A Comparative Analysis of Birds as Archetypes in the World Literature: A Jungian study of Selected Poems by Attar, Coleridge, and Agbemabiese

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

بخش زبانهای خارجی و زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

چکیده

تحلیل تطبیقی کهن‌الگوی پرندگان در ادبیات جهان
بررسی اشعار منتخب عطار، کالریج و اَگبی‌مِبایس از منظر روانشناسی یونگ


ادبیات جهان به روی آثار ادبی که ورای فرهنگ خود گردش می‌کنند، تحقیق می‌کند و آنچه که در عین حال مشابه-اما-بی‌شباهت به نظر می‌رسد را نمایش می‌دهد. ادبیات جهان، یک موتیفِ مشخص را مورد مطالعه قرار داده و چگونگی نمودهای فرهنگی‌اش را نمایش می‌دهد. کهن‌الگو‌ی پرنده یونگ، آن وجه مشترکی است که در این بررسی تطبیقی مورد تحلیل قرار گرفته است. پروازِ پرنده، صعود و تعالی متافیزیکال را آشکار می‌کند. بعلاوه،کهن‌الگوی پرنده معانی دیگری همچون مرگ، تولدِ ثانوی، بیداری، آگاهی، روشن‌ضمیری و معرفت را نیز دربرمی‌گیرد. این مقاله به بررسی و تطبیقِ کهن‌الگوی پرنده در اثر منظوم منطق‌الطیر (1971) عطار، منظومه دریانورد کهن (1992) کالریج، و شعر «سانکوفا» (2008) اگبی‌مِبایس می‌پردازد. دلیل چنین گزینشی این است که، با وجودی که این آثار به اعصار و میراث ادبی مختلفی تعلق دارند، لیکن هر سه آنها سفری در جهت کمال فرد را به تصویر می‌کشند. این شعرا، با استفاده از کهن-الگوی پرنده، معانی کهم‌الگویی سیمرغ، آلباتروس و سانکوفا را به ترتیب در فرهنگ‌های ایرانی، انگلیسی و آفریقایی آشکار می‌کنند. پرنده، کهن‌الگوی متحد‌کننده‌ای است که از طریق متد تطبیقی و بر اساس «فرآیند فردیتِ» کهن‌الگویی یونگ، نمایان‌گر کهن‌الگوی "خود" (سلف)، در واژگان تخصصی یونگ است. با پیوند اشعار این ملل، کهن‌الگوی پرنده، به وسیله سفری خودشناسانه، نحوه کامل شدن، تعالی،کمال و وحدت انسان با کل، را نشان می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Comparative Analysis of Birds as Archetypes in the World Literature: A Jungian study of Selected Poems by Attar, Coleridge, and Agbemabiese

نویسندگان [English]

  • Negar Soroori Sotoodeh
  • Samira Sasani
Department of Foreign Languages and Linguistics, School of Literature and Humanities, Shiraz University, Shiraz, Iran
چکیده [English]

World literature investigates literary works that circulate beyond their cultures and demonstrates what like-but-unlike is. It considers a certain motif and sees how it represents its cultural aspects. The Jungian archetype of the bird is the common thread that has analyzed in this comparative study. Bird’s flight sheds light on metaphysical ascendance and transcendence. Moreover, bird archetype conveys meanings associated with death, rebirth, awareness, consciousness, enlightenment, and wisdom. This article compares the archetype of birds in the poetry of Attar’s The Conference of the Birds (1177), Coleridge’s The Rime of the Ancient Mariner (1992), and Agbemabiese’s “Sankofa” (2008). The reason for such choice is that, although they belong to different ages and literary heritages, all the three portray a journey toward individual’s Self-perfection. These poets utilize the bird archetype to manifest how Simurgh, Albatross and Sankofa, reveal their archetypal meanings respectively in Persian, English and African cultures. By a comparative method based on Jung’s archetypal “process of individuation”, the bird is a uniting archetype, represents the “Self” in Jung’s terminology. Binding the poetry of these nations, it demonstrates that through a self-realization journey, the individual can achieve perfection or become one with the whole.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Jung
  • bird’s archetype
  • individuation
  • comparative literature
  • world literature