار گیرد؟ هدف ازاین جستار تبیین نظریۀ نشانه‌معناشناختی تن و جان بر اساس اندیشه‌های مولانا است. دست‌آورد اصلی این پژوهش این است که تن با عبور از کمیت‌های محدود کنندۀ مادی، زمان و مکان فیزیکی را پشت سر می‌گذارد. در واقع، تن به درجۀ ناب حضور در هستی دست یافته و علت اصلی این امر تبدیل تنِ کنشی به تنِ رخدادی است. تنِ رخدادی تنی حادث است که سبب استعلای سوژه از طریق پیوند او با جان می‌شود. جان از هر نوع محدودیت زمانی و مکانی فارغ است و وجه جوهری حضور را نمایان می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

On the semiotic theory of body and metabody (Jan) based on Rumi’s thoughts

نویسنده [English]

  • Hamidreza Shairi
Professor of french language, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Our body is scattered and numerous. We move through time, and our bodies control this movement. In line, our body is the border between us and the other. On the other hand, the body hinders our connection with the qualitative and pure worlds. Now, suppose the body wants to get out of quantitative and material limitations. In that case, it must be able to move beyond itself and achieve a form of presence in existence with its transcendence that prevents it from any spatio-temporal constraint. The transcended body is the one that connects with the essence of existence whose result is the creation of existence, which is called "metabody" according to Rumi's thoughts. The same metabody can be in a higher order and after becoming one with the essence of existence; it can be combined with the whole universe and become one with "Janaan". How can the body transcend itself and be connected to the metabody? This study aims to explain the semiotic theory of body and metabody (Jan) based on Rumi's thoughts. The findings revealed that the body leaves time and physical space behind by passing through the limiting material quantities. The body has reached the pure degree of presence in existence, and the main reason for this is the transformation of the action body into the event body. The event body transcends the subject through his connection with the metabody. Life is free from any kind of time and place constraints and shows the essence of presence.

کلیدواژه‌ها [English]

  • semiotic
  • body
  • metabody
  • action body
  • event body