A Comparative Analysis of Birds as Archetypes in the World Literature: A Jungian study of Selected Poems by Attar, Coleridge, and Agbemabiese

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 Ph.D. Candidate, Department of Foreign Languages and Linguistics, Shiraz University, Shiraz, Iran.

2 Associate Professor, Department of Foreign Languages and Linguistics, Shiraz University, Shiraz, Iran

چکیده

World literature investigates literary works that circulate beyond their cultures and demonstrates what like-but-unlike is. It considers a certain motif and sees how it represents its cultural aspects. . The Jungian archetype of the bird is the common thread that has been analyzed in this comparative study. Bird’s flight sheds light on metaphysical ascendance and transcendence. Moreover, the bird archetype conveys meanings associated with death, rebirth, awareness, consciousness, enlightenment, and wisdom. This article compares the archetype of birds in the poetry of Attar’s The Conference of the Birds (1177), Coleridge’s The Rime of the Ancient Mariner (1992), and Agbemabiese’s “Sankofa” (2008). The reason for such a choice is that, although they belong to different ages and literary heritages, all three portray a journey toward an individual’s Self-perfection.  These poets utilize the bird archetype to manifest how Simurgh, Albatross, and Sankofa, reveal their archetypal meanings in Persian, English, and African cultures. By a comparative method based on Jung’s archetypal “process of individuation”, the bird is a uniting archetype, that represents the “Self” in Jung’s terminology. Binding the poetry of these nations demonstrates that through a self-realization journey, the individual can achieve perfection or become one with the whole.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

تحلیل تطبیقی کهن الگوی پرندگان در ادبیات جهان: بررسی اشعار منتخب عطار، کالریج، و اگبی مبایس از منظر روانشناسی یونگ

نویسندگان [English]

  • نگار سروری ستوده 1
  • سمیرا ساسانی 2
1 دانشجوی دکتری زبان‌های خارجی و زبان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2 دانشیار زبان‌های خارجی و زبان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
چکیده [English]

ادبیات جهان در مورد آثار ادبی که فراتر از فرهنگ بومی جریان می یابند، تحقیق می‌کند و آنچه که همزمان مشابه و فاقد شباهت به نظر می‌رسد را نمایش می‌دهد. ادبیات جهان، یک بنمایه مشخص را مورد مطالعه قرار داده و چگونگی نمودهای فرهنگی‌اش را تصویر می کند. کهن‌الگو‌ی پرنده یونگ، آن وجه مشترکی است که در این بررسی تطبیقی مورد تحلیل قرار گرفته است. پروازِ پرنده، صعود و تعالی متافیزیکی را آشکار می‌کند. به علاوه،کهن‌الگوی پرنده معانی دیگری همچون مرگ، تولدِ ثانوی، بیداری، آگاهی، روشن‌ضمیری و معرفت را نیز دربرمی‌گیرد. این مقاله به بررسی و تطبیقِ کهن‌الگوی پرنده در اثر منظوم منطق‌الطیر (1971) عطار، منظومه دریانورد کهن (1992) کالریج، و شعر «سانکوفا» (2008) اگبی‌مِبایس می‌پردازد. دلیل چنین گزینشی این است که، با وجودی که این آثار به اعصار و میراث ادبی مختلفی تعلق دارند، اما هر سه سفری در جهت کمال فرد را به تصویر می‌کشند. این شعرا، با استفاده از کهن-الگوی پرنده، معانی کهن‌الگویی سیمرغ، آلباتروس و سانکوفا را به ترتیب در فرهنگ‌های ایرانی، انگلیسی و آفریقایی آشکار می‌کنند. پرنده، کهن‌الگوی متحد‌کننده‌ای است که از طریق روش تطبیقی و بر اساس «فرآیند فردیتِ» کهن‌الگویی یونگ، نمایان‌گر کهن‌الگوی "خود" (سلف)، در واژگان تخصصی یونگ است. با پیوند اشعار این ملل، کهن‌الگوی پرنده، به وسیله سفری خودشناسانه، مسیرکمال جویی، تعالی، و وحدت انسان با کل، را نشان می‌دهد.

کلیدواژه‌ها [English]

  • یونگ
  • کهن‌الگوی پرنده
  • فرآیند فردیت
  • ادبیات تطبیقی
  • ادبیات جهان
Agbemabiese, Padmore Enyonam. “Sankofa.” The Smell of Exile. Indiana: Xlibris Corporation, 2008, p. 35.
Armstrong, Edward A. “The Crane Dance in East and West.” Antiquity, Vol. 17, No. 66, 1943, pp. 71-76.
Attar, Farid ud-Din. The Conference of the Birds: Mantiq ut-Tair: A Philosophical Religious Poem in Prose. Translated by C. S. Nott, Berkeley: Shambala, 1971.
Beckwith, Martha Warren. Hawaiian Mythology. Honolulu, HI: University of Hawaii Press, 1970.
Beer, Robert. Encyclopedia of Tibetan Symbols and Motifs. Chicago, IL: Serindia, 2004.
Coleridge, Samuel Taylor. The Rime of the Ancient Mariner. New York: Dover Publications, 1992.
Creed, Howard. “The Rime of the Ancient Mariner: A Reading.” English Journal, Vol. 49, No. 4, 1960, pp. 215-228.
Damrosch, David. What Is World Literature?. Princeton University Press: Princeton, New Jersey, UK, 2003.
Dobie, Ann B. Theory into Practice: An Introduction to Literary Criticism, Wadsworth: Cengage Learning, 2012.
Du Bois, William Edward Burghardt. The Souls of Black Folk. New York, venel, NJ: Gramercy Books; 1994.
Esmi, Roya and Habib Shahbazi Shiran. “Comparative Study of Symbolic Motifs of Peacock and Simurgh in Selected Historical Monuments of the Safavid Period in Ardabil and Isfahan Cities (Iran).” Gazi University Journal of Science, Vol. 35, No. 3, 2022, pp. 776-791.
Fang-fang Xing and Hua Yan. “The Images in The Rime of the Ancient Mariner.” Journal of Literature and Art Studies, Vol. 7, No. 6, 2017, pp. 675-678.
Jacobi, Jolande. Complex/Archetype/Symbol in the Psychology of C. G. Jung. London and New York: Routledge, Taylor and Francis Group, 1959.
Johan, Irmawati Marwoto. “Bird Symbolism in Persian Mysticism Poetry.” International Review of Humanities Studies, Vol. 4, No. 2, 2019, pp. 695-716.
Joseph, D. Brian and Richard D. Janda. The Handbook of Historical Linguistics. Hoboken, New Jersey, US: Wiley-Blackwell, 2008.
Jost, Francois. Introduction to Comparative Literature. Indianapolis and New York: Pegasus, 1974.
Jung, Carl Gustav. “Aion: Researchers into the Phenomenology of the Self.” Translated by R. F. C. Hull, The Collected Works of C. G. Jung, Vol. 2, pt. 2, 2nd ed., edited by H. Read et al., London: UK: Routledge, 1951.
Jung, Carl Gustav. Black Books. New York. London: Philemon Foundation and W.W. Norton & Company, 2020.
Jung, Carl Gustav. Letters of C. G. Jung: Volume 2, 1951-1961. London: Routledge, 1976.
Jung, Carl Gustav. Psychology and Religion. London, UK: Yale University Press, 1938.
Jung, Carl Gustav. Symbols of Transformation: An Analysis of the Prelude to a Case of Schizophrenia, Vol. 2, New York: Harper and Brothers, 1962.
Jung, Carl Gustav. Synchronicity. Translated by R. Hull, Princeton, NJ: Princeton University Press, 1973.
Jung, Carl Gustav. The Red Book: Liver Novus. New York, London: W.W. Norton & Company, 2009.
Kwarteng, Appiah Kubi. “The Sankofa Bird and Reflection.” Journal of Applied Christian Leadership, Vol. 10, No. 1, 2016, pp. 60-69.
Martin, Laura C. The Folklore of Birds. Old Saybrook, CT: Globe Pequot, 1993.
Moreman, M. Christopher. “On the Relationship between Birds and Spirits of the Dead.” Society and Animals, Vol. 22, No. 5, 2014, pp. 1-22.
Pollard, John. Birds in Greek Life and Myth. Plymouth, UK: Thames and Hudson, 1977.
Prawer, Siegbert Salomon. Comparative Literary Studies: An Introduction. London: Duckworth, 1973.
Rowan, John. Subpersonalities: The People Inside Us. London: Routledge, 2015.
Rowell, Charles H. “Coleridge’s Symbolic Albatross.” CLA Journal, Vol. 6, No. 2, 1962, pp. 133-135.
Rowland, Beryl. Birds with Human Souls: A Guide to Bird Symbolism. Knoxville, TN: University of Tennessee Press, 1978.
Rumi, Jalal al-Din and Coleman Barks. The Essential Rumi. New Jersey: Castle Books, 1997.
Schmidt, Martin. “Individuation and the Self.” SAP: The Society of Analytical Psychology, 2023, www.thesap.org.uk/articles-on-Jungian-psychology-2/about-analysis-and-therapy/individuation
Shams, Parisa and Farideh Pourgiv. “The Mariner’s Way of Individuation: An Insight into the Jungian Principle of Acausality.” International Journal of Transpersonal Studies, Vol. 34, No. 1, 2015, pp. 45-54.
Slater, Jennifer. “Sankofa – the Need to Turn Back to Move Forward: Addressing Reconstruction Challenges that Face Africa and South Africa Today.” Studia Historiae Ecclesiasticae, Vol. 45, No. 1, 2019, pp. 1-24.
Tate, Peter. Flights of Fancy: Birds in Myth, Legend and Superstition. New York: Delacorte, 2007.
Thorlby, Anthony. Yearbook of Comparative and General Literature 17. Indiana University Press, 1968.
Tyson, Lois. Critical Theory Today: A User Friendly Guide. New York: Routledge, 2006.
Waterbury, Florance. Bird-Deities in China. Ascona, Switzerland: Artibus Asiae, 1952.