The Violence and the Problem of Ungrievability in Mehdi Yazdanikhorram’s Khoon khordeh: A Butlerian Study

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشکده علوم انسانی- دانشگاه علوم و تحقیقات

چکیده

یک اصطلاح جدید در فلسفه ظهور کرد که پس از چندین جنگ بزرگ، پاندمی و سپس تبعات آنها، بیشتر مورد استفاده قرار گرفت، سوگ پذیری. سوگواری ماحصل مرگ است و مرگ وقتی معنا پیدا میکند که پیش از آن، زندگی در کار بوده. سوالی که باتلر مطرح میکند از این قرار است: "چه کسی انسان تلقی میشود؟ زندگی چه کسانی، به واقع زندگی است؟ و زندگی سوگ پذیر کدام است؟ (باتلر، 2004) این خوانش باتلری از مفهوم سوگ پذیری افق های جدیدی می گشاید که در درک جهان مهدی یزدانی خرم بسیار کارآمد است. رمان خون خرده (1397) دلایل ارزش قایل شدن برای مرگ، از پیش پذیرفته شدن این امر و حتی کالاشدگی آن را در طول دوران جنگ تحمیلی می آزماید. چرا زندگی عده ای سوگ پذیر است و آیا زندگی نسل جنگ ایران، زیست پذیر بوده یا نه؟ برای زندگی های انسان زدایی شده و غیرقابل بازنمایی، در طول جنگ و پس از آن چه اتفاقی افتاد؟ خون خورده گاه شماری است از نسلی قانون شکن که نزیستند و قرار نبود زندگی کنند و حتی اغلب مرگشان آنقدر با اهمیت نبود که جنازه هایشان را برگردانند و طبق آیین و اصول دفن شوند. نسل جنگ ایران، حتی نمیبایست رویای خوشبختی در سر میپروراند. خون خورده، تصویر زندگی های انسان زدایی شده، غیرقابل شناسایی و سوگ ناپذیر است که نویسنده در آن به دغدغه های باتلر پرداخته و با نگاه امن تاریخی، پاسخ سوالات باتلر را یک به یک میدهد.

کلیدواژگان: سوگ پذیری، زیست پذیر، خشونت، خون خورده

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Violence and the Problem of Ungrievability in Mehdi Yazdanikhorram’s Khoon khordeh: A Butlerian Study

نویسنده [English]

  • Sahar Mohamadbeigi
faculty of Foreign Languages- Science and Research Branch
چکیده [English]

A new term has been appearing in philosophy and used more and more after a number of wars and the pandemic and their consequences, grievability. Mourning and grief come after death and death finds meaning when there is a life. As Butler puts it, who counts as human? Whose lives count as lives? And what makes for a grievable life? (Butler, 2004) This Butlerian reading of grievability offers new horizons in understanding Yazdanikhorram’s world. this paper examines the reasons why death is appreciated and even taken for granted and somehow commodified in Iran during the imposed war and why some lives are precarious and some are grievable and was there any livable life for Iran’s war generation or not in Khoon khordeh (2018). What happened for unrepresentable, dehumanized lives during and after war? Khoon khordeh is a chronicle of an outlaw generation who did not live and where not supposed to live and whose deaths were not of high importance to an extent that their dead bodies were not taken back and buried properly. The war generation of Iran even shouldn’t have dreamt of prosperity. Khoon khordeh is the depiction of ungrievable, unrepresentable, unrecognized and dehumanized lives of the decade of war and the reasons behind this unrepresentability.

Keywords: Grievability, Precarity, Livable, Violence, Khoon khordeh

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Grievability
  • Precarity
  • Livable
  • Violence
  • Khoon khordeh